به گزارش افکارنیوز، مصطفی کواکبیان رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت در تشریح منافع ملی کشور، گفت: در تعریف مراسم منافع ملی گفته می‌شود منافع ملی تجمیع مطالبات عقلانی یک ملت برای دستیابی به اهداف ملی یک کشور اعم از اهداف کوتاه مدت، میان مدت و دراز‌مدت است.

وی ضمن بیان نکاتی در تشریح منافع ملی، گفت: باید توجه داشته باشیم جهت‌گیری منافع ملی در کشور باید به سمت پیشرفت مادی و معنوی باشد، یعنی منابع ملی در جهت بهبود وضعیت مردم و کشور تعریف می‌شود.

کواکبیان بیان داشت: در مقابل منافع ملی ضرر و زیان ملی است. مثلا خدشه به تمامیت ارضی کشور و بر هم زدن توازن و وحدت ملی و ایجاد تجزیه در کشور که همگی خلاف منافع ملی است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: هر سیاستی که منجر به ضربه به منافع ملی شود باید از آن جلوگیری کرد. لذا دولت‌مردان حق ندارند به نام یک کشور قسمتی از سرزمین را واگذار کنند و یا کشور را دچار تجزیه کنند و یا وحدت را مخدوش کنند.

کوکبیان ادامه داد: استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها، اصول و اهداف منافع ملی باید قابل تغییر باشد، اما خود منافع ملی ثابت است و هر لحظه تغییر نمی‌کند.

وی با بیان اینکه با آمد و شد دولت‌ها منافع ملی تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: علیرغم اینکه منافع ملی ثابت است، اما در حالی خود ملت ممکن است هدف خود را تغییر دهند که این کار از طریق رفراندوم، همه‌پرسی و مواردی مانند آن صورت می‌گیرد.

کواکبیان ادامه داد: البته مردم به معنای اکثریت مطلق است و نه گروه اندک و ابزار این تغییرها مشخص است.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اینکه این ایدئولوژی در یک نظام می‌تواند جزو اهداف ملی تعریف شود، اظهار داشت: تک تک این گزاره‌ها جای بحثچندین ساعته دارد. به عنوان نمونه در افغانستان زمانی که دولت کودتا بر سر کار آمد روس‌ها پیشنهاداتی به ما می‌دادند، اما در حین جنگ تحمیلی حضرت امام(ره) فرمودند آنها حکومت دست‌نشانده هستند و لذا اینجا ایدئولوژی دخالت کرده و دفاع از حقوق مسلمانان مانند همیشه یک مبنایی در منافع ملی ماست، بنابراین ما نمی‌توانیم از منافع ملی ایدئولوژی‌زدایی کنیم و البته در همه عالم هم همین‌طور است، حتی آمریکا هم تابع یک باورهایی است که در منافع ملی‌شان دخیل است.

کواکبیان یادآور شد: معتقدیم از همه ابزاری‌های مشروح می‌توان برای وصول منافع ملی استفاده کرد و این ممکن است در مکتب ماکیاولیسمی موضوعیت نداشته باشد، اما ما رفتار ماکیاولیستی را در سیاست‌خارجی به رسمیت نمی‌شناسیم.

وی اظهار داشت: باید میان دستگاه‌ها در سیاست‌خارجی هماهنگی باشد و دستگاه دیپلماسی، تبلیغی، بنگاه‌های اقتصادی و همگی تعریف واحدی از منافع ملی داشته باشند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: نمی‌شود دیپلماسی تصمیمی بگیرد و خطیب نمازجمعه همه چیز را هوا کند. یا در جای دیگر فرمانده نظامی بگوید ما تنگه هرمز را خواهیم بست، اما آیا این واقعا در منافع ملی ما وجود دارد، یعنی منافع ملی اگر سه ضلع داشته باشد یک ضلع شامل ملت کشور، یک ضلع عناصر جامعه مدنی شامل احزاب، مطبوعات و رسانه‌های غیردولتی است و ضلع سوم که خود مردم هستند همگی باید با هم هماهنگی داشته باشند.

