حضور زنان در خدمت نظامی

منابع کویتی از بحث بین نهاد‌های سیاسی و دینی در کویت بر سر طرح وزیر دفاع این کشور برای حضور زنان در خدمت نظامی خبر دادند.

وبگاه یمنی «الخلیج الجدید» در گزارشی با عنوان «اختلافات قانونی بر سر حضور زنان در ارتش کویت» به اظهار نظر‌های موافقان و مخالفان این قضیه در کویت و دلایل آن‌ها پرداخت.

در این گزارش آمده است: موضوع حضور زنان در خدمت نظامی اختلافات حقوقی پیدا کرده است برخی آن را غیر قابل قبول و مغایر با طبیعت زن می‌دانند و برخی هم آن را در ازای برخی تعهدات و شرایط خاص جایز می‌شمرند.

«اختلاف میان دو دسته همچنان ادامه دارد، گروه نخست معتقد است که زنان کویتی نباید در ارتش حضور داشته باشند؛ زیرا اقدامی خلاف قانون است و هیچ تضمینی برای پیروی آن‌ها از قوانین وجود ندارد، حتی اگر دسترسی محدود به مشاغل نظامی که متناسب با طبیعت زن است، وجود داشته باشد در حالی که دسته دوم آن را جایز خواندند مشروط به اینکه «مناسب طبیعت زن» باشد و هیچ مورد امر خلاف قانونی در خصوص لباس یا زیورآلات آن‌ها در کار نباشد.

«شافی العجمی»، استاد حقوق، امکان حضور زنان در خدمت نظامی را رد کرده و بر این باور است که حضور زنان در خدمت نظامی و برابر بودن با مردان به هر طریقی، بر خلاف طبیعت آن‌ها و دستور خداوند درباره پوشش زنان است و هیچ برابری بین زن و مرد در همه چیز وجود ندارد، چون مردان همانند زنان نیستند.

العجمی در گفت‌وگو با روزنامه «الرأی» کویت گفت: توانایی‌های زنان برای حضور آن‌ها در خدمت نظامی برابر با مردا نیست، و اکنون ما در ارتش‌های جهانی پیدا نمی‌کنیم که زنان در خط مقدم جبهه و نبرد حضور داشته باشند و این تفاوت در طبیعت مردان با زنان را نشان می‌دهد.

وی گفت: ارتشی که در آن زنان باشند هیچ پیروزی به دست نیاورده و دشمن را شکست نمی‌دهد، پیروزی با قدرت و ساماندهی کار به دست می‌آید من از بسیاری از مشکلات کشور‌های اسلامی و فساد مالی و اداری موجود در آن‌ها متعجبم، آیا اگر زنان به زمره نظامیان بپیوندند همه مشکلات حل شده و معضل بیکاری درمان می‌شود؟، ما هزاران فرد بیکار داریم که باید برای آن‌ها اشتغال زایی شود، خدا کشورمان را نگاه داشته و ما را به راه راست هدایت کند.

العجمی افزود: شریعت، حق زنان را برای کار و ارث تضمین می‌کند و اصل مهم در این خصوص این است که زنان خواهران مردان هستند و از همان حقوق مرد برخوردارند، اما ویژگی‌هایی برای زنان مناسب طبیعت و توانایی‌های آن‌ها مشخص شده است، دین زنان را مکلف به پرداخت نفقه یا کار سخت نمی‌کند، چون با طبیعت زن سازگاری ندارد.

وی افزود: در خصوص کار زن دین به او اجازه داده که کار‌های شایسته‌ای که مغایر با فطرت و روحیات زن نباشد انجام بدهد در خصوص مشارکت زنان در جنگ‌ها در صدر اسلام زنان با حفظ پوشش و حیای خود در مداوا و رسیدگی به حال مجروحان یا آب دادن به رزمندگان حضور داشتند، اما در دوره ما وضع فرق کرده زنان در خدمت ارتش هستند این امر در جایی که نیاز به دسترسی به مسائل زنان و رسیدگی به آن وجود دارد، جایز است و آن هم به وزارت کشور سپرده شده است.

از سوی دیگر «عیسی زکی»، عضو کمیته فتوا در وزارت اوقاف کویت هم به روزنامه «الرای» کویت گفت:حضور زنان در خدمت نظامی جایز است مشروط به اینکه در وظایفی به کار گرفته شوند که با روحیات و توانایی آن‌ها سازگاری داشته باشد و حتی در زمان پیغمبر اسلام (ص) نیز زنان صرفا در زمینه پرستاری از مجروحان در ارتش خدمت می‌کردند.

وی افزود:بر اساس فتوای مربوط به خدمت زنان در دستگاه امنیتی کویت این امر باید محدود به مشاغلی باشد که در آن به حضور زنان نیاز است، اما مشاغل مختص مردان که نمی‌توانند زنان آن را برعهده بگیرند نباید به آن ورود کنند، تا وقتی که مردان هستند ضرورتی برای ورود زنان به این کار‌ها نیست کما اینکه مردان نباید به مشاغل مناسب زنان ورود کنند.

«سعاد صالح»، استاد فقه دانشگاه الازهر مصر نیز در گفت‌وگو با روزنامه الرای گفت: اصل در برابری بین زن و مرد برای انجام تکالیف شرعی است، اما پروردگار متعال برای هر زن و مردی ویژگی‌های فطری مناسب با کار‌هایی که آن‌ها را مکلف به انجام آن کرده قرار داده است نقش زن ایجاد آرامش در محیط خانه است تا یک خانواده خوب و یکپارچه داشته باشیم و سعی و کوشش برای تامین مخارج خانه را برعهده مرد نهاده است بنابراین زنان لازم نیست کاری را که بر دوش مردان است، انجام دهند.

وی افزود: اگر در ارتش کار‌هایی اداری مناسب با روحیه زنان باشد ایرادی ندارد، اما حمل سلاح، پریدن از هواپیما یا نبرد با دشمن برای زنان درست نیست برای یک زن اولویت رسیدگی به خانواده، همسر و فرزندانش است و بهتر است که زنان به نقشی که خداوند متعال به آن‌ها سپرده در وهله نخست به خوبی عمل کنند.

استاد دانشگاه الازهر اظهار داشت: اگر زنان در خدمت نظامی حضور یابند باید مقید به اصول و ضوابط آن باشند از جمله اینکه ظاهری پوشیده و لباس‌هایی مناسب داشته باشند که مردان را تحریک نکند و در عین حال با صدای بلند سخن نگفته و به مقررات مربوط به خروج از خانه پایبند باشد.

الخلیج الجدید نوشت: لازم به ذکر است که بحث در مورد استخدام زنان در ارتش کویت محدود به واعظان و علمای دین نبوده است، بلکه به یک مناقشه مردمی و سیاسی نیز مبدل شده تا جایی که یکی از اعضای پارلمان کویت خواستار استیضاح وزیر دفاع در صورت بروز هر گونه اقدام در این زمینه شده است.

ناصر صباح الاحمد الصباح، وزیر دفاع و فرزند امیر کویت در دسامبر ۲۰۱۷ از وجود طرحی برای استخدام زنان در ارتش این کشور در کنار مردان خبر داد و اخیرا هم در پارلمان کویت اظهار داشت که اگر زنان مایل به حضور در خدمت نظامی باشند مانعی وجود ندارد.