تحرکات اخیر کره آن هم از نوع شمالی آن ترس و دلهره عجیبی به جان آمریکا و هم‌پیمانانش در شرق آسیا انداخته است. به نقل از خبرگزاری نیوسِس کره جنوبی، چین در آستانه پنجمین آزمایش موشکی پیونگ یانگ اقدام به اعزام 2 هزار سرباز به مناطق مرزی خود با کره شمالی کرد و  پست‌های دیده‌بانی 24 ساعته در این مناطق دایر کرده است. بر این اساس، برخی از این نیروها مسئول سنجش نشت احتمالی مواد رادیواکتیو در صورت آزمایش هسته‌ای کره شمالی هستند. پیشتر، یک وبگاه آمریکایی که تحرکات کره شمالی را رصد می‌کند گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره شمالی احتمالا کار حفاری تونل را در سایت آزمایشات هسته‌ای اصلی خود از سر گرفته است، که این امر مشابه عملیاتی است که پیش از تازه‌ترین آزمایش اتمی این کشور در ماه ژانویه انجام شد.

 

کره شمالی اعلام کرد آزمایش موشک بالستیک از زیردریایی را که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر آن نظارت داشت «موفقیتی بزرگ» است که به این کشور «ابزاری دیگر برای حمله قدرتمند هسته‌ای» را می‌دهد. ارتش کره جنوبی اعلام کرد کره شمالی روز شنبه مورخ 5/02/95 یک موشک بالستیک را از زیردریایی در سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است و در خصوص آزمایش هسته‌ای دیگر یا شلیک موشکی پیش از نشست مهم حزب حاکم در ماه مه ابراز نگرانی کرد. 

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

یک مسئول در وزارت دفاع کره جنوبی گفت این موشک مسافت ۳۰ کیلومتر را پیمود و افزود ارتش این کشور تلاش می‌کند اطمینان پیدا کند که آیا شلیک این موشک شکست خورده است یا نه. در همین حال، خبرگزاری مرکزی کره شمالی اعلام کرد آزمایش شلیک موشک بالستیک از زیر آب «موفقیت بزرگ دیگر» به شمار می‌آید بدون اینکه از زمان و مکان انجام این آزمایش که رهبر کره شمالی بر آن نظارت داشت پرده بردارد. 

 

این خبرگزاری افزود: «این آزمایش به طور کامل اعتبار سامانه شلیک (موشک) از زیر آب را با روشی کره‌ای تایید و تقویت می‌کند و این روش به طور کامل همه شرایط فنی اجرای عملیاتی هجومی از زیر آب را داراست.» این خبرگزاری به نقل از کیم افزود: «موفقیت این آزمایش به تقویت توانمندی عملی نیروی دریایی کره شمالی از زیر آب به شکل قابل ملاحظه‌ای کمک خواهد کرد.» وی افزود: «کره شمالی درحال حاضر می‌تواند نیروهای کره جنوبی و امپریالیست آمریکایی را در هر زمانی که بخواهد هدف قرار دهد.»

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

بنا بر این گزارش، در تصاویر ماهواره‌ای، جا به جایی محدود وسایل نقلیه و تجهیزات از درگاه شمالی پایگاه که برای سه آزمایش اتمی پیشین کره شمالی مورد استفاده قرار گرفته بود قابل رویت است. این گزارش می‌افزاید: «این فعالیت‌ها به خودی خود نشانه آماده‌سازی قریب‌الوقوع برای آزمایش نیست، با این حال، احتمال یک آزمایش در شرف وقوع را نمی‌توان نادیده گرفت.» در این گزارش آمده است: «در حالی که کره شمالی ژانویه گذشته شاهد چهارمین انفجار آزمایشی اتمی خود بوده، این کشور به وضوح توان خود را در انجام انفجارها در کوتاه مدت با جلوگیری از شناسایی شواهد توسط ماهواره‌ها نشان داده است.» در ماه یاد شده، پس از آنکه پیونگ‌یانگ از آزمایش موفقیت‌آمیز یک بمب هیدروژنی خبر داد، چین  سه هزار سرباز به نقاط شمال شرق اعزام کرد.

