به گزارش افکارنیوز، نشست «بررسی معایب و مزایای استانی شدن انتخابات مجلس» ‌ با حضور اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه، صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب و مهدی دواتگری نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ادامه مشروح این نشست می آید:

بادامچیان: باید تلاش کنیم انتخابات بر اساس ارزش‌های انقلابی و اسلامی باشد

اسدالله بادامچیان نائب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه وقتی انتخابات به صورت استانی برگزار شود، شخصی که از استان تهران نامزده شده باید ۱۵ درصد رای شهر ورامین را نیز کسب کند تا بتواند وارد مجلس شود اظهار داشت: این موارد هزینه ها را بالا می‌برد و برای تامین هزینه‌ها راه‌های مشروع وجود دارد که البته محدود است و در این شرایط سوءاستفاده‌گران بیشتر از راه های غیرمشروع استفاده می‌کنند پس نه تنها این طرح خطر را کم‌تر نمی‌کند بلکه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مجلس خانه ملت است، بیان داشت: مجلس ما با مجالس غربی متفاوت است همچنین با احزاب کشورهای کمونیستی و با کشورهایی که نظام تک‌حزبی بر آنها حاکمیت دارد وکسی خارج از حزب نمی‌تواند رای بیاورد تفاوت دارد.

بادامچیان خاطرنشان کرد: ‌باید سعی کنیم انتخابات بر اساس ارزش‌های انقلابی و اسلامی و به دور از قدرت‌طلبی شکل بگیرد؛ در نظام اسلامی حاکمیت خدا مطرح است و جناح‌طلبی نباید مطرح باشد و در این رابطه اگر به تحزب بخواهیم کمک کنیم چه دلایلی وجود دارد که این طرح را مطرح کنیم.

نائب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه گفت: یک بار مسئله این است که مردم به یک حزب رای بدهند که در این صورت این مردم هستند که انتخاب می‌کنند ولی یک موقع فقط حزب کار می‌کند و سلطه دارد که در این حالت حق توده‌های مردم ضایع می‌شود. احزاب حتی در کشورهای تک‌حزبی هم اکثریت مردم را ندارند و تنها درصدی از اکثریت را دارند.

وی با اشاره به سابقه طرح استانی شدن انتخابات در مجلس تصریح کرد: در مجلس پنجم استانی شدن انتخابات شروع و مطرح شد و در مجلس ششم با ۱۲۰ رای تصویب شد و بعد زمانی که به شورای محترم نگهبان ارسال شد در آنجا رد شد و شورای نگهبان این طرح را مخالف موازین شرع و مغایر قانون اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در مجلس هفتم و هشتم این طرح مجددا مطرح شد و برخی‌ها کوشش داشتند با حاکمیت حزبی کار کنند. به هر حال ما مشکلی نداریم اگر این طرح برای تقویت حزب باشد ما حزب داریم و اگر این قانون برای شهرت پیدا کردن افراد باشد آن را هم داریم اما مسئله ما این است که انتخابات با شرایطی برگزار شود که حضور مردم را فراهم کند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح این موضوع از سوی صادق زیباکلام مبنی بر اینکه هم اکنون نمایندگان همه کاره هستند و همه چیز دست نمایندگان است و دولت نقشی ندارد، گفت: این صحبت پذیرفتنی نیست و به طور مثال نهادها و قوه قضائیه کار خود را می‌کنند و جایگاه خود را دارند.

وی ادامه داد: در قانون اساسی شهید بهشتی بحثمجلس را مطرح کرده تا مجلس مردمی بماند و پایگاه عناصر سوءاسفتاده‌چی و نمایندگان پولدارها نشود و نمایندگان مردم حضور داشته باشند.

