آموزش نیروهای یگان های نظامی ایران کجاست؟

به گزارشافکارنیوز،نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن یگانهای متعدد پیاده، زرهی وهوایی بیشترین تعداد نیروی انسانی را در میان یگان های نیروهای مسلح در اختیار دارد.

با این توضیح بدیهی است که می بایست مراکز آموزش متعدد و مناسب نیز برای آموزش و بکارگیری این نیروی انسانی که تعدادی از آنها نیز جوانانی هستند که دوره خدمت سربازی خود را می‌گذراند، در نظر گرفته شود.

در واقع سربازانی که برای خدمت به نیروی زمینی ارتش اعزام می‌شوند در ابتدای کار می‌بایست در یکی از مراکز آموزشی این نیرو(بنا بر میزان تحصیلات و تخصص) دوره آموزشی را طی کرده و پس از آن در یکی از مراکز نیروی زمینی بکارگرفته شوند.

علاوه بر سربازان، افرادی که قصد پیوستن به بدنه نزاجا را دارند نیز پس از قبولی در کنکور ورودی، در مرکز آموزش درجه داری جواد الائمه(ع) و یا در دانشگاه افسری امام علی(ع) دوره های خود را گذرانده و سپس جذب نیروی زمینی می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر، مروری کوتاه خواهیم داشت بر مراکز آموزش هشت گانه نزاجا و نیز دانشگاه افسری امام علی(ع) که وظیفه آموزش نیروی انسانی موجود در نزاجا را برعهده دارند.

* مرکز آموزش ۰۱ شهدای وظیفه نیروی زمینی ارتش

این مرکز در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۳۶ تحت عنوان «مرکز آموزشی شماره ۱ ارتش» در تهران تأسیس شد و بعدها به نام مرکز آموزش ۰۱ کادر و در نهایت به پاسداشت شهدای وظیفه به نام «مرکز آموزش ۰۱ شهدای وظیفه نزاجا» نامیده شد.

لازم به ذکر است تمامی افسران وظیفه‌ای که در دوران جنگ به شهادت رسیدند، از دانش آموختگان این مرکز بودند.

در این مرکز هر ۲ ماه یکبار یک دوره و مجموعاً ۲ دوره آموزشی در سال برگزار می‌شود و تعداد نفرات هر دوره به طور میانگین ۲۰۰۰ نفر است.

مدرک تحصیلی مشمولانی که در این مرکز آموزش می‌بینند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است.

سرهنگ علی کرمی زرندی جانشین فرمانده این مرکز می‌گوید: «چیزی که در این مرکز حائز اهمیت است و مسئولیت خادمین ملت را مضاعف می‌کند این است که اقشار تحصیل کرده فرهیخته و نخبگان علمی کشور اسلامی، در این مرکز حضور دارند و فرماندهان این مرکز باید بتوانند به انتظارات اذهان جستجوگر این عزیزان پاسخ شایسته‌ای در زمینه‌های مختلف علوم نظامی بدهند.»

* مرکز آموزش ۰۲ شهید ستوان‌یکم وظیفه عبدالحمید انشایی

مرکز آموزش ۰۲ که با ۴ گردان به نام هنگ تعلیماتی لرستان تشکیل شد، در سال ۱۳۴۴ به نام مرکز آموزش جایگزینی تغییر نام یافت و در سال ۱۳۴۷ به نام «مرکز آموزش ۳۰۲ خرم­آباد» نام گذاری گردید.

این مرکز در سال ۱۳۵۰ از خرم‌آباد به شاهرود(چهل دختر) منتقل و عنوان «مرکز ۰۲ چهل دختر» را به خود اختصاص داد و نهایتاً در سال ۱۳۷۲ از شاهرود به تهران منتقل شد.

این مرکز مفتخر است که در دوران دفاع مقدس بیش از ۱۰ آزاده، ۱۳ شهید و ۱۳۲ جانباز تقدیم انقلاب کرده است.

به طور متوسط در این مرکز در هر سال، ۶ دوره آموزش وظیفه با ۱۲۰۰ نفر در هر دوره و ۶ دوره کد تربیت مربی با ۳۰۰ نفر در هر دوره اجرا می‌شود.