 

در حالی کره شمالی به تهدید نظامی کره جنوبی و دایه‌اش آمریکا روی آورده است که آمریکا بزرگ‌ترین ارتش سراسر جهان را در اختیار دارد و بودجه نظامی سالانه آن تقریباٌ با بودجه نظامی سراسر دنیا برابری می‌کند. با این حساب کشور کره شمالی چگونه می‌تواند آمریکا را تهدید کند؟ عده‌ای از منتقدان؛ تهدیدات کره شمالی خیال‌پردازی یا بلوف یا ایده‌آلیسم انقلابی‌گری به نظر برسد؛ اما وزیر دفاع آمریکا این تهدیدات را «جدی» خواند.

 

برخی معتقدند واقعی بودن این تهدیدات به علت توانایی کره شمالی در به کار گیری سلاح هسته‌ای است؛ اما شواهد نشان می‌دهد ارتش کره شمالی دارای امکانات بیشتری است که به آن نیروی مضاعفی برای عملیات می‌بخشد. رهبر جوان کره شمالی به پشتوانه امکانات نظامی، ایدئولوژی کمونیستی و نظامی توتالیتر طی سال‌های اخیر، نگاه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده و نگرانی‌های بسیاری را دامن زده است.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

بمب‌های هسته‌ای متولد شدند

 

از سال 1945 میلادی سلاح‌های اتمی در دنیا وارد خدمت شدند و موجب ایجاد تغییری بزرگ در زمینه تکنولوژی‌های نظامی شدند. این سلاح‌های مخرب دارای قدرت انفجاری بسیار زیادی هستند و همچنین دارای مسئله‌ای به نام تشعشعات رادیواکتیو هستند که می‌تواند بسیار سرطان‌زا باشد. این بمب‌ها تنها بر روی دو شهر ناکازاکی و هیروشیما در سال 1945 پرتاب شده است و دیگر از این گونه سلاح‌ها در جنگ استفاده نشده است. کشورهای دارنده این سلاح‌ها معمولا مناطقی دورافتاده را برای آزمایشات هسته‌ای خود انتخاب کرده و می‌کنند. البته امروزه به دلیل امضاء توافق‌نامه‌هایی در زمینه توقف آزمایشات هسته‌ای، این گونه آزمایشات متوقف شده است. 

 

آخرین مورد استفاده آزمایشی بمب هیدروژنی مربوط به کره شمالی است که در تاریخ پانزدهم دی‌ماه 94 رخ داد و به نظر می‌رسد باز هم شاهد آزمایش اتمی این کشور باشیم. کره شمالی همچنین اعلام کرد که به عنوان یک کشور هسته‌ای مسئولانه رفتار خواهد کرد و تنها زمانی که حق حاکمیتش نقض شود از این تسلیحات استفاده می‌کند.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

 

شش اتفاقی که پس از حمله کره شمالی به همسایگان رخ خواهد داد

 

 

نخست؛ کره شمالی از طریق زمین حمله خود را آغاز می کند

 

لئون پانتا در مصاحبه‌ای با CNBC هشدار داد که ما به اندازه کافی بینش و اطلاعات لازم از آنچه در کره شمالی اتفاق می‌افتد نداریم. اما بر اساس ارزیابی‌های محرمانه ایالات متحده و سازمان ملل متحد و تجزیه و تحلیل مستقل توسط دانشمندان نظامی، می‌توانیم برخی از حدس‌ها را ارائه کنیم. وی در خصوص چگونگی حمله موشکی یا هسته‌ای کره‌شمالی به چین یا کره  گفت: برتری نیروی انسانی با نسبت حدودا 3 به 2 به نفع کره‌شمالی است و به همین خاطر کره‌شمالی با حمایت آتش توپخانه زمینی حمله خواهد کرد. تعداد نفرات نظامی پیاده کره شمالی با توجه به ارزیابی اطلاعاتی سازمان ملل متحد و ایالات متحده 1.100000 نفر است که از این حیث در جهان چهارم است. البته کره جنوبی در مقابل، با حدود 690.000 نفر قوی خواهد بود. البته کره شمالی با همان نسبت تانک، توپخانه، هواپیما و موشک بیشتری دارد. 

