متن کامل بیانیه اشتون و ظریف

به گزارشافکارنیوز،کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف بیانیه مشترکی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ منتشر کردند. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای ۳ + ۳(چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایالات متحده به صورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصلل از تصویب و اجرای روان برنامه اقدام مشترک ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ توسط طرفین تلاش کردیم. ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد برای حمایت فوق‌العاده‌شان در میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگذاریم.

ما جلسات مختلفی در اشکال مختلف و در فضای سازنده برگزار کرده‌ایم تا به یک راه حل جامع دراز مدت مورد توافق مشترک که تضمین نماید برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح‌آمیز خواهد بود دست یابیم.

در چند هفته گذشته ما تلاش‌های خود را به صورت فزاینده تشدید کردیم، از جمله از طریق حضور فعال وزار و معاونین وزاری امور خارجه ۳ + ۳ که روز ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴ به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند. گرجه ما پیشرفت‌های ملموسی در برخی از موضوعات داشته‌ایم و مشترکاً برای تدوین یک برنامه متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده‌ایم، لکن هنوز فاصله قابل توجهی پیرامون برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.

از این رو، ما به همراه وزرای خارجه ۳ + ۳ تصمیم گرفته‌ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ که مطابق با زمان‌بندی پیش‌بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه دهیم. ایران و ۳ + ۳ مجدداً تاکید می‌کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و به موقع انجام خواهند داد.

ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک در اولین فرصت ممکن، جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفتههای آینده برگزار خواهیم کرد.