رایزنی آلمان برای جلوگیری از اعدام یک داعشی

دادگاهی در عراق علیه یک تبعه آلمانی متهم به همدستی با تروریسم داعش حکم اعدام صادر کرده است، حالا دولت آلمان در نظر دارد از اجرای این حکم جلوگیری کند.

این تبعه آلمانی که یک زن با اصالت مراکشی است از آلمان به سوریه و بعدها به عراق سفر کرده بود تا در آنجا به داعش بپیوندد.

بر اساس اطلاعات هفته‌نامه "اشپیگل"، دولت آلمان بعد از صدور حکم اعدام علیه این تبعه آلمانی در دادگاهی در بغداد، حالا تلاش می‌کند تا مجازات اعدام وی را به حبس تبدیل کند. دیپلمات‌های سفارت آلمان در بغداد هفته‌هاست که در این ارتباط با طرف‌های عراقی در تماس بوده‌اند و وزارت امور خارجه آلمان پیش از صدور این حکم از طرف سیستم قضایی عراق در جریان آن قرار گرفت.

چند روز پیش نیز سفیر آلمان در همین ارتباط گفت‌وگویی را با دولت عراق داشته است. به‌گفته کارشناسان البته در حال حاضر شانس اینکه عراق تغییری در این حکم ایجاد کند بسیار کم است. ازآنجایی که مبارزات انتخاباتی در عراق شروع شده است دولت با سختگیری بیشتری در پی قصاص تروریست‌های داعشی است.

تبعه زن آلمانی که در بغداد محکوم به اعدام شده متهم است که به داعش در عملیات‌هایش کمک کرده و در یک حمله به نیروهای امنیتی عراقی مشارکت داشته است. به‌گفته قاضی این پرونده این زن حمایت‌های لجستیکی و کمک‌هایی را به گروه تروریستی داعش در پیش گرفته و به آن‌ها در ارتکاب جرائم و جنایاتشان کمک می‌کرده است. وی همچنین دو دختر خود را به این مناطق بحرانی آورده و با جنگجویان داعش ازدواج کرده‌اند.

به‌نوشته هفته‌نامه اشپیگل این زن لامیا ک. یک تبعه آلمانی با اصالت مراکشی است. این زن یکی از مجموعاً چهار تبعه آلمانی است که سال گذشته بعد از آزادسازی شهر موصل از چنگال داعش در عراق دستگیر شدند.

لامیا ک. قبل از سفر به مناطق بحرانی مدت طولانی در آلمان زندگی می‌کرده و آنجا با یک آلمانی ازدواج کرده بود. وی در سال 2014 همراه با دخترانش از طریق ترکیه به سوریه سفر کرده بود و بعدها به موصل در عراق رفته بود. وی در آنجا فرزند دیگری هم به دنیا آورد که بعدها مُرد.