 

 

دوم؛ کره جنوبی سریع تر و هوشیارانه تر واکنش نشان می دهد

 

در کل، نیروهای مسلح کره جنوبی و چین تبدیل به ارتش‌های توانای جهان شده‌اند که بیشتر قادر به ارائه دفاع رو به جلو هستند که وضعیت بسیار خوبی در مقابل هر گونه حمله احتمالی کره شمالی خواهند داشت.

 

 

سوم؛ با مداخله آمریکا، ژاپن و سایر کشورها جنگ به ضرر کره‌شمالی پیش می‌رود

 

کره‌شمالی می‌تواند آغازگر جنگ باشد اما نمی‌تواند پایان‌دهنده آن باشد. پر واضح است که کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا در اولین لحظات درگیری به دفاع از کره و چین خواهند برخواست و مواضع کره‌شمالی را هدف قرار خواهند داد. دیگر کشورهای عضو ناتو هم به تبعیت از آمریکا؛ کره شمالی را هدف قرار خواهند داد. سربازان پیاده کره شمالی در وهله اول برای رسیدن به مرزهای شمالی و جنوبی باید به دیدار حدودا 40000 سرباز آمریکایی که در منطقه غیرنظامی بین دو کشور مستقر هستند بروند. این سربازان آمریکایی از طریق ژاپن و یک پایگاه نظامی بزرگ در گوام از از سمت هوا حمایت می‌شوند. اما در آن سو کره‌شمالی تنها است. 

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

چهارم؛ بحران غذایی در کره شمالی بیداد می‌کند

 

بحران غذایی همواره از مشکلات کره‌شمالی است و گفته می‌شود میلیون‌ها نفر در آن کشور از گرسنگی رنج می‌برند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و موسسات تحقیقاتی آمریکا درباره وقوع فاجعه انسانی در اثر کمبود مواد غذایی در کره شمالی هشدار دادند. لازم به ذکر است در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این کشور با قحطی شدیدی در دهه 1990 میلادی رو به رو شد که به مرگ حدود نهصد هزار تا دو میلیون نفر انجامید این موضوع نگرانی ها را برای وضع گرسنگان کره شمالی جنگ زده بیشتر می‌کند.

 

اما برخلاف کره شمالی، جزیره جنوبی دارای یک اقتصاد صنعتی با تکنولوژی بالا است که شرکای تجاری بسیاری در سطح جهان دارد و از آنجا که زیرساخت های شهری از جمله مخابرات و سیستم های حمل و نقل در شهرهای کره جنوبی فوق العاده هستند رسیدگی به وضع مردم جنگ زده کشور راحت تر خواهد بود.

 

 

پنجم؛ کشتار میلیونی مردم

 

پیش‌بینی می‌شود اگر این جنگ با همین کیفیتی که اعلام می‌شود رخ بدهد؛ نابودی مطلق و هرج و مرج در هر دو طرف از شبه جزیره ایجاد می‌شود. کره شمالی طبق گفته رهبرانش در حمله به کره جنوبی از سلاح اتمی استفاده می‌کند. در عین حال اگر کره‌شمالی توانسته باشد به فناوری ساخت کلاهک هسته‌ای قابل نصب در موشک بالستیک قاره‌پیما دست یافته باشد این کار می‌تواند امنیت آمریکا را نیز با تهدیدی واقعا جدی روبه رو کند و در صورت استفاده از چنین موشک‌هایی علیه آمریکا، این کشور به حمله متقابل هسته‌ای دست خواهد زد. تقریبا 5 میلیون نفر کشته برای چنین جنگی که طرفین می‌خواهند از سلاح هسته‌ای هم استفاده کنند تخمین زیادی نیست. قدرت تخریبی سلاح‌های اتمی کره شمالی هم نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

