سرمایه گذاری 800 میلیارد دلاری فرانسه در ایران

'فرانسوا سنمو' روز چهارشنبه در جمع استادان دانشگاه فردوسی مشهد افزود: یک چهارم از این سرمایه گذاری در حوزه صنعت نفت و گاز پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه حوزه های سیاست ،فرهنگ و اقتصاد حوزه های راهبردی در توسعه روابط هستند اظهار کرد: با تمام توان برای توسعه روابط در این سه حوزه تلاش می کنم.

وی گفت: ایران مجموعه ای از فرهنگ، تاریخ و منابع طبیعی است و به ویژه خراسان که آوای آن یادآور جاده ابریشم است.

سفیر فرانسه افزود: ایران بعد از برجام وارد مرحله تاریخی جدید شده که از اهمیت بسیار برخوردار است زیرا باعث گشایش اقتصادی این کشور می شود تا جایگاهی که شایسته آن است به عنوان یک ملت بزرگ در میان سایر کشورها به دست آورد.

وی سفر ژانویه گذشته دکتر روحانی به فرانسه را زمینه ساز ازسرگیری روابط دو کشور دانست و اظهار کرد: در این مدت سفرهای متعدد انجام شد و هیات های متعدد بین دو طرف مبادله شد و درآینده نزدیک نیز وزیر امور خارجه فرانسه به ایران سفر می کند.

وی با بیان اینکه تجارت ایران با فرانسه و نیز سایر کشورهای اروپایی اهمیت دارد، گفت: از ابتدای سال جاری چند صد شرکت فرانسوی به ایران سفر کردند و در این راستا کشور و سفارت فرانسه در ایران هم حضور و فعالیت شرکتهای بزرگ چند ملیتی و نیز متوسط و کوچک خود را با ایران ترغیب و حمایت می کند.

'فرانسوا سنمو' افزود: شرکت های فرانسوی در توسعه همکاری بین 2 کشور متعهد هستند و تلاش بسیار می کنند که در این راستا ارتباطاتی با حوزه های کشاورزی و صنایع غذایی برقرار شده و طرح توسعه فرودگاه مشهد هم در دست بررسی است.

وی با اشاره به توان شرکت های خودروسازی فرانسه و قراردادهایی که با خودروسازان ایران منعقد کرده اند، اظهار کرد: این شرکت ها برای همکاری بیشتر با شرکت های ایرانی تمایل دارند و به زودی در قالب این قراردادها نسل جدیدی از خودروهای فرانسوی وارد جاده های ایران می شود.

وی با اشاره به قرارداد سه جانبه بین ایران، چین و فرانسه در حوزه نفت و گاز نیز گفت: علاوه بر این در حوزه هوانوردی هم شرکت های ایرانی با طرف های فرانسوی در حال مذاکره هستند و امید است به زودی به نتیجه رسیده و ایران نسل جدیدی از هواپیماها را تحویل بگیرد.

وی ادامه داد: فرانسه از نظر حقوقی هیچ ارزشی برای تحریم های آمریکا قایل نیست زیرا این تحریم ها فراسرزمینی است.

سفیر فرانسه در ایران با این حال مسائل ایجاد شده در حوزه بانکی را بسیار با اهمیت خواند و گفت: اثرات این تحریم ها در این بخش به وضوح ملموس و بر معاملات و روابط بین کشورهای مختلف با ایران موثر است.

وی افزود: در این میان تاثیر این تحریم بر بانک های بزرگ جهان بسیار مشهود و نامطلوب است و این وضعیت شامل بانک های فرانسوی هم شده است.

وی ادامه داد: دولت فرانسه گفت و گو های بسیار با طرف های درگیر مذاکرات هسته ای و نیز آمریکا در موضوع تحریم های بانکی داشته و همچنان هم ادامه دارد و امید است به نتیجه برسیم با این حال به رغم تحریم های بانکی، آمریکا نتوانسته مانع از امضای قراردادهای بزرگ شود.

'فرانسوا سنمو' گفت: شرکت های کوچک و متوسط فعالیت خود را با ایران از سر گرفته اند و در این رابطه با 30بانک فرانسوی کار را شروع کرده اند زیرا آنها محدودیت های بانک های بزرگ ناشی از تحریم ها را ندارند.

وی افزود: دولت ایران یک پروژه اصلاح اقتصادی را آغاز کرده و در قالب آن اصلاح نظام بانکی را هم دنبال می کند که در سایه این همگرایی ها در دراز مدت شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

* توسعه روابط دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو با ایران از جمله اولویت هاست

وی با بیان اینکه توسعه روابط دانشگاهی و تبادل دانشجو بین دو طرف از جمله اولویت های ماست که باید تقویت شود اظهار کرد: سعی می کنیم امکان تبادل دانشجو را در بهترین شرایط میسر کنیم.

سفیر فرانسه در تهران ادامه داد: در این راستا تصمیم بر آن است سیستم صدور ویزا را تغییر داده و با تسهیل آن بویژه برای دانشجویان صدور آن را تسریع کنیم که امید است این امر در سه ماه اول 2017 محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه از تلاش های دپارتمان ها و دانشکده های مختلف حمایت می کنیم گفت: طی یک ماه آینده وزیر آموزش عالی فرانسه با هیات دانشگاهی به ایران می آید که می تواند زمینه ای برای سازماندهی روابط دانشگاهی باشد.