کواکبیان افزود: ما بعد از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی باید منافع ملی خود را مدون کنیم، چون با این کار به یک باره یکی نمی‌گوید که ما می‌خواهیم جهان را مدیریت کنیم. آیا این در تعریف منافع ملی ماست، یا اینکه در همایشی بگوییم هولوکاست کلا یک دروغ تاریخی بوده است. درست است این قابل بررسی است، اما آیا طرح این مسئله در منافع ملی ما هست؟ یا اینکه یک گروه در اوج مذاکرات هسته‌ای دلواپس شود، در حالی که رهبری بارها از تیم هسته‌ای حمایت کرده و حتی اکنون هم مصوبات شورای امنیت ملی باید به تایید رهبری برسد، اما گاهی اوقات بعضی‌ها به نام دلسوزی کارهایی می‌کنند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری اضافه کرد: در مجلس هشتم یکی گفت فردا ساعت ۴ عصر روبروی سفارت انگلیس جمع می‌شویم، در حالی که هیچ‌کس موافق این کار نبود. در نهایت وزیرخارجه ما مجبور به عذرخواهی شد. اینها هیچ‌کدام با منافع ملی ما همراهی ندارد.

کواکبیان تصریح کرد: بپذیریم که امروزه دیپلماسی مهمترین ابزار منافع ملی است و راه حفظ منافع ملی درگیری نظامی نیست و البته مهمترین ابزار دیپلماسی هم مذاکره است و اینکه تیم مذاکره‌کننده هر کشوری را چه کسانی تشکیل می‌دهند. من در خصوص مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد دادم مذاکرات آن قدر شفاف باشد که حتی احزاب هم بر آن نقش داشته باشند و کسی به آن شبهه وارد نکند.

وی با اشاره به اهمیت موضوعات فوق، گفت: در دولت یازدهم در این مدت گذشته موردی را مشاهده نمی‌کنم که دولت خلاف منافع ملی گام برداشته باشد و بنابراین وقتی نظام تصمیم گرفت کاری بکند همه باید پشت آن تسلیم باشند. نباید تصمیم نهایی مذاکرات را با تحلیل‌های شخصی خدشه‌دار کرد.

کواکبیان خاطرنشان کرد: مطالبات ما باید بر مبنای عقلانیت باشد، نه احساسات زودگذر. به طور مثال ما در مسائل منطقه با عربستان مشکل داریم، یا در بحثعراق، سوریه، بحرین و یمن با دولت سعودی مسائلی داریم، اما آیا منافع ملی ما اقتضاء می‌کند رابطه با عربستان را کلا تعطیل کنیم.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه چرا جایگاه ریاست‌جمهوری در ایران بالاتر از مدیریت اجرایی قرار گرفته است؟ گفت: ما در مورد رئیس‌جمهور هنوز در قانون اساسی مرزهایی داریم. نظام‌های دنیا یا ریاستی‌ هستند یا پارلمانتاریستی یا نیمه‌پارلمانی و نیمه‌ریاستی.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهار داشت: ما فعلا نیمه‌پارلمانی و نیمه ریاستی هستیم، چرا که بالاخره مجلس استیضاح می‌کند و خیلی از کارها با هماهنگی مجلس انجام می‌گیرد. مثلا مجلس وزیر علوم را مظلومانه استیضاح می‌کند، اما در قانون اساسی گفته می‌شود رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است و این‌گونه تفسیر می‌شود که این فقط شامل قوه مجریه نمی‌شود.

وی افزود: احمدی‌نژاد هم در خیلی از موارد بر همین استناد مصوبه مجلس را رد می‌کرد و می‌گفت من باید نظر بدهم. اتفاقا در زمان امام(ره) ریاست‌جمهوری قدرت بیشتری داشت و مسئولیت هماهنگی ۳ قوه در حال حاضر بر عهده رهبری است. شاید اینها دلایلی باشد که رئیس‌جمهور خود را بالاتر از سمت اجرایی و کابینه خود ببیند.

کواکبیان در پاسخ به انتقادی مبنی بر لزوم رعایت انصاف سیاسی، گفت: چه اشکال دارد در خصوص خلیج فارس بگوییم چگونه منافع ملی ما تعریف شود و یا در مورد موضوع فلسطین بگوییم کسی از خطوط قرمز عبور نکند.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تصریح کرد: منافع ملی باید اصولی را دربر بگیرد، اما باید قابل انعطاف نباشد، مانند نرمش قهرمانانه که رهبری فرمودند، اما اینکه مثلا در مورد مذاکرات هسته‌ای بگوییم رهبری فرمودند خوشبین نیستم این معنی دلواپس بودن نمی‌دهد، چرا که ذات مذاکره این است که هر دو طرف برای منافع خود تلاش کنند و لذا نباید منویات سیاسی خود را سریعا به رهبری انتصاب دهیم و بیان ایشان را تفسیر کنیم.