کره شمالی در سال‌های 2006، 2009 و 2013 میلادی، آزمایش‌های هسته‌ای را در عمق زمین انجام داد.اما آزمایش سوم کره شمالی که همین امسال در سال 2013 انجام شد حاکی از افزایش قدرت تخریب سلاح های هسته ای این کشور بود. وزارت دفاع روسیه گفته است که قدرت آزمایش اتمی پیونگ یانگ در سال 2013 بیش از 7 تا 10 کیلوتن بوده است که نسبت به سال 2009 افزایش زیادی داشته است.پیش بینی می شود که اگر کره شمالی فرصت این را داشته باشد که به شهر سئول حمله هسته ای کند و چندین بمب 10 کیلوتنی را به کار ببرد حداقل حدود نیمی از مردم سئول با خطر مرگ روبه رو هستن. دما و فشار گرمای چند میلیون درجه ای وحشتناکی که تا فاصله حدودا 1000 متری از مرکز انفجار باعث مرگ تمامی موجودات زنده می شود.

 

 

ششم؛ فروپاشی حکومت کمونیستی در کره شمالی

 

همان طور که گفته شد کره‌شمالی آغازکننده جنگی است که پایان دهنده آن نخواهد بود. کره شمالی قطعا در این جنگ خطرناک ظاهر می‌شود اما بسیاری از کارشناسان اشاره دارند بر این نکته که غرب به احتمال زیاد برنده این جنگ خواهد بود و شاید به همین دلیل است که مقامات در واشنگتن برنامه‌ریزی کاملی دارند برای آنکه ابتدا با تهدید مقابله کنند و سپس غافلگیرانه نقشه سقوط دولت کیم جونگ اون را در خاک این کشور پیاده کنند.

 

 

مکانیزم عمل بمب هسته‌ای

 

 

انرژی هسته‌ای به 2 روش تولید می‌شود

 

شکافت هسته‌ای

 

 در این روش هسته یک اتم توسط یک نوترون به دو بخش کوچکتر تقسیم می‌شود. در این روش غالباً از عنصر اورانیوم استفاده می‌شود. 

 

گداخت هسته‌ای

 

 در این روش که در سطح خورشید هم اجرا می‌شود، معمولاً هیدروژن‌ها با برخورد به یکدیگر تبدیل به هلیوم می‌شوند و در این تبدیل، انرژی بسیار زیادی بصورت نور و گرما تولید می‌شود. 

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

طراحی بمب‌های هسته‌ای
 

 

برای تولید بمب هسته‌ای، به یک سوخت شکافت‌پذیر یا گداخت‌پذیر، یک وسیله راه‌انداز و روشی که اجازه دهد تا قبل از اینکه بمب خاموش شود، کل سوخت شکافته یا گداخته شود نیاز است. بمب‌های اولیه با روش شکافت هسته‌ای و بمب‌های قوی‌تر بعدی با روش گداخت هسته‌ای تولید شدند. 

 

بمب‌ شکافت هسته‌ای  

 

بمب‌ هسته‌ای (پسر کوچک) که روی شهر هیروشیما و در سال 1945 منفجر شد. 

 

بمب هسته‌ای (مرد چاق) که روی شهر ناکازاکی و در سال 1945 منفجر شد. 

 

بمب گداخت هسته‌ای

 

بمب گداخت هسته‌ای که در ایسلند بصورت آزمایشی در سال 1952 منفجر شد. 

 

سلاح‌های هسته‌ای 3 دسته‌اند

 

برخی افراد فکر می‌کنند استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای یعنی ساخت بمب اتمی؛ درحالی‌که بمب‌های هسته‌ای بر 3 نوع‌اند: بمب اتمی (شکافتی)، بمب هیدروژنی (گداخت) و بمب کثیف.