بادامچیان اضافه کرد: دولت جدید همه بخشدارها و فرماندارها را برکنار کرده و در عین حال در روزنامه‌های خودشان اگر فرمانداری تغییر پیدا نکرده باشد می‌گویند چرا دولت آنها را برکنار نمی‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با طرح این پرسش که چرا صادق زیباکلام این مطالب را مطرح می‌کند، بیان داشت: دلیل این صحبت‌ها مشخص است و ایشان نگاه منفی دارند، ما اینجا آمده‌ایم که ببینیم این طرح مفید هست یا خیر، اما آقای زیباکلام همان حرف‌های جریان خاص خودشان را می‌زنند.

وی بر همین اساس تأکید کرد: در انتخابات مجلس اول از طرف حزب جمهوری نماینده بودم و پوشه انتخابات را هنوز دارم اما بنی‌صدر و دیگران کلی پول خرج کرده و پوستر چاپ کردند و موفق نشدند؛ حزب توده دفترچه‌های فراوانی چاپ کرد تا به قول خودشان نمایندگان سازمان مجاهدین، در مجلس خط امام را پیاده کنند. هیچکس هم مانع نشد و رأی نیاوردند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، تأکید کرد: منافقین و مسعود رجوی پول فراوانی کسب کردند و رأی نیاوردند. آقای زیباکلام شما آن موقع مگر در جریان نبودید.

وی با بیان اینکه در انتخابات‌ها خیلی‌ها پول خرج می‌کنند، تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ پول‌های کثیف دیک‌چنی برای فتنه گری مأمور بود و دخترش الیزابت چنی در دوبی کار می‌کرد و اینکه از چه کسانی حمایت می‌کردند مشخص است.

بادامچیان ادامه داد: در مجلس طرح گذاشتیم که این هزینه‌ها صورت نگیرد ولی با زور و استبداد مگر می‌شود مردم را نگه داشت. باید نظارت شود اما خط شما این است که شورای نگهبان و نظارت را بکوبید، اگر شورای نگهبان نظارت نکند چه کسانی باید نظارت کنند. بالاخره یک جایی باید نظارت کند و در اکثر کشورها وزارت کشور این وظیفه را انجام می‌دهد اما در کشور ما قانون اساسی از وزارت کشور نظارت را گرفته و به شورای نگهبان واگذار کرده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه خطاب به زیباکلام اظهار داشت: شما می‌گویید نظارت استصوابی است پس چه باید باشد، یعنی استطلاعی باشد؟ شما فتنه‌گران را وطن‌پرست می‌دانید؟ اگر می‌دانید بگویید و بگذارید مردم بدانند. در همه ۹ دوره مجلس دوستان شما حضور داشتند، شورای نگهبان افرادی را رد صلاحیت کرد اما خواهش می‌کنم خبرگزاری فارس، بررسی کند که رد صلاحیت‌ها فقط به خاطر مشکلات سیاسی بود یا اینکه این افراد مشکلات گوناگون دیگری داشتند.

وی با بیان اینکه این طرح نقش پول را کم نمی‌کند بلکه بیشتر خواهد کرد، توضیح داد: مثلاً یک نماینده در استان تهران باید در ورامین هزینه کند و در کل استان هزینه داشته باشد و مردم هم باید به بالای ۳۰ نفر رأی بدهند و این شرایط هزینه ها را بالا می برد.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، اضافه کرد: این طرح مجلس را از مردمی بودن ساقط می‌کند و مانند مجلس سنا و مجلس اشرافی‌ها می‌شود. این طرح پایمال کردن حقوق مردم است لذا وجود مجلس سنا در زمان تنظیم قانون اساسی کشور رد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احزاب در حد خودشان فعالیت می‌کنند، گفت: بطور مثال نهضت آزادی مجوز ندارد ولی از سال ۴۰ فعال است اما آرای مردم را نتوانسته جلب کند که بحثدیگری است. حزب مؤتلفه بیش از ۵۰ سال است که کار می‌کند اما توانمندی تبدیل نشریه هفتگی «شما» به روزنامه را نداریم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اینکه یک حزب بیاید و حاکمیت حزبی برقرار کند من صراحتاً می‌گویم حاکمیت حزبی یعنی پایمال شدن حقوق افراد منفرد و حتی ترجیح می‌دهم از کله افراد مستقل هم استفاده نکنم.

