آخرین اخبار از نقش عربستان در حادثه 11 سپتامبر

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارشی با موضوع بخش 28 صفحه‌ای محرمانه گزارش کمیته تحقیق کنگره در مورد حادثه یازده سپتامبر، نوشته است که انتشار این اسناد می‌تواند به شعله‌ور شدن آتش درگیری دیپلماتیک میان آمریکا و عربستان منجر شود. 

«جورج بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا مدعی شده بود که انتشار این اسناد می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیاندازد. اما چندی است که صفحات محرمانه مربوط به نقش عربستان در حمله پانزده سال قبل به برج‌های دو قلوی نیویورک، سر و صدا به راه انداخته است.

تازه‌ترین چهره‌ای که خواستار افشای این اسناد شد، «رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک است که حادثه 11 سپتامبر در زمان مسئولیت وی در نیویورک روی داد.

به نوشته ایندیپندنت، جولیانی گفته است که یک شاهزاده سعودی با پرداخت یک چک به ارزش 10 میلیون دلار سعی داشت وی را قانع کند که توجهات عموم را از پادشاهی سعودی در این موضوع 11 سپتامبر منحرف کند. جولیانی ادامه داد که چک را پاره کرده و گفته بود این پول را در جهنم بسوزانند چرا که مردم آمریکا حق دارند بدانند دقیقا نقش دولت عربستان سعودی در این حملات چه بوده است.

«باب گراهام» سناتور بازنشسته آمریکایی که ریاست کمیته اطلاعات سنا در زمان تحقیق در مورد این حادثه را بر عهده داشته، می‌گوید معتقد است که عالی‌ترین مقامات عربستان سعودی در این حادثه نقش داشته‌اند. وی گفته است: «مهمترین سوال بی‌پاسخ یازده سپتامبر این است که آیا آن 19 نفر، به تنهایی این نقشه پیچیده را اجرا کردند یا اینکه از جایی حمایت می‌شدند؟ محتمل‌ترین مجموعه‌ای که از آن‌ها حمایت کرده، کدامست؟ تصور می‌کنم که تمام شواهد به عربستان سعودی ختم می‌شود. تصور می‌کنم که این (حمایت) شامل مجموعه گسترده‌ای است، از عالی‌ترین سطوح پادشاهی گرفته تا این مجموعه‌های خصوصی.»

دو عضو کنگره که این اسناد سری را مشاهده کرده بودند، از جنبش‌های علنی کردن این اسناد سری حمایت می‌کنند. «استفان لینچ» نماینده دموکرات گفت این گزارش مدارکی از ارتباط میان برخی اشخاص از عربستان سعودی و اقدام تروریستی 11 سپتامبر را افشا می‌کند. «والتر جونز» نماینده جمهوری‌خواه هم گفت این گزارش دلیل اینکه جورج بوش شدیدا با افشای اسناد مخالفت کرده را روشن می‌کند. وی گفت: «این به واسطه دولت بوش و رابطه‌اش با سعودی‌هاست.»

ایندیپندنت نوشته است که عربستان سعودی سال‌هاست به اشاعه تفکرات افراطی می‌پردازد و اکنون هم از تندروترین مخالفان بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه حمایت می‌کند. در سال 1992 هم ساختار وهابیت عربستان به حکومت این کشور هشدار داد که اگر اجازه نفوذ در امور را نداشته باشد، علیه آل سعودی اقدام می‌کند. 

این تهدید کارساز بود و حکومت عربستان نتوانست این هشدار را نادیده بگیرد. یکی از اتهامات مطرح شده، ارتباط وزرای کابینه عربستان به عوامل حادثه یازده سپتامبر است. 

دو روز قبل هم رسانه‌ها نوشتند که مجوز پرواز «قسان الشربی» مسئول ساخت بمب القاعده، که برای مأموریت یازده سپتامبر آموزش پرواز می‌دید، در بسته‌ای در سفارت عربستان سعودی در واشنگتن کشف شده است. 

این مجوز بعد از بازرسی از سفارت در پی بازداشت این فرد در سال 2002 در پاکستان پیدا شده است. 

این مجوز و اسناد دیگر در یک گزارش رسمی موسوم به «سند 17» در سال 2003 مورد اشاره سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا قرار گرفته است. این گزارش از جمله اسناد سری در حادثه یازده سپتامبر بود که سال گذشته در سکوت خبری منتشر شد و کسی به آن توجه نداشت، تا اینکه یک فعال به نام «برایان مک‌گلینچری» از وجود آن باخبر شد و هفته گذشته آن را در وبلاگ خودش منتشر کرد.

بر اساس این اسناد ارتباطی میان نمایندگی پادشاهی عربستان در آمریکا و دو تن از هواپیمارباهای اهل عربستان به نام‌های «نواف الحمزی» و «خالد المنظر» وجود دارد که در سال 2000 وارد آمریکا شده بودند. این دو تن به کمک «عمر البیومی» یک فرد عربستانی دیگر در سان دیگو ساکن شدند.