 

بمب اتمی همان نوع سلاح هسته‌ای است که در پایان جنگ جهانی دوم بر فراز هیروشیما و ناگازاکی منفجر شد. در قلب آن اورانیوم غنی‌شده یا پلوتونیوم وجود دارد که وقتی به جرم بحرانی برسد، شکافت هسته‌ای اتفاق می‌افتد و انرژی زیادی معادل چند ده کیلوتن تی.ان.تی (ده‌ها میلیون کیلوگرم تی.ان.تی) آزاد می‌کند. برای مقایسه، قدرت تخریبی بمب‌های معمولی معادل چند تن تی.ان.تی است. قوی‌ترین بمب‌های اتمی ساخته‌شده معادل چندصد کیلوتن تی.ان.تی قدرت دارند.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

بمب هیدروژنی سلاحی قوی‌تر و پیشرفته‌تر از بمب اتمی است که درون آن از حداقل یک بمب اتمی و مخزنی از عناصر سبک مانند گاز هیدروژن یا فلز لیتیوم (و صدالبته قطعات دیگر) استفاده شده است. انفجار بمب اتمی شرایط لازم برای گداخت هسته‌ای عناصر سبک را که در طبیعت فقط در دل خورشید و ستارگان اتفاق می‌افتد، فراهم می‌کند و اتم‌های هیدروژن با پیوستن به هم و تولید هلیوم، انرژی عظیمی آزاد می‌کنند. قدرت بمب‌های هیدروژنی معادل چند مگاتن تی.ان.تی (میلیاردها کیلوگرم تی.ان.تی) است. کشورهای ایالات‌متحده، روسیه، انگلیس، چین، فرانسه و احتمالا هند به این سلاح مجهزند.

 

بمب کثیف، شبیه به بمب‌های معمولی است که با زباله‌های هسته‌ای و مواد رادیواکتیو خطرناک پر شده است. عملکرد این سلاح شبیه به تسلیحات شیمیایی و میکروبی است و با پراکنده کردن مواد رادیواکتیو در سطحی وسیع، افراد را دچار بیماری تشعشع می‌کند. قربانیان این سلاح از آسیب‌های بلندمدت مانند سرطان رنج خواهند برد یا به مرگی دردناک جان خواهند سپرد.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

ده واقعیتی که در مورد بمب‌ای هسته‌ای نمی‌دانیم

 

1. اگرچه فقط هشت کشور سلاح هسته ای دارند، این کشورها تقریبا نیمی از جمعیت جهان را در خود جا داده اند.
2. رژیم صهیونیستی، پاکستان، هند، و کره شمالی عضو پیمان منع گسترش سلاح های هسته‌ای نیستند.
3. آمریکا و روسیه مالک بیش از ۹۵ درصد سلاح های هسته ای هستند.
4. روسیه بیش از دو برابر آمریکا کلاهک هسته ای دارد.
5. رژیم صهیونیستی تنها کشوری است که هرگز به طور رسمی داشتن یا تولید بمب اتم را تائید یا تکذیب نکرده است.
6. قدرت تخریب مجموع کلاهکهای هسته ای روسیه و آمریکا ۱۳۰ هزار برابر قدرت تخریب بمب اتمی هیروشیما است.
7. امسال آمریکا و روسیه متعهد شدند تعداد کلاهکهای هسته ای خود را حتی بیشتر از مقدار توافق شده در پیمان قبلی کاهش دهند.
8. قدرت تخریب بمب هیدروژنی که آمریکا در سال ۱۹۵۴ آزمایش کرد ۱۲۰۰ برابر از بمب اتمی هیروشیما بیشتر بود.
9. دستکم تا سپتامبر 2014 هیچ مدرک قابل استنادی مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی وجود نداشته است.
10. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران که شخصیت نخست مذهبی کشور محسوب می شود «کاربرد» سلاح هسته ای را حرام اعلام کرده‌اند.

 

سلاح هسته‌ای ترسناک‌ترین، خطرناک‌ترین و بی‌فایده‌ترین اختراع تاریخ بشر است.