بادامچیان با بیان اینکه این طرح مردمی بودن مجلس را از بین خواهد برد، خاطرنشان کرد: این طرح مردمی بودن را کاهش می‌دهد و وقتی نماینده در حوزه انتخابیه خود حضور دارد بالاخره برخی درخواست‌های مردم را انجام می‌دهد. در عین حال همیشه دو سوم نمایندگان برای دوره بعدی انتخاب نمی‌شوند و به طور مثال فردی که در شهری فرودگاه افتتاح کرده در دوره بعدی موفق به کسب رأی نشده است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با ذکر این نکته که این طرح روستاهای کشور را مغفول می‌کند، گفت: ‌ برخی نمایندگان تهران یک بار هم به روستا نرفته‌اند. اگر انتخابات استانی شود کسی که در ورامین می‌خواهد رأی بیاورد باید در تهران هم رأی بیاورد پس باید برای موفقیت در شهر بزرگی مثل تهران کار کند و به این ترتیب روستاها دچار محرومیت می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات دیگر طرح استانی شدن انتخابات اظهار داشت: این طرح انتظارات را از نماینده بالا می‌برد، با شرایط فعلی نماینگان نمی‌توانند پاسخگوی مردم باشند و با این طرح نماینده باید به همه جا برود و سرکشی کند.

نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام ور هبری در پایان تصریح کرد: این طرح با احترامی که به نیات مطرح‌کنندگان این طرح دارم مفید واقع نمی‌شود.


زیباکلام: طرح استانی شدن انتخابات یک قدم رو به جلو است

صادق زیبا کلام در نشست بررسی موافقان و مخالفان طرح استانی شدن انتخاباتی شدن مجلس که در دانشکده خبر خبرگزاری فارس برگزار شد گفت: قبل از این که بگوییم استانی شدن انتخابات باید پرسید که هدف از این طرح چیست؟

وی ادامه داد: معتقدم جایگاه مجلس شورای اسلامی اگر با یک منحنی از ابتدای تاسیس آن تا کنون تدوین شود خواهیم دید که جایگاه مجلس تاکنون رو به افول بوده است و جایگاهی که مجلس اول داشت به هیچ عنوان مجالس هفتم، هشتم و حتی مجلس ششم نداشته‌اند.

وی با بیان این که به احتمال زیاد مجلس دهم بی‌خاصیت‌تر از مجلس نهم خواهد بود تصریح کرد: مشکلی که ما در دهه‌ اول انقلاب با آن روبرو نبودیم نقش پول در انتخابات بود.

وی با طرح این سوال که باید دید نقش پول و هزینه کردن در انتخابات در سال‌‌های ۵۸،۶۲و ۶۶ چقدر بوده است اظهار داشت: باید این نکته برسی شود که نقش پول و خرج کردن یک نامزد در حوزه‌های انتخابی کم اهمیت‌تر چقدر تاثیر دارد.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه در انتخابات مجلس دهم در برخی موارد بیش از ۱ میلیارد تومان نیز برای انتخابات خرج شده بود افزود: این موضوع مصیبتی است که گریبان مجلس شورای اسلامی را گرفته است.

زیباکلام با انتقاد از روش‌های برخورد با خرج پول در انتخابات مجلس گفت: مسئولین ما فقط بلد هستند مچ‌گیری کنند که این کار موجب می‌شود این تخلفات زیرزمینی و پنهان شد.