کواکبیان خاطرنشان کرد: رهبری اگر سخنی مطرح می‌کنند احتیاج به مفسر ندارد. می‌فرمایند تیم مذاکره‌کننده از فرزندان انقلاب هستند، اما باید خطوط قرمز را هم رعایت کنیم. رهبر انقلاب، رهبر همه است.

وی تصریح کرد: این هم که بگوییم منتقدان کم‌سواد و بی‌سواد هستند خوب نیست. اینکه تصور کنیم با یک جمله که بنده بگویم خزانه کشور خالی یا پر است و رقبای ما از هیچ چیز خبر نداشته باشند این درست نیست. آنها اتفاقا اطلاعاتی از توانمندی‌های ما دارند.

کواکبیان در پاسخ به نقد یکی از دانشجویان که موضوع جنایات اسرائیل در غزه را با هولوکاست مقایسه کرد، اظهار داشت: مقایسه غزه با هولوکاست بی‌انصافی است. خود اروپایی‌ها هم علیه جنایات اسرائیل در غزه تظاهرات کردند یا ما با نماینده بانکی‌مون ملاقات کردیم که او گفت آنها هم از این وضعیت راضی نیستند، اما کاری‌ از دست‌شان ساخته نیست، در حالی که هولوکاست صرفا زمینه‌ای برای مظلوم‌نمایی اسرائیلی‌هاست و در اروپا این را مقدس می‌دانند و وقتی ما علنا آن را به چالش می‌کشیم انگار تمام منافع کشورهای غربی را انکار کرده‌ایم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصد و لغو تحریم‌های باقیمانده ایران، تصریح کرد: ما بعد از مذاکرات ژنو تقریبا در ۷ محور با ۱ + ۵ اختلاف داشتیم که یکی این بود که آنها در مورد موشک‌های بالستیک بحثکردند که ما گفتیم که این موضوع ربطی به مذاکرات ندارد.

وی افزود: آنها به غیر از ام‌پی‌تی یک حق نظارتی هم برای خودشان می‌خواستند، یا اینکه می‌گفتند فردو را تعطیل کنید که ما مخالفت کردیم، اما حالا دو مورد باقی مانده، یکی لغو تحریم‌ها و دیگر اینکه تعداد سانتریفیوژهای ما و توان هسته‌ای در چه درجه‌ای باشد، اما هیچ وقت غنی‌سازی ۲۰ درصدی مطالبه اصلی برای ما نبوده است، حتی آقای دکتر صالحی بارها گفته که در صورت تامین سوخت راکتور تهران ما اصلا نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداشتیم. ما الان فناروی بالاتر از اینها را داریم و چیزی هم که الان تولید می‌کنیم هم برای ما هزینه دارد و در مصارف پزشکی کاربرد دارد و با همان سوختی که داریم تا سال‌ها می‌توانیم راکتور تهران را اداره کنیم، حتی تمام هم بشود می‌توانیم سوخت‌مان را از بازار بین‌المللی تهیه کنیم.

کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در جریان اصلاح‌طلبی منافع ملی بر منافع امت واحده اسلامی ارجحیت دارد؟ توضیح داد: در بحثبحران سوریه شاید برخی معتقد باشند چه لزومی دارد از سوریه حمایت کنیم، اما من به دوستان گفتم ما در سوریه در ابتدا برای خودمان می‌جنگیم، چون آمریکا و صهیونیست‌ها برای از بین بردن خط مقاومت نقشه کشیدند. منافع ملی ما اقتضاء می‌کند که از سوریه حمایت کنیم.

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: معتقدم ما باید منافع ملی را تعریف کنیم تا این شبهات و تفکیک‌ها میان اهداف ایدئولوژیک و منافع ملی ما حل شود. در مورد امت واحده هم دفاع از حقوق مسلمانان اصلا با لشکرکشی پیاده نمی‌شد و از همه طریق می‌شود از حقوق مسلمانان دفاع کنیم و این جزو منافع ملی است که همیشه لشکرکشی نظامی نداشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به فعالیت تشکلهای دانشجویی در دانشگاهها، تاکید کرد: احزاب نباید از دانشگاهها به عنوان شعبات خود استفاده کنند و تشکلها هم باید با موضعگیریهایشان هویت مستقل خود را نشان دهند که البته این اشکال ندارد و دانشجویان در بیرون از دانشگاه عضویت احزاب را داشته باشند و اصولا دانشجویان باید روحیه مطالبهگری و آرمانخواهی خود را از دست ندهند.