* مرکز آموزش ۰۳ شهید سرلشکر شبان برخورداری عجب شیر

مرکز آموزش ۰۳ در زمینی به مساحت ۱۷۸ هکتار در فاصله ۹ کیلومتری شرق دریاچه ارومیه واقع شده و مسیر ارتباطی استان آذربایجان شرقی و کردستان، وجود خطوط راه‌آهن مراغه - تبریز و فرودگاه سهند مراغه امکانات ترابری خوبی برای آن فراهم کرده است.

این مرکز که در سال ۱۳۳۷ ساخته شده، متشکل از ۴ گردان و هر گردان مشتمل بر ۴ گروهان ۲۵۰ نفری جمعاً به استعداد ۴۰۰۰ نفر یکان قرارگاه، پشتیبانی و خدمات می‌باشد.

در این مرکز که مفتخر به تقدیم ۶۷ شهید والامقام است، در طول ۲۴ دوره، آموزش رزم مقدماتی برای مشمولین مقاطع زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم برگزار می‌شود.

به طور میانگین در هر سال ۲۵ هزار نفر در این مرکز آموزش می‌بینند.

* مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند

مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) در سال ۱۳۰۴ در قالب گردان سواره نظام تأسیس و در سال ۱۳۳۸ به هنگ ۲۰۱ آموزشی و در سال ۱۳۴۴ به مرکز آموزشی ۳۰۴ با استعداد ۲ گردان و در سال ۱۳۵۰ به مرکز آموزش ۰۴ به استعداد ۴ گردان آموزشی(یک گردان در تربت حیدریه و ۳ گردان در بیرجند) و گروهان قرارگاه، خدمات و پشتیبانی، تبدیل شد.

در سال ۱۳۸۷ با نگرش به همجواری این یکان با استان خراسان رضوی و بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع)، با پیشنهاد این مرکز و تصویب فرمانده نیروی زمینی ارتش به نام مبارک حضرت امام رضا(ع) یعنی مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) تغییر نام یافت.

هدف از احداثاین مرکز(که در زمینی به مساحت حدود ۴۷ هکتار در شرق شهرستان بیرجند واقع شده) در بدو تأسیس، برقراری امنیت در منطقه جنوب خراسان بزرگ و شرق کشور بوده است.

تعداد شهدای ارتش در این حوزه استحفاظی ۴۳۴ نفر و تعداد شهدای این مرکز ۱۱۴ نفر می باشد.

شایان ذکر است مرکز آموزشی ۰۴ در دوران دفاع مقدس علاوه بر ارائه آموزش‌های رزم مقدماتی به سربازان ارتش، نسبت به آموزش بسیجیان منطقه و با استفاده از کارکنان پایور و وظیفه برگزیده و داوطلب و امکانات داخلی مرکز، نسبت به سازماندهی، تجهیز و اعزام به مناطق عملیاتی گردان ۸۰۹ از سال ۱۳۶۰ اقدام کرده‌است.

* مرکز آموزش ۰۵ شهید سرلشکر علیرضا اشرف گنجویی

در سال ۱۳۱۳ یگانی به نام واحد سوار اسبی در پادگان تشکیل و مستقر گردید.

پس از گذشت ۱۱ سال یعنی در سال ۱۳۲۴ واحد سوار اسبی به لشکر ۷ پیاده کرمان و مکران تغییر نام و سازمان و فعالیت های لشکر مزبور تا سال ۱۳۳۳ ادامه یافت.

مجددا در سال ۱۳۳۳ لشکر ۷ پیاده کرمان به لشکر ۱۱ پیاده کرمان تغییر نام داده شد و تا سال ۱۳۴۱ به فعالیت خود با همین نام ادامه داد تا اینکه لشکر ۱۱ پیاده کرمان به خراسان منتقل شد.

در سال ۱۳۴۱ یک تیپ با هویت مستقل در کرمان تشکیل شد و تا سال ۱۳۴۴ با همین نام فعالیت خود را ادامه داد.

این یگان در سال ۱۳۴۴ به مرکز آموزش ۳۰۵ کرمان و در سال ۱۳۴۷ به نام مرکز آموزش ۰۵ کرمان تغییر نام یافت و در سال ۱۳۸۸ نیز به نام کنونی نامگذاری گردید.

