آیا دیدار ظریف و اوباما واقعا اتفاقی بود؟
گروه سیاسی

- اینکه ادعا کنند ظریف ناخواسته با اوباما دیدار کرده و دست داده است نشان می دهد که دولت خودش نیز از این خبر نگران است و می خواهد نتایج آن را معطوف به یک نفر(ظریف) کند.

خبر دست دادن ظریف با رییس جمهور آمریکا ساعاتی است که در خروجی سایت ها و خبرگزاری ها قرار گرفته است. علی رغم انتظار وزارت خارجه نه تنها این خبر را تکذیب نکرد بلکه منابع آگاه ضمن تایید خبر، آن را ناگهانی و تصادفی خوانده اند.

به گزارشافکارنیوز، در حالی که تلاش می شود این رفتار از سوی تیم وزارت خارجه سهوی جلوه کند اما شواهد چیز دیگری را نشان می دهد. دیدارهای حاشیه اجلاس سازمان ملل همه برنامه ریزی شده هستند و همگان می دانند که این دیدارها و گفت و گوها از چه سطحی از اهمیت برخوردارند.

در سطح کلان و دیپلماتیک هیچ یک از رفتارها نه سهوی است و نه از روی اجبار. آنهم از شخصی همچون دکتر ظریف که بارها در جلسات متعدد دیپلماتیک جسارت و همچنین زیرکی خود را نشان داده است. از فردی که بلافاصله در مقابل بی احترامی دیوید کامرون واکنش نشان می دهد آیا می توان انتظار داشت که غافلگیر شود؟ آنهم بر سر خطوط قرمز نظام!

چندین ماه بعد ازمکالمه تلفنی حسن روحانی با اوباما، خبرهایی منتشر شد که نشان داد برنامه دیدار حسن روحانی و اوباما که بر قرار بود هم زمان از یک راهر عبور کنند به دلیل نگرانی دولت از واکنش ها لغو شده و تنها به یک تماس تلفنی در آن بسنده شد. اما این دور گویا ظریف مسئولیت و هزینه این رفتار را به جان خریده است.

او به خوبی می داند که عبور از این خط قرمز چه هزینه هایی را به دنبال دارد و به همین دلیل خود را از دولت مستقل کرد تا هزینه های ایجاد شده به نام دولت نباشد. محل عبور اوباما از راهروهای مختلف سازمان ملل تقریبا به همه هیات ها اعلام می شود تا در صورت تمایل برای دیدار با اوباما در مسیر قرار گیرند.

از طرفی ایا دکتر ظریف با هر کسی که در مسیر ببیند دست می دهد؟ به عبارت دیگر با این استدلال باید بپذیریم که ظریف در برنامه های آتی در برابر نتانیاهو هم غافلگیر شود.

در سازمان ملل همه هیات ها از کنار یکدیگر عبور می کنند و بسیاری از آنها حتی دیالوگ هم برقرار نمی کنند. اینکه هم مسیر بودن با اوباما را دلیل دیدار عنوان کنند خود حاکی از آن است که نسبت به نتیجه آن نگران هستند و می دانند که از سوی مردم ایران این رفتار بدون پاسخ نیست.