همکاری روسیه و آمریکا برای نابودی کردهای سوریه

سایت خبری-تحلیلی «راس بالت» می‌نویسد: روسیه و آمریکا در واکنش به عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه که ساکنین آن کرد هستند، تنها به ابراز نارضایتی و نگرانی از این اقدام آنکارا، بسنده کرده‌اند.

این در حالی است که کردهای سوری برای مقابله با ترکیه به کمک مسکو و واشنگتن، امید زیادی بسته بودند. ولی نظامیان روسی روز شنبه و ساعاتی قبل از شروع عملیات نظامی آنکارا، عفرین را ترک کردند. گفته می شود که مقامات نظامی روسیه و ترکیه در این خصوص به توافق رسیده بودند.

آمریکا نیز پیش از این قول داده بود که در شمال سوریه نیروهایی متشکل از 30 هزار نفر از شبه نظامیان کرد و عرب، برای تامین امنیت مرزی تشکیل دهد. علاوه بر این آمریکایی‌ها به کردها وعده تحویل سامانه های ضدموشکی داده و حتی برخی اخبار گویای ارسال این تسلیحات بود. البته سخنگوی پنتاگون با توجیه اینکه چنین توافقاتی محرمانه است، این مسئله را تایید نکرده است.

کارشناسانی که «راس بالت» دیدگاه آنها را در این باره جویا شده که «آیا آمریکا و روسیه به کردها کمک خواهند کرد، یا اینکه منافع سیاسی خود را دنبال می کنند»، بر این عقیده هستند که برای مقامات واشنگتن و مسکو روابط با آنکارا اهمیت بیشتری دارد و به همین دلیل به شبه نظامیان کرد منطقه عفرین کمک واقعی نخواهند کرد. البته به گفته آنها، حمله به کردهای سوری برای خود ترکیه که میلیونها نفر از اقوام کرد در این کشور زندگی می کند، عواقب جدی خواهد داشت.

کردها بهای اشتباه خود در عدم اتحاد با دمشق را می‌پردازند

"الکساندر خرامچینخین" معاون مدیر موسسه تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی و نظامی بر این عقیده است که روسیه به کردها پیشنهاد داده بود تا با دمشق متحد شوند، یعنی اجازه دهند تا نیروهای دولتی به منطقه تحت کنترل آنها وارد شوند. کردها این پیشنهاد را قبول نکردند و اکنون باید بهای این اشتباه خود را بپردازند، برای اینکه در صورت حضور ارتش سوریه، ترکیه نمی توانست به این منطقه حمله کند. به همین دلیل روسیه دیگر حاضر به دفاع از آنها نیست.

این کارشناس با این نظریه موافقت کرد که روسیه بدین ترتیب عملا روی امکان ایجاد یک خودمختاری کرد در شمال سوریه خط بطلان کشیده و افزود: «این مسئله کاملا واضح است. روسیه برای مدتها از کردها حمایت کرد، ولی آنها فقط به فکر ایجاد خودمختاری خود بودند و مهمتر از آن، با آمریکایی‌ها دوست و متحد شده بودند.»   

خرامچیخین همچنین یادآور شد که برغم اظهارات تند مقامات دمشق در مورد اینکه هواپیماهای ترکیه ای را در آسمان سوریه هدف قرار خواهد داد، به نظر میرسد بشار اسد چشمان خود را به روی این رویداد خواهد بست، تا از ایجاد خودمختاری کردستان سوریه جلوگیری کند. او در عین حال اطمینان دارد که ترکیه قصد جدا کردن این منطقه از خاک سوریه را ندارد.

"الکساندر شومیلین" مدیر مرکز تجزیه و تحلیل مناقشات خاورمیانه در موسسه آمریکا و کانادای آکادمی علوم روسیه نیز با این عقیده موافق است که مسکو «به احتمال زیاد» حاضر شده تا کردهای سوری را تسلیم ترکیه کند و بیشتر به فکر دفاع از خود در شمال سوریه است تا دفاع از کردها. به گفته وی، به همین دلیل آمریکا و روسیه اقدام جدی در رابطه با عملیات نظامی ترکیه در عفرین نخواهند کرد.

شبه نظامیان کرد ممکن است برای ترکیه دردسرساز شوند

"میخائیل ماگید" کارشناس مسائل خاورمیانه نیز با یادآوری اینکه هیچکس مسئولیت دفاع از شبه نظامیان کرد منطقه عفرین را برعهده نگرفته، افزود: «هدف ترکیه آن است که تا جای ممکن مانع از روند تقویت رژیمهای سیاسی کرد در شمال سوریه و شمال عراق شود. چون این مسئله را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند. البته پاسخ شبه نظامیان کرد عفرین به حمله ترکیه با توجه به تجهیزات نظامی که آمریکا در اختیار آنها قرار داده، ممکن است بسیار جدی باشد.»   

این کارشناس در عین حال افزود: «هرچه آنکارا به مقابله جدی تری با کردهای شمال سوریه و عراق بپردازد، در داخل ترکیه ممکن است با مشکلات جدی تری از سوی ساکنین کرد خود مواجه شود و بعد از شکست داعش در سوریه، پارتیزانهای کرد تقویت شده و ممکن است در مناطق مرزی در داخل خاک ترکیه فعال شوند.»