وی ادامه داد: که باید سوال کرد که استانی کردن انتخابات چقدر می‌تواند شان و جایگاه مجلس را به آن برگرداند و اینکه چقدر باعثکم شدن خرج کردن پول در انتخابات خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: یکی از بلایای دیگری که مجلس به آن گرفتار شده دخالت بی‌جای نمایندگان حوزه‌های انتخابی مختلف در امور اجرایی است و شما در کمتر حوزه‌ای می‌بینید که نمایندگان در آن حوزه کاری به کار مدیران اجرایی نداشته باشند؛ در این حوزه‌ها نمایندگان همه مسئولان اجرایی را انتخاب می‌کنند و فقط عرضه تعیین امام جمعه را ندارند.

وی ادامه من در هیچ نقطه‌ای نمی‌توانم از احمدی‌نژاد دفاع کنم ولی از این بابت که احمدی‌نژاد ادامه نداد نمایندگان برای وی تعین تکلیف کنند به او درود می‌فرستم.

زیباکلام اضافه کرد: هم اکنون نمایندگان در استان هر اسب که بخواهند می‌رانند و به عنوان مثال نمایندگان رشت و لاهیجان اعمال نفوذ می‌کنند تا یک آقا یا خانمی مسئول آموزش و پرورش استان شود.

وی نزول جایگاه مجلس و خرج شدن پول برای انتخابات را فاجعه‌ای برای قوه مقننه خواند و این موضوع دو دلیل دارد و از نظر من دلیل اول نبود احزاب و تشکل‌های سیاسی قوی و مستقل از حاکمیت است و دلیل دوم نیز موضوع نظارت اثتصوابی شورای نگهبان است و به نظرم عمل شورای نگهبان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه نامزدهای وطن پرست را به بهانه فتنه از میدان به در کردند.

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: وقتی این کار انجام شود افرادی که پول خرج می‌کنند وارد مجلس می‌شوند و من به دلیل این که احتمال دارد این طرح جلوی این مسایل را بگیرد استانی شدن انتخابات را یک قدم رو به جلو دانسته و با آن موافقم.

زیباکلام با تأکید بر اینکه نقش مجلس به صورت منظم در طی سالیان اخیر در حال افول بوده است، گفت: ‌ اگر این موضوع را قبول نداشته باشید بحثاستانی کردن اصلا موضوع غیرمهمی است.

وی با انتقاد از حذف برخی احزاب از صحنه سیاسی کشور اضافه کرد: بنده معتقدم احزاب سیاسی ظرف ۳۶ سال گذشته قدرت کافی را نداشته‌اند و آنهایی که می‌خواستند خاصیت مردمی پیدا کنند منحله اعلام شدند.

وی در ادامه این مناظره با انتقاد از عدم اجازه به برخی چهره‌های سیاسی منتقد در جهت بیان مواضع خود گفت: مشکل اساسی اصولگرایان این است که یک طرفه حرف می‌زنند و از تریبون‌های مختلف به افراد به عنوان فتنه‌گر حمله می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات بادامچیان درباره وجود نهادی برای تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات در همه کشورهای دنیا تصریح کرد: مسئله‌ای که آقای بادامچیان ذکر کرده جای بررسی دارد و باید بر روی درستی یا غلط بودن آن بحثشود.

زیباکلام مسئله رد صلاحیت‌های انتخاباتی را یکی از معضلات مجلس خواند و افزود: به عنوان مثال فردی در انتخابات ثبت‌نام کرده و بعد با یک بازی لغات به او می‌گویند تو رد صلاحیت نشده‌ای بلکه صلاحیتت از سوی شورای نگهبان احراز نشده است. در ادامه این فرد تقاضا می‌کند که دلایل رد صلاحیتش را به وی ابلاغ کنند اما گفته می شود که اگر این دلایل را بگویید آبروی تو خواهد رفت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما باید قبول کنیم که در انتخابات مجلس فعلی با مشکل مواجهیم، اظهار داشت: ‌ اگر شما معتقدید که خرج کردن ۸۰۰ میلیون در یک حوزه انتخابیه اشکال ندارد ولی ربط داشتن افراد به فتنه مشکل اساسی است پس دیگر مطرح کردن این طرح بلاموضوع است؛ وزیر کشور هم که دیروز به مجلس رفت و عنوان کرد که عذرخواهی می‌کنم و مسائلی که مطرح کرده‌اند به کشورهایی نظیر تانزانیا و قرقیزستان ربط دارد.