البیومی به این دو نفر کمک کرد تا کارهای اقامت خود را انجام داده و در دوره‌های پرواز شرکت کنند. گفته می‌شود که بیومی این دو را به «انوار الواکی» از سران ارشد القاعده که بعدها در یک حمله پهپادی در یمن کشته شد، معرفی کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، هزینه اقامت بیومی در آمریکا از طریق یک شرکت سعودی خدمات هوایی به نام «دلاه اوکو» تأمین می‌شده است. اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) پیش از حادثه یازده سپتامبر وی را یکی از عوامل دولت عربستان می‌دانسته است (البته ریاض این ادعا را رد می‌کند). بیومی به صورت مکرر به سفارت عربستان در واشنگتن و کنسولگری این کشور در لس آنجلس رفت و آمد داشته است. 

البیومی در گفت‌وگو با بازپرس‌های آمریکایی اعتراف کرده است که دیداری یک ساعته با «فهد التومیری» از مقامات وزارت امور اسلامی عربستان داشته است. وی تومیری را مدرس دینی کنسولگری عربستان دانسته است. بیومی همان روز دیداری هم با حمزی و منظر داشته است. مصونیت دیپلماتیک تومیری دو سال بعد به واسطه اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی از وی گرفته شد و او از آمریکا اخراج شد.

 فرد دیگری به نام «اسامه بسنان» اهل عربستان سعودی که در سان دیگو زندگی می‌کرد هم ملاقات‌هایی با هواپیمارباها داشته است. وی مبلغی حدود 75 هزار دلار از «حیفا بن سلطان» همسر «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان در واشنگتن دریافت کرده بود. سعودی‌ها می‌گویند این مبلغ برای درمان همسر بسنان به وی پرداخت شده است. بسنان در سال 2002 به اتهام جعل روادید بازداشت شده و دو ماه بعد به عربستان عودت داده شد. 

در شکوائیه‌ای که علیه عربستان تنظیم شده، نوشته شده است که مقداری از این مبلغ برای اقامت آن دو هواپیماربا در سان دیگو صرف شده است، اما اف بی آی همواره گفته است که هیچ مدرکی دال بر ارتباط این خانواده و حملات 11 سپتامبر در دست  ندارد.

البیومی در جولای 2001 به انگلیس رفته و در دانشگاه آستون بیرمنگام در حال تحصیل بود. او 10 روز پس از حوادث یازده سپتامبر به درخواست اف‌بی‌آی در انگلیس بازداشت شد. با این حال اندکی بعد اف‌بی‌آی اعلام کرد رابطه‌ای بین او و تروریسم پیدا نکرد است. پس از آن بود که بیومی آزاد شد، به تحصیل در انگلیس ادامه داد و بعدا به عربستان بازگشت. اف‌بی‌آی بعدها بار دیگر تحت فشار کنگره پرونده‌ای را علیه او گشود، اما همچنان موضع اولیه خود در مورد وی را تغییر نداده است. 

در سال 2012 شاهزاده بندر بن سلطان به دلیل مسایلی مربوط به تروریسم تیتر اخبار شده بود. در آن زمان بندر رئیس سرویس‌های امنیتی عربستان بود و از سوی پادشاهی سعودی برای سازمان‌دهی شورشیان در سوریه ماموریت داشت. گفته می‌شود که او در آن زمان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را تهدید کرده بود که اگر سیاست‌های عربستان در سوریه را نپذیرد، افراط‌گرایان چچن را مأمور می‌کند که المپیک سوچی روسیه را هدف قرار دهند. 

این اظهارات بندر با واکنش خشمگین پوتین مواجه شده که هشدار داده که چنین کاری را تلافی می‌کند. بعدا جزئیات این دیدار توسط کرملین به بیرون درز پیدا کرد و بندر بن سلطان از پرونده سوریه کنار گذاشته شد.

به نوشته ایندیپندنت، بانکی که همسر بندر برای ارسال پول از آن استفاده کرد بعدها به دلیل پولشویی جریمه شد. معلوم شد این بانک ارتباطاتی با برخی اعضای سیا داشته و اف بی آی دریافت تعدادی از چهره‌های شاخص سعودی در این بانک حساب دارند که از آن جمله بندر بن سلطان بود.

گزارش این روزنامه انگلیسی افزود، «جاناتان بوش» عموی جورج دبلیو بوش که یکی از مدیران ارشد بانک ریگز بود، به جذب سرمایه‌گذار برای اولین صندوق نفتی جورج بوش کمک کرد. او همچنین از جمله اصلی‌ترین حامیان کمپین انتخاباتی بوش در سال 2000 بود. او در سال 1991 به دلیل نقض قوانین فروش اوراق قرضه جریمه و برای یک سال از فعالیت در این حوزه منع شده بود. بانک ریگز هم در سال 2004 هم از سوی مقامات آمریکایی به دلیل پولشویی جریمه شده بود.