 

واقعیت این است که سلاح هسته‌ای ابزار بزرگ، سنگین و بسیار خطرناکی است؛ باید در شرایط کنترل‌شده‌ای نگهداری شود و به خاطر حساس بودنش نمی‌توان آن را با هر ابزاری و به هر روشی منتقل کرد. سلاح هسته‌ای به خاطر مقادیر زیاد مواد رادیواکتیو تقریبا خالص، تشعشعات رادیواکتیو فراوانی تولید می‌کند و از فواصل نسبتا دور حسگرها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سلاح هسته‌ای اسباب‌بازی پلاستیکی نیست که بتوان آن را مثلا در کوله‌پشتی یا کیف گذاشت و به‌راحتی این‌طرف و آن‌طرف برد.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

مکان‌هایی که بمب‌های اتمی در آن به کار رفته است

 

هیروشیما

 

 

عملیات بمباران اتمی هیروشیما در تاریخ دوشنبه، ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ اوت ۱۹۴۵ به وقت محلی در این شهر انجام گرفت. بمب اتمی اول به نام پسر کوچک توسط یک هواپیمای بمب افکن به نام Enola Gay بر روی هیروشیما انداخته شد. برای تاثیر تخریبی بیشتر، بمب به نحوی تنظیم شده بود که ۵۷۶ متر بالای سطح زمین منفجر شود. انرژی تولید شده توسط این بمب برابر بود با انرژی حاصل از ۱۵ کیلوتن TNT. فعل و انفعالات اتمی در مرکز این بمب باعث گرمائی حدود چندین میلیون درجه سانتیگراد شد. این گرمای عظیم هر چیزی را تا شعاع یک و نیم کیلومتری مرکز اصابت بمب بطور کلی ذوب نمود. مردمی که از دور دست انفجار «پسر کوچک» را در آسمان هیروشیما مشاهده کردند می‌گفتند که خورشید دیگری را در آسمان دیده‌اند.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

ناکازاکی

 

دو روز پس از بمباران هیروشیما و بر خلاف انتظار و میل آمریکا، دولت شوروی به امپراتوری ژاپن اعلان جنگ داد و نیروهای ارتش سرخ شوروی به مواضع ژاپن در منچوری یورش بردند. ورود شوروی به جبهه جنگ اقیانوس آرام باعث شد که دولت آمریکا مصمم شود هرچه سریعتر جنگ را به نفع خود و بدون مشارکت شوروی خاتمه دهد. در این راستا استفاده بیشتر از سلاح هسته‌ای ساده‌ترین راه فشار بر ژاپن بود، و نیروهای مسلح آمریکا برای استفاده مجدد از بمب هسته‌ای نیازی به مجوز جدید دولت نداشتند؛ زیرا مجوزی که ترومن برای حمله اتمی صادر کرده بود اجازه استفاده از بمب‌های جدید را می‌داد.

 

بر اساس اطلاعات هواشناسی نیروی هوایی آمریکا، بازهٔ زمانی مساعد برای حمله دوم به ژاپن سه روز پس از حمله اول پدیدار می‌شد، و باید از این بازه حداکثر استفاده به عمل می‌آمد. هدف بعدی برای بمباران هسته‌ای، شهر کوکورا بود که صنایع گسترده نظامی و اسلحه‌سازی در آن وجود داشت. در ابتدای ماموریت بر اساس گزارش هواشناسی، دید مناسبی برای هدفگیری بر فراز کوکورا وجود داشت. اما وقتی هواپیمای بمب‌افکن به حدود منطقه مورد نظر رسید، تمام آسمان شهر با دود و غبار پوشیده شده بود و امکان پیدا کردن هدف را از میان برده بود. علاوه بر دید کم، پدافند هوایی و ظاهر شدن هواپیماهای شکاری ژاپن مساله را کمی بغرنج کرده بود. پس از صرف نظر از بمباران منطقه کوکورا، بمب‌افکن آمریکایی فقط سوخت کافی برای بازگشت به پایگاه هوایی در اوکیناوا داشت. فرمانده عملیات تصمیم گرفت که بجای رها کردن بمب اتمی در دریا و یا بازگرداندن آن به پایگاه، بهتر است آن را بر روی ناگازاکی بیندازند که در مسیر بازگشت بمب‌افکن به پایگاه هوایی در اوکیناوا قرار داشت و یکی از اهداف کم‌اهمیت‌تر آمریکا در ژاپن محسوب می‌شد.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