زیباکلام با تأکید بر اینکه معتقدم نظارت استصوابی یکی از جدی‌ترین مشکلات انتخابات است، اظهار داشت: شورای نگهبان اصلا به هیچ کس جواب نمی‌دهد و قانون را قبول ندارد.

این فعال اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال یکی از حاضران مبنی بر اینکه این طرح قطعا هزینه‌های انتخاباتی را بالا می‌برد و بر مشکلات می‌افزاید گفت: همچنان معتقدم علیرغم تمام عیب‌هایی که استانی شدن انتخابات در پی دارد یک گام رو به جلو است و اگر به دنبال مشخص شدن هزینه‌ها هستید وقتی با یک جمع بزرگتر روبه‌رو می‌شوید قطعا رسیدگی ساده‌تر خواهد بود.

وی رویکرد برخی نمایندگان برای ورود به مجلس را مورد انتقاد قرار داده و اظهار داشت: شما درآمد سالیانه نمایندگان را با خرج‌های میلیاردی مقایسه کنید و قطعا می‌بینید که مجلس برای برخی به عنوان یک مغازه است.

وی تصریح کرد: استانی شدن انتخابات معجزه نمی‌کند ولی قطعا هزینه‌های انتخاباتی را علنی‌تر خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش پایانی این مناظره در پاسخ به انتقادات برخی دانشجویان از مواضع وی در مورد مذاکرات هسته‌ای و مسائل پیرامون آن گفت: من نسبت به اصولگرایان بغض ندارم و اینگونه هم نیستم که هر کسی هرچه گفت آن را بر روی سرم بگذارم؛ جالب است بدانید که آقای روحانی اصلا از من خوشش نمی‌آید چون هر جا هر چیزی را که فکر می‌کردم اشتباه است مورد انتقاد قرار دادم.


دواتگری: خرید و فروش رای با استانی‌شدن انتخابات نمود بیشتری خواهد داشت
مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مزایا و معایب طرح استانی شدن انتخابات مجلس که امروز در دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار شد، در پاسخ به این نکته که مخالفین این طرح معتقدند که از خرید و فروش احتمالی آرا جلوگیری می‌شود، بیان داشت: وقتی نظام‌های سیاسی و انتخاباتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌شود گفت یک طرح نوینی بوده که هیچ کشوری از این نمونه پیروی نکرده است.

وی تصریح کرد: نظام‌های انتخاباتی به طرق مختلف اجرا می‌شوند، بعضی‌ها به صورت تک‌حوزه‌ای و بعضی دیگر به صورت لیستی و حزبی و اکثریت نیز مطلق و به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد. به طور مثلا در کشورهایی که بحثاحزاب و تقویت آنها مطرح است همانند کشور انگلستان هم‌نظام پارلمانی وجود دارد و هم نماینده پارلمانی به طوری که در این کشور ۶۵۱ حوزه انتخابیه و به همان تعداد نماینده پارلمانی وجود دارد. یعنی حوزه‌های انتخابیه به صورت حوزه‌های جزء تعریف شده است البته در کنار آنها نیز احزاب نقش کلیدی دارد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره خرید و فروش رای در استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: وقتی می‌گوییم استانی شدن انتخابات قطعا استانی به صورت مجلس خبرگان رهبری نیست که ما یک حوزه انتخاباتی مستقل استانی داشته باشیم و انتخابات به صورت یک لیست واحد در سطح استان برگزار شود. به همین منظور بهتر است اسم آن را انتخابات استانی - شهرستانی بگذارند که هم بعد شهرستانی آن را که حداقل ۱۵ درصد رای است را داشته باشند و هم بعد استانی که باید بیشترین رای را در شهرستان به دست آورند.

