کسی نگفته پوشیدن ساپورت در خیابان آزاد است

به گزارش افکارنیوز، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، با بازدید از دومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی، در غرفه پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی حضور یافت و از نزدیک با فعالیت های این پایگاه خبری آشنا شد.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور رابطه صدا و سیما و دولت را بسیار خوب ارزیابی نمود و انتظارات دولت از صدا و سیما را بیان کرد. مشروح این گفتو به شرح زیر است.

با توجه به گلایه اخیر دولت از صدا و سیما و بیان این موضوع که خدمات دولت در صدا و سیما پوشش داده نمی شود، انتظار دولت از صدا و سیما چیست و این گلایه به چه دلیل است؟


انتظار از صدا و سیما رعایت انصاف، راستگویی، بی طرفی سیاسی، تحلیل مبتنی بر واقعیت و دادن تریبون به دو طرف هر دعوایی است.

با توجه به انتقاد اخیر دولت از صدا و سیما، برخی اینگونه وانمود کردند که رابطه مناسبی بین صدا و سیما و دولت وجود ندارد، این رابطه چگونه است؟

صدا و سیما رابطه بسیار خوبی با دولت دارد و دولت هم رابطه بسیار خوبی با صدا و سیما دارد و تنها مشکل برخی موضع گیری های سیاسی بخشی از صدا و سیما در مورد دولت است.



در سال جاری که یکی از شاخصه های آن با توجه به نامگذاری سال " فرهنگ " است، دولت چه رویکرد و برنامه ای در قبال مسائل فرهنگی دارد، به عنوان مثال در مساله پوشش و مطرح شدن بحثساپورت پوشان، آیا دولت رویکرد و برنامه خاصی دارد یا مانند برخی که ادعا می کنند اینها مسائل خصوصی افراد است، دولت هم این موارد را خصوصی می داند؟

من فکر نمی کنم کسی خیابان را جزء زندگی شخصی افراد بداند، مردم در خانه خود آزادند هرچه می خواهند بپوشند اما در خیابان کسی نگفته که پوشیدن هر لباسی آزاد است.

دولت در بحثفرهنگی مسئله ای جدی دارد به نام " فرهنگ پشتیبان اقتصاد مقاومتی " یا اصطلاحی که رئیس جمهور به کار برد " فرهنگ مقاومتی "؛ مسئله کاهش مصرف و فرهنگ مصرف که چند وقت پیش آقا روی آن تاکید کرده بودند، به خصوص در بخش آب و در بخش انرژی خودش را نشان داده است؛ و در خیلی از بخش های دیگر هم وجود دارد، در حقیقت ما به سمت فرهنگی که می تواند جامعه را حراست کند در مقابل آسیب ها و تهدیدا باید حرکت نماییم.

در این موضوع گفتگوهای راهبردی با صدا و سیما شروع شده است که در موضوع اقتصاد مقاومتی که کارهایی می توان انجام داد؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به ریاست رئیس جمهور، در بخش های مختلفی شروع به تولید زیر سندهایی کرده است در سند مهندسی کشور که اینها راهبردهای حوزه های مختلف فرهنگ کشور است. امیدواریم این دو اقدام که یکی بیشتر سیاستگذاری و یکی بیشتر رسانه ای است، در این زمینه کمک نماید.



آخرین بخش هم بحثتغییراتی است که باید در آموزش و پرورش اتقاق بیفتند. سند تحول در آموزش و پرورش باید اجرایی بشود و این دولت خودش را متعهد کرده است که این سند را اجرایی نماید و البته راهبردهای آن سند هم تهیه شده و وزیر آموزش و پرورش هم دیروز اعلام کردند که ما متعهدیم در چهار سال این دولت، این سند را اجرایی نماییم.

در زمینه مبارزه با تهاجم فرهنگی دولت چه برنامه و راهکاری را تدارک دیده است؟

بحثی هست درمورد روش های جایگزین پارازیت که مطرح هست و فعالیت هایی در این خصوص توسط سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده؛ بحثبعدی مدیریت فضای مجازی با فعال شدن شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی فناوری اطلاعات و بخصوص تولید محتوای بومی و شبکه ملی اطلاعات است که من فکر می کنم در این دولت اقدامات مهمی انجام بشود تا این فضای داخلی امن بشود.


برنامه دولت برای حمایت از فعالان داخلی فضای مجازی مانند شبکه های اجتماعی ایرانی چیست؟ آیا عزمی برای جایگزینی این شبکه ها به جای شبکه های اجتماعی خارجی وجود دارد؟

در مصوبات کمیته محتوایی شورای عالی فضای مجازی این موضوع حمایت مورد توجه قرار گرفته است.

پس می توان انتظار داشت در این دولت شاهد حمایت از فعالان این عرصه باشیم؟

بله حتما همینطور است.