این مرکز در محدوده شهر کرمان با مساحت ۱۲۳ هکتار واقع شده و تعداد ۵۷ شهید والامقام به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است.

امیر سرتیپ دوم حمیدرضا حسامی فرمانده مرکز ۰۵ در مورد این مرکز می‌گوید: «مرکز آموزش ۰۵ شهید گنجویی افتخار دارد علاوه بر ماموریت ذاتی خود که همان تربیت و آموزش هزاران سرباز در طول ۸ سال دفاع مقدس و اعزام آنان به یگان های عملیاتی حاضر در جبهه بوده است، در بهمن ماه سال ۱۳۵۹ یک گردان رزمی به نام گردان ۸۰۸ پیاده، از کارکنان پایور داوطلب گردان های آموزشی، خدمات و پشتیبانی تشکیل داده و پس از آموزش کارکنان مربوطه، با تجهیز کامل در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۶۲ با استعداد ۶۷ نفر کارکنان پایور، ۱۴ نفر افسر وظیفه و ۷۰۰ نفر سرباز به فرماندهی جناب سرهنگ عاقبتی به جبهه ها اعزام نماید.

گردان ۸۰۸ اولین یگان رزمی کرمان بود که در مهر ماه ۱۳۶۰ پس از استقرار در پادگان دوکوهه اندیمشک ماموریت رزمی خودرا در دفاع از خاک مقدس میهن اسلامی، تحت امر لشکر ۲۱ به فرماندهی سرلشکر حسنی سعدی در منطقه عملیاتی تپه سبز آغاز کرد.

* مرکز آموزش ۰۶ درجه داری(آموزشگاه نظامی) جوادالائمه(علیه السلام)

این مرکز در ابتدا تیپ ۳ لشکر۱ گارد بود.

در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۵۹، مرکز ۰۶ در لشکرک تهران تأسیس گردید و در سال ۱۳۶۲ به این پادگان منتقل و به عنوان مرکز آموزش درجه داری نامگذاری شد.

در سال ۱۳۶۷ نیز با اجرای قانون جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران، این مرکز به آموزشگاه نظامی و در تاریخ یکم آذر ۱۳۸۷ به آموزشگاه نظامی جوادالائمه(ع) تغییر نام داد.

این آموزشگاه مفتخر است که مهد تربیت و پرورش درجه داران مؤمن، متعهد و شجاعی بوده که در طول ۸ سال دفاع مقدس در یگان های عملیاتی با ایثار و از جان گذشتگی خود در مقابله با دشمن بعثی، از عزت و شرف ایران اسلامی جانانه دفاع کردند.

آموزشگاه نظامی جوادالائمه(ع) در طول سال، ۴ دوره دانش آموزی پایور ثابت و پیمانی برگزار می‌کند که در هر دوره به طور میانگین ۸۰۰ نفر و در طول سال ۳۲۰۰ نفر از آن فارغ التحصیل می شوند.

در این مرکز در طول یک سال، ۶ دوره مشمولین وظیفه فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا پذیرش می‌شود.

* مرکز آموزش ۰۷ شهید سرلشکر سید قنبر ترابی کازرون

این مرکز در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۶۲ جهت آموزش سربازان عادی فعالیت خود را در شهر خرم آباد لرستان آغاز کرد و از سال ۱۳۷۹ برابر دستورالعمل نزاجا به شهرستان کازرون انتقال یافت و با ۲ گردان آموزشی و ۲ گردان پشتیبانی و خدمات و گروهان قرارگاه فعالیتش را ادامه داد.

مرکز ۰۷ از ابتدای سال ۱۳۷۹، هر ماه اقدام به پذیرش حدود ۱۰۰۰ سرباز دیپلمه کرده و تا کنون ۱۲۰ دوره پذیرش داشته است.

* مرکز آموزش ۰۸ شهید ابراهیم نوری خاش

ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب از هر طرف مورد هجوم استکبار جهانی بخصوص آمریکا قرار گرفت از این رو به منظور تقویت جبهه های جنگ ضرورت ایجاب کرد یگانهای آموزشی که ماموریت تربیت مشمولین را بعهده داشتند گسترش یابند تا نیازمندیهای نیروهای انسانی یگانهای عملیاتی تامین شود.