وی بیان کرد: طبیعتا اگر بنا بر این باشد که ما جلوی خرید و فروش رای را بگیریم اکنون یک گستره استانی را شکل می‌دهیم، همچنین اگر شرایط موجود احزاب به شکل واقعی در کشورمان نمود نداشته است یعنی ما دارای بیش از ۲۲۰ حزب ثبت شده هستیم اما واقعیت این است که بسیاری از آنها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند و ما نمی‌توانیم روی این احزاب حساب باز کنیم.

دواتگری معتقد است احزاب جان‌داری که بتواند در فضای سیاسی حضور پیدا کند، نداریم یعنی در آستانه انتخابات احزاب ظهور کرده و با پایان آن دوره نیز عمرشان خاتمه پیدا می‌کند که نمونه بارز آن را می‌توان در آستانه انتخابات مجلس پنجم و تشکیل حزب کارگزاران سازندگی و آستانه مجلس ششم راه‌اندازی حزب مشارکت بیان کرد.

به گفته وی ما نمی‌توانیم بر احزابی که بعضا احزاب دولت‌ساخته است، اتکا داشته باشیم و ساختار و نظام انتخاباتی خودمان را براساس این ساختار تعریف کنیم.

دواتگری در خصوص خرید و فروش رای با استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: حوزه انتخابیه‌ای ممکن است دارای یک یا چند شهرستان باشد به همین منظور ما نمی‌توانیم نگران خرید و فروش رای هم باشیم چراکه قطعا این نگرانی در حوزه استانی نمود بیشتری خواهد داشت.

این نماینده مجلس عنوان کرد: به طور مثال شهرستان شمال و شهرستان جنوب سیستان و بلوچستان فاصله هزار کیلومتری با هم دارند. به هر حال فردی که می‌خواهد نامزد انتخاباتی شود چون به اقصی نقاط استان اعم از شهرها و روستاها آشنایی کافی ندارد مجبور بوده یکسری افراد را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی رابط خود در شهرستان‌های استانی تعریف کنند و قطعا در قبال شناسایی این افراد بده بستان‌هایی صورت می‌ گیرد و قرارهایی که به مراتب آسیب آن بیشتر از شرایط موجود است.

دواتگری ادامه داد: اگر ما بخواهیم از استانی‌ شدن انتخابات مجلس فرار کنیم و از خرید و فروش رای بنده صرف قاطع عرض می‌کنم ما بحثفروش رای و پول‌های کثیف را در کرسی انتخابات به شدت خواهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره کمک به احزاب، گفت: باید مجلس را به سمت تحزب‌گرایی سوق دهیم چراکه این بهترین شیوه‌ای است که تاکنون در مدل‌های سیاسی و نظام‌های انتخاباتی مهم جواب داده است، البته ممکن است آثاری هم داشته باشد اما باید این تجربه را دیر یا زود به دست آوریم.

وی اضافه کرد: در اینجا این سوال مطرح است که چقدر می‌توانیم متکی باشیم؟ یعنی ما بخواهیم سرنوشت سیاسی جامعه را تحویل احزابی دهیم که توان حضور در عرصه و رقابت‌های سیاسی را ندارند، احزابی که معمولا در شرایط خاص ظهور می‌کنند.

دواتگری بیان کرد: معتقدم طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی حرکت خوبی است منتهی منوط بر اینکه ما در وهله نخست پایه‌های احزاب را تقویت کرده و از تحزب‌گرایی حمایت کنیم و در نهایت جایگاه احزاب را تعریف تا آنها نیز جایگاه خودشان را به خوبی بدانند تا در نهایت این موضوع بتواند ما را به سمت استانی شدن به صورت مطلق سوق دهد.

