شخصیت‌های سیاسی جهان در سال ۱۳۹۲ در مورد ایران چه گفتند

به گزارش افکارنیوز، شخصیت‌های سیاسی جهان در طول سال ۱۳۹۲ جملات تاریخی درباره ایران گفتند.

۱ - سید حسن نصرالله(دبیرکل حزب الله لبنان):تحریم ها نتوانست ایران را ضعیف کند و ارکان این کشور را به لرزه در آورد. تحریم ها در سرنگونی نظام ایران ناکام بود.

۲ - بشار اسد(رئیس جمهور سوریه):ما موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران را از آن سوریه می‌دانیم.

۳ - باراک اوباما(رئیس جمهور آمریکا):اگر گزینه‎ای وجود داشت که این امکان را بوجود بیاوریم که تک تک پیچ و مهره‎های برنامه هسته‎ای آنها را حذف کنیم و احتمال داشتن برنامه هسته‎ای ایران را کلاً از بین ببریم تا در نتیجه قابلیت‎های نظامی آن را هم نداشته باشند، آن را انتخاب می‎کردم.

۴ - ولادیمیر پوتین(رئیس جمهور روسیه):ایران همسایه و شریک اولویت دار ما بوده و دولت روسیه مصمم به توسعه همکاری ها با این کشور است. حق ملت ایران برای پیشرفت در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز و فناوری های پیشرفته در این زمینه باید تضمین شود و جامعه جهانی نباید محدودیت و تبعیض قائل شود.

۵ - بنیامین نتانیاهو(نخست وزیر رژیم صهیونیستی):اگر مردم ایران آزاد بودند شلوار جین می‌پوشیدند!

۶ - بان کی مون(دبیرکل سازمان ملل متحد):ایران می تواند نقش مهمی در حل بحران سوریه از طریق اثرگذاری بر دولت دمشق ایفا کند.

۷ - سرگئی لاورف(وزیر امورخارجه روسیه):تلاش می‌کنیم که ایران به حق خود در استفاده از انرژی هسته ای دست پیدا کند.

۸ - جان کری(وزیر امورخارجه آمریکا):ایرانی ها برای به دست آوردن استاندارهای جامعه جهانی مجبور هستند تصمیمات بسیار سختی بگیرند تا درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود به جامعه جهانی اطمینان دهند.

۹ - ویلیام هیگ(وزیر امورخارجه انگلیس):اختلافات با ایران در حال کاهش است اما تحریم ایران، تا زمان دستیابی به توافقی جدی، ادامه خواهد یافت.

۱۰ - گیدو وستروله:(وزیر امورخارجه سابق آلمان):توافق هسته‌‌ای با ایران «نقطه عطفی» است.

۱۱ - وانگ یی(وزیر امورخارجه چین):چین همواره مسوولیت خود را بر عهده گرفته و همچنان تلاش خود را به منظور اتمام مساله هسته ای ایران ادامه می دهد.

۱۲ - کاترین اشتون:(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا):اتحادیه اروپا کاملاً به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارد.

۱۳ - لوران فابیوس:(وزیر امورخارجه فرانسه):در جریان مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بودم.

۱۴ - فرانسوا اولاند(رئیس جمهور فرانسه):ما همواره تاکید داریم که مساله هسته ای ایران باید از راه دیپلماتیک حل شود و این گزینه برای ما در اولویت قرار دارد.

۱۵ - آنگلا مرکل(صدراعظم آلمان):ما در تصمیم گیری ها به این نتیجه رسیده ایم که ورود به مذاکره با ایران بهتر از وضعیت فعلی موجود است.

۱۶ - خوزه گارسیا مارگالو(وزیر امورخارجه اسپانیا):آماده گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی با ایران و همچنین شهر زیبای اصفهان هستیم.

۱۷ - ولید المعلم(وزیر امورخارجه سوریه):دعوت سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ و پس گرفتن این دعوت در منطق سیاسی، جز مضحکه اسم دیگری ندارد.

۱۸ - فرانک والتر اشتاینمایر(وزیر امورخارجه آلمان):بدون حضور ایران کنفرانس ژنو۲ فایده ای نخواهد داشت.

۱۹ - کارل بیلت(وزیر امورخارجه سوئد):علاقه مندی کشورها به ایران در حال افرایش است.

۲۰ - عدنان منصور(وزیر امورخارجه سابق لبنان):ایران توانست به پیروزی بزرگی در سیاست خارجی دست یابد و این مساله رژیم صهیونیستی را بسیار خشمگین کرده است.

۲۱ - نیکولاس مادورو(رئیس جمهور ونزوئلا):انقلاب اسلامی ایران الگویی برای مبارزه کشورهای تحت سلطه امپریالیسم است.

۲۲ - الهام علی اف(رئیس جمهور آذربایجان):امیدوارم همکاری ها و مناسبات حسنه موجود بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در دوره جدید نیز با تقویت مراودات بین طرف بر اساس احترام متقابل و در جهت منافع دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.

۲۳ - سعود الفیصل(وزیر امورخارجه عربستان):ما بدنبال رقابت تسلیحاتی هسته ای با ایران نیستیم اما اصرار داریم که ایران به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای پایبند باشد.

۲۴ - خالد العطیه(وزیر امورخارجه قطر):اعراب هم باید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشند!

۲۵ - مایکل مان(سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا):خانم اشتون می‌خواست به ایران بیاید تا برخی مقام‌هایی را که تاکنون ندیده بود، ملاقات کند.

