رفع فیلتر موقتی از الجزیره

صبح روز دوشنبه (امروز)، کاربران اینترنتی در عربستان سعودی با رفع فیلترینگ پایگاه‌های اطلاع‌رسانی شبکه‌های «الجزیره» و «بی این اسپورت» یکی از پایگاه‌های زیرمجموعه الجزیره، مواجه شدند.

به نوشته «عربی ۲۱»، رفع فیلتر از این شبکه‌های قطری به طور ناگهانی و بدون هیچ اعلام رسمی بود. این در حالی است که شبکه‌های قطری اخیرا به دلیل تنش ایجاد شده در روابط ریاض با دوحه، در کشورهای عربستان، مصر، بحرین و امارات فیلتر شده‌اند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی این رفع فیلتر را به فال نیک گرفتند و ابراز امیدواری کردند که این اقدام، یک تصمیم رسمی دولتی بوده باشد نه خطای فنی. به ویژه که شبکه بی این اسپورت، برای جوانان سعودی طرفدار فوتبال، بسیار مهم است.

این در حالی است که امارات نیز بدون هیچ توضیح رسمی، دو روز پیش از پایگاه اطلاع‌رسانی بی این اسپورت، رفع فیلتر کرده بود.

شبکه بی این اسپورت (beIN SPORTS) تلویزیون ورزشی به زبان عربی متعلق به دولت قطر است که در اول آگوست ۲۰۰۳ به اسم الجزیره ورزشی افتتاح شد. این تلویزیون اکنون دارای ١٧ شبکه بوده و پربیننده‌ترین رسانه ورزشی در خاورمیانه محسوب می‌شود. این شبکه به پخش لیگ‌های فوتبال معتبر اروپا و به پخش زنده بیشتر مسابقات و رویدادهای ورزشی بین المللی نظیر جام جهانی فوتبال، مسابقات المپیک، لیگ جهانی والیبال می‌پردازد. تمرکز این شبکه بر روی جهان عرب و پخش مسابقات ورزشی کشورهای عربی است. پایگاه خبری این شبکه نیز با همین نام به پوشش مکتوب اخبار ورزشی می‌پردازد که گویا از آن در حال حاضر در عربستان و امارات رفع فیلتر شده است.

اما «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی عربستان سعودی دلیل این رفع فیلتر از پایگاه‌های قطری را یک مشکل فنی دانست و در صفحه خود در شبکه اجتماعی «توییتر»، نوشت: پس از اصلاح این مشکل و تا ساعاتی دیگر، دوباره این پایگاه‌ها، فیلتر خواهند شد.