در همین راستا و در نیمه دوم سال۱۳۶۲، مرکز آموزش ۰۸ کازرون پس از تصویب فرماندهی کل قوا تشکیل شد و در سال ۱۳۶۳ با یک گردان آموزشی فعالیت خودرا در این شهر آغاز کرد و در سال ۱۳۶۶ به پادگان تیپ۲ زرهی خاش منتقل گردید و در بهمن همان سال، گردان چهارم آموزشی را تشکیل داد.

در مهر ماه ۱۳۶۹ با اجرای طرح رجعت یگانها به پادگان های سرزمینی خود، به پادگان چشمه محل کنونی مرکز انتقال یافت و تا پایان سال ۱۳۷۳ با ۳ گردان ادامه ماموریت داد و در سال ۱۳۷۴ بنا به دستور فرمانده وقت نیروی زمینی به علت مناسب نبودن موقعیت استقرار مرکز از نظر آب و هوایی و امکانات نا مناسب جهت آموزش، دستور انحلال مرکز داده شد اما پس از گذشت یک سال، با انجام فعالیت های ساختمانی مرکز و تجدید بنا، مجددا فعالیت خود را آغاز کرد.

این مرکز در طول سال، ۷ دوره ۱۸۰۰ نفری با مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم پذیرش می کند.

* دانشگاه افسری امام علی(ع)

«ارتش اسلام، در دل ارتش طاغوت شکل گرفت؛ اما نه به صورت معدود و محدود، بله؛ مبارزان محدود بودند. آن کسانی که علیه مبانی دین و ایمان و ارزش ها در آن ارتش جدی بودند، یک اقلیت به شمار می رفتند. بعضی هم محو شدند و رفتند.

لذا با پیدا شدن مدیریت اسلامی در کل کشور و نظام اسلامی و ارزش های اسلامی، برای ایجاد یک ارتش اسلامی مشکلی وجود نداشت و به خودی خود ارتش اسلامی تشکیل شد.»

(از بیانات فرماندهی معظم کل قوا در دیدار جمعی از کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۵/۱ / ۱۳۸۷)

دانشگاه افسری(با نام قدیمی مدرسه صاحب منصبی) از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی در سطح کشور است که توسط رضا شاه پهلوی و در اجرای بند ج ماده ۵ حکم قشونی ۱۴ آذر ماه سال ۱۳۰۰ با الگو برداری از مدرسه نظامی سن سیر فرانسه و با ادغام تجهیزات آموزشی موجود در مدرسه صاحب منصبی قزاق خانه، مدرسه صاحب منصبان ژاندارمری و مدرسه نظام مشیرالدوله ابتدا در خیابان اکباتان فعلی و در ساحتمان اهدایی سردار سپه تاسیس شد.

بعدها این مرکز آموزشی به عمارت کامرانیه واقع در خیابان سپه نقل مکان کرد و با خرید زمینهای اطراف، توسعه یافت بطوریکه این مرکز آموزشی، اکنون ۱۴۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

مدرسه صاحب منصبی از سال ۱۳۱۴ به دانشکده افسری تغییر نام داد و با بهره‌گیری از استادان ایرانی و خارجی به آموزش کلاسیک و نوین افسران نیروهای سه گانه و نوپای ارتش شاهنشاهی با محوریت نیروی زمینی در رسته‌های پیاده، سواره، توپخانه و بعدها مهندسی و اردونانس پرداخت.

دوره آموزش در دانشکده افسری ابتدا ۲ سال بود و دانشجویان در سال اول، دروس عمومی نظامی و از سال دوم با تعیین رسته، دروس تخصصی مربوطه را فرا می‌گرفتند.

حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه افسری امام علی(ع)

با توسعه فعالیت‌های آموزشی، این مرکز در قالب ۵ دانشکده و گروه زبان‌های خارجی از سال ۱۳۶۷ به دانشگاه افسری و در سال ۱۳۷۵ با اخذ مجوز از فرماندهی معظم کل قوا به دانشگاه افسری امام علی(ع) تغییر نام داد.