۲۶ - وندی شرمن(معاون وزیر امورخارجه آمریکا):ایران در توافق نهایی هسته ای، می تواند غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

۲۷ - شیخ محمد بن راشد آل مکتوم(حاکم دبی):لغو تحریم‌های علیه ایران به سود همه است.

۲۸ - اسماعیل هنیه(نخست وزیر فلسطین در غزه):به رغم آن همه رنج و محنت‌ها و مشکلات مان که ثمره رژیم اشغالگر و کینه توز صهیونیستی است، علاقه مندیم در کنار برادران و دوستان ایرانی خود در شادی ها و جشن های ملی شان حضور داشته باشیم.

۲۹ - پاپ فرانسیس(رهبر کاتولیک‌های جهان):برای قربانیان زلزله بوشهر طلب آمرزش می‌کنم.

۳۰ - هیلاری کلینتون(وزیر امورخارجه سابق آمریکا):باید اولویت را به گفت وگوهای دیپلماتیک با ایران بدهیم. آمریکا باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به توافق جامع به کار برد.

۳۱ - جان مک کین(سناتور آمریکایی):مذاکرات ایران و آمریکا به مانند یک جوک است. سادگی وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا حیرت انگیز است.

۳۲ - یوسف بن علوی(وزیر امورخارجه عُمان):تلاش‌های عُمان برای برقراری رابطه ایران و آمریکا از زمان بیل کلینتون رئیس جمهور اسبق آمریکا شروع شد، اکنون که این تلاش‌ها به بار نشسته و ما از این اینکه در شروع گفت‌و‌گوها نقش داشته‌ایم بسیار خوشحال هستیم.

۳۳ - دیوید کامرون(نخست وزیر انگلیس):من تحت تاثیر دولت جدید ایران قرار نگرفته ام.

۳۴ - خالد بن احمد آل خلیفه(وزیر امورخارجه بحرین):بحرین دائما بر روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد.

۳۵ - اوانگلوس ونیزلوس(وزیر امورخارجه یونان):یونان آمادگی دارد تماس‌های سیاسی خود را با تهران در عالی‌ترین سطوح ادامه دهد.

۳۶ - صائب عریقات(مذاکره کننده ارشد فلسطین در مذاکرات سازش):اسرائیل در طرح موضوع توقیف کشتی ایران هدف داشت.

۳۷ - حامد کرزای(رئیس جمهور افغانستان):از جانب خود و مردم افغانستان برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران را تبریک می‌گویم.

۳۸ - فیصل المقداد(معاون وزیر امورخارجه سوریه):ما از توافق ایران و ۱ + ۵ حمایت می‌کنیم و از هوشمندی و روش دیپلماسی ایرانی در برخورد با پرونده هسته‌‌ای استقبال می‌کنیم و امیدواریم که این توافق به تحرک برای نابودی سلاح‌های اتمی اسرائیل منجر شود.

۳۹ - احمد داود اوغلو(وزیر امورخارجه ترکیه):برخی ممکن است از توافق ایران با غرب خشنود نباشند ولی ما اینگونه فکر نمی‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که این حرکت مثبتی است. ما امیدواریم که این حرکت منجر به توافق نهایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران شود.

۴۰ - نوری مالکی(نخست وزیر عراق):تروریست ها قادر نخواهند بود اراده دو دولت و دو ملت ایران و عراق را برای توسعه روابط و تعمیق همکاری ها به شکست بکشانند.

۴۱ - عدلی منصور(رئیس جمهور موقت مصر):ما از نزدیک مواضع ایران و هم‌چنین طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در قبال مصر را زیر نظر داریم نشانه‌های مثبتی از مسوولان جدید ایرانی در قبال کشورهای حوزه خلیج فارس دیده شده است.

۴۲ - هوشیار زیباری(وزیر امورخارجه عراق):دولت جدید ایران به ریاست جمهوری حسن روحانی " بهترین فرصت پس از ۳۴ سال دشمنی " را برای بهبود روابط با آمریکا ارائه می‌کند و باید جدی گرفته شود.

۴۳ - نبیل فهمی(وزیر امورخارجه مصر):توافق هسته ای ایران وغرب اقدامی مناسب است اما توافقی تاریخی نیست.

۴۴ - آویگدور لیبرمن(وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی):دادن حق غنی‌سازی به ایران ترسناک است. اسرائیل بدون آمریکا نمی‌تواند کاری کند.

۴۵ - محمد البرادعی(دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی):گفت وگوی ایران و آمریکا کلید برقراری امنیت در خاورمیانه است.

۴۶ - عبداله گل(رئیس جمهور ترکیه):وارد شدن جهان غرب به یک چنین گفت وگویی با ایران و افزایش احتمال حل مسایل از راه های سیاسی موجب آرامش جهانی نیز خواهد شد.

۴۷ - رجب طیب اردوغان(نخست وزیر ترکیه):ایران را خانه دوم خود می دانیم.

۴۸ - یوکیا آمانو(دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی):ایران برای دریافت ۴۵۰ میلیون دلار، یعنی بخش اول از ۴/۲ میلیارد دلاری که پیش از این بلوکه شده بود در اول ماه مارس پیشرفت مناسبی حاصل کرده است. ایران تعهداتش را درباره توافق هسته‌ای اجرا می‌کند.

۴۹ - اخضر ابراهیمی(نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه):تحکیم و گسترش بیش از پیش مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه بویژه با عربستان بسیار موثر و سازنده خواهد بود.

۵۰ - بشار جعفری(نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد):
نکته این است که ایران در منطقه نفوذ دارد و اگر کسی بخواهد واقعا سوریه به مکانی امن تبدیل شود،باید ایران در جریان مذاکرات ژنو باشد.