صحرای نوادا

 

به یکی از خطرناک‌ترین نقاط جهان در جنوب غرب آمریکا، یعنی جایی که در آن نزدیک به 928 آزمایش اتمی انجام شده است خوش آمدید. در این مکان بیش از هر نقطه دیگری از جهان آزمایشات اتمی صورت گرفته است. برای مدتها بسیاری از توریست‌ها به این مکان سفر می‌کردند تا بتوانند شاهد انجام آزمایشات اتمی باشند. این آزمایشات باعث شده است تا میزان افراد مبتلا به سرطان و همچین میزان تولد کودکان ناقص‌الخلقه در این منطقه زیاد باشد و همچنین باید گفت که این نقطه پس از چرنوبیل در اوکراین دومین مکان آلوده به تشعشعات رادیواکتیو در جهان است.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

کوه کمباران

 

کشور پاکستان به نوعی جدیدترین عضو باشگاه کشورهای دارنده سلاح های اتمی است و زمان و هزینه‌های زیادی را برای بدست آوردن سلاح‌های اتمی صرف کرده است. مشکلات مرزی این کشور با هند که آن نیز یک کشور مسلح به سلاح اتمی است ترس از بروز یک جنگ هسته‌ای در جنوب آسیا را گسترش داده است. کشور پاکستان از دهه 70 میلادی به دنبال دستیابی به فناوری سلاح‌های اتمی بود و بنا بر برآوردهای اطلاعاتی از سال 1983 میلادی به این سلاح‌ها دست یافته است. پاکستانی‌ها برای آزمایش هسته‌ای خود یک تونل به طول یک کیلومتر را در زیر "کوه کمباران" در استان بلوچستان حفر کردند. این کوه به نوعی یک لایه محافظ طبیعی برای این آزمایش به حساب می‌آمد. پاکستانی ها در 28 می 1988 توانستند با موفقیت آزمایش اتمی خود را به انجام برساند و به عنوان یک کشور دارای سلاح اتمی خود را معرفی کنند.

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

مارالینگا

 

انگلستان که در طول جنگ دوم جهانی ضربات خرد کننده‌ای را از آلمان و همچنین ژاپن در شرق دور دریافت کرده بود می دانست که اقتصاد و صنعت نابود شده این کشور در آن سال‌ها توان بازسازی ارتش انگلستان در ابعاد گذشته را ندارد. این مسئله به همراه گسترش سریع نفوذ کمونیست‌ها در نقاط مختلف جهان باعث شد تا انگلیسی‌ها به سرعت به سمت ساخت سلاح‌های اتمی بروند. اما انگلیسی‌ها با یک مشکل رو به رو بودند و آن هم این بود که این کشور در سرزمین اصلی خود مکان مناسبی برای آزمایش اتمی نداشت.
 
اما به هر حال هنوز سایه‌ای از امپراتوری انگلستان در قرن نوزده میلادی وجود داشت و انگلیسی‌ها می توانستند از مستعمرات خود در نقاط مختلف جهان برای این کار سود ببرند. آنها به این منظور دو منطقه در جنوب استرالیا را برای آزمایش انتخاب کردند. منطقه "امو فیلد" مکانی بود که در سال 1953 دو آزمایش اتمی در آن صورت گرفت و پس از آن به منطقه "مارالینگا" منتقل شد. تعدادی از ساکنین بومی این منطقه به زور از محل زندگی خود دور شدند. تا اوایل دهه 70 میلادی چندین آزمایش اتمی در این محل صورت گرفت که به دلیل رعایت نشدن اصول حفاظتی باعث آلوده شدن بسیاری از کارکنان انگلیسی و استرالیایی و همچنین بعضی از بومیان نزدیک منطقه شد. این حرکت باعث شد تا انگلیسی‌ها مجبور به پرداخت غرامت سنگینی به بومیان و نیروهای آسیب دیده خود شود. با وجود پاکسازی‌های صورت گرفته در این منطقه دیگر به بومیان اجازه بازگشت به محل سکونت قبلی آنها داده نشد.