وی افزود: یکی از آسیب‌هایی که می‌شود آن را مطرح کرد این است که هم‌اکنون نماینده، پل ارتباطی مردم با دولت است اما با این طرح اگر در روستایی مشکل یا مطالباتی پیش آید قطعا آنها نمی‌توانند به دولتمردان، رئیس‌جمهور، وزیر و استاندار منتقل کنند.

این نماینده مجلس حزب موتلفه را علی‌رغم سایر حزب‌ها موفق دانست و گفت: معتقدم جایگاه احزاب را باید تعریف، تقویت و تثبیت کنیم و سپس به سمت استانی شدن برویم ضمن اینکه این ارتباط با حزب می‌تواند با اجزای مختلف تقسیمات کشوری و جغرافیایی تعریف شود.

دواتگری درباره سخنان زیباکلام گفت: احساس می‌کنم یک تناقض آشکاری در سخنان وی وجود دارد. آقای زیباکلام اشاره کرد که نمایندگان مجلس مدیرها را عوض می‌کنند بعد به احمدی‌نژاد و اینکه اجازه نداد نمایندگان در عزل و نصب‌ها یا تغییرات مدیریتی دخالتی کنند، اشاره کرد. حال که دولت فعلی هم همچین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی از نمایندگان نسبت به برخی از مسائل نقطه‌نظراتی داشته باشند اما همچنان عزل و نصب‌ها در اختیار دولت است و نمایندگان اجازه ندارند دخالتی درباره این موضوع داشته باشند اما اینکه مدیری ضعف عملکرد داشته باشد و نماینده نیز از آن مطلع باشد می‌تواند تخلف آن را تذکر دهد.

دواتگری درباره منحنی مجلس ادامه داد: ما بایستی دنبال اصلاح این ساختار باشیم. به گونه‌ای که برای تقویت مجلس باید به حمایت از نخبگان بپردازیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نماینده‌ای که قانون اساسی را قبول ندارد نمی‌تواند از آن دفاع کند، گفت: معتقدم مشکل ما بحثنظارت نیست بلکه بیشتر ساختار نظام انتخاباتی و تقویت احزاب است. به نظرم خیلی شیرین‌تر بود که مجلس نهم به جای طرح استانی شدن با این شیوه تلفیقی استانی و شهرستانی می‌رفت چراکه این طرح بیش از آنکه بخواهد منافع مردم را تقویت کند می‌خواهد حضور نمایندگان مجلس نهم را بر مجلس دهم تقویت کند.

وی با اشاره به وظایف نمایندگان، بیان کرد: نماینده مردم هستم و وظیفه دارم از حقوق آنها نیز دفاع کنم. بنده در مجلس هم اشاره کردم که در ۸ سال پیش مردم ما را در شهر خودمان می‌شناختند و ما به اعتبار نمایندگی وارد چرخه قدرت شدیم و اکنون مردم در سطح ملی نمایندگانشان را می‌شناسند. به همین منظور طبیعی است که رای‌آوری نمایندگان موجود به راحتی امکانپذیر باشد و نخبگانی که وجود دارند از ورود به عرصه سیاسی و قدرت محروم شوند.

دواتگری عنوان کرد: بسیار شیرین بود که مجلس یک حرکت ماندگاری انجام می‌داد که آن بحثشفاف‌سازی هزینه‌های انتخاباتی است یعنی این نکته بسیار بارز است که متاسفانه هیچ کسی دنبال آن نیست.

وی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کشور افزود: نمی‌خواهم سخنان وزیر کشور را تایید کنم چراکه مقوله‌ای است که وی باید پاسخگو باشد اما پول‌های کثیف متاسفانه در انتخابات نقش‌آفرینی می‌کند؛ بنده دوره خاصی را مدنظر ندارم اما متاسفانه از بده بستان‌ها و زد و بندها و حضور احزاب وحشت داریم اما از نفوذ صاحبان زر و زور و قدرت وحشت نداریم به گونه‌ای که نقش‌آفرینی صاحبان قدرت را متاسفانه قبول کرده‌ایم.

انتهای پیام/