 

 

جزایر مارشال

 

جزایر مارشال منطقه‌ای در اقیانوس آرام است که به نوعی تحت قیومیت دولت آمریکا اداره می شود. این کشور تعدادی از جزایر خود را پس از جنگ دوم جهانی به آمریکا برای انجام آزمایشات اتمی تحویل داد. منطقه مورد نظر "Bikini Atoll" نام داشت و در تاریخ 1 جولای 1946 میلادی اولین آزمایش اتمی در این منطقه انجام گرفت. در این آزمایش چیزی در حدود 250 کشتی جنگی در این منطقه قرار گرفت تا میزان قدرت تخریب بمب اتمی در یک نبرد دریایی مورد آزمایش قرار بگیرد. در طول سال‌ها چندین آزمایش اتمی و هیدروژنی در این منطقه صورت گرفت تا آن را به یکی از شناخته شده‌ترین مکان‌ها برای آزمایش اتمی در جهان تبدیل کند. 63 سال پیش اولین بمب هیدروژنی تاریخ در جزایر مارشال و با کد رمز ایوی مایک منفجر شد.

 

 

آیا جنگ جهانی سوم؛ نبردی هسته‌ای خواهد بود + تصاویر

 

مورورا

 

بدون شک بحث‌برانگیزترین مکان آزمایش اتمی در جهان سایت آزمایشی مورورا در اقیانوس آرام است که به عنوان بخشی از قلمرو فرا سرزمینی فرانسه به حساب می‌آید. این جزایر برای سال‌های طولانی به عنوان محلی برای آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه بین سال‌های 1966 تا 1996 به حساب می‌آمد. این جزایر در نزدیکی دو کشور استرالیا و نیوزلند قرار داشتند و مقامات این دو کشور بارها اعتراض شدید خود را در مورد این آزمایش ها اعلام کردند. در این میان حتی کشور نیوزلند یک بار اقدام به اعزام کشتی‌های جنگی به نزدیک این جزایر برای اعتراض به این اقدامات کرد. بمب‌گذاری عوامل فرانسوی در کشتی طرفداران صلح سبز در سال 1985 که به مرگ یک نفر منجر شد، اعترضات شدیدی را متوجه فرانسه کرده و باعث شد این کشور در سال 1996 آخرین آزمایش اتمی خود را در این مکان انجام دهد.
 
 لوپ نور

 

منطقه لوپ نور در چین مکانی بود که در اکتبر سال 1964 اولین آزمایش اتمی کشور چین در آن صورت گرفت. در این منطقه چیزی در حدود 44 آزمایش اتمی انجام شده است که 22 عدد از آنها در منطقه جوی بالای این مکان و 22 عدد از آنها به صورت زیرزمینی انجام شده است. این منطقه که اولین بمب هیدروژنی چین نیز در سال 1967 در آن محل مورد آزمایش واقع شد یکی از حساس ترین نقاط در چین به حساب آمده و دسترسی به آن برای بسیاری غیر ممکن است.

 

سمیپالاتینکس

 

این منطقه در کشور قزاقزستان امروزی در سال‌های جنگ سرد به عنوان مهم‌ترین مرکز آزمایش‌های هسته‌ای اتحاد شوروی مورد استفاده قرار می گرفت. چیزی در حدود 465 انفجار اتمی بین سالهای 1949 تا 1981 در این مکان انجام شده است. برای سال‌ها این مکان یکی از مورد علاقه ترین نقاط در دنیا برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی بود. امروز جمعیت زیادی از این کشور به دلیل این آزمایشات دچار مشکل شدند.