ایرانی‌های مقیم آمریکا‌ شهروند درجه دو شدند

وبگاه آمریکایی «پست گزت» در یادداشتی به قلم خانم «ا. خاتمی» از ایرانیان مقیم آمریکا تحت عنوان «قانون جدید  کنگره‌ ایرانیان مقیم آمریکا را شهروند درجه دوم می‌کند» نوشت: هفته گذشته در کنگره آمریکا قانونی با حمایت نمایندگان دو حزب عمده سیاسی  این کشور تصویب شد که بر اساس آن سفر شهروندان آمریکایی به ایران، سوریه، سودان و عراق با محدودیت‌هایی مواجه می‌شود.

بر این اساس، مجلس نمایندگان آمریکا  به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، طرحی را تصویب کرد که سفر کسانی که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند، به آمریکا محدود می‌شود.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «دوست آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک آمریکا ‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

نویسنده در ادامه این یادداشت با انتقاد از این لایحه نوشت: در حالی‌که مهاجمان حادثه تروریستی در به سانفرانسیسکو در دو هفته قبل تحت تاثرات اسلام وهابی قرار داشتند و در عربستان سعودی نیز زندگی می‌کردند اما نه عربستان سعودی و نه پاکستان در فهرست کشورهای نشانه گرفته کنگره آمریکا قرار ندارند.  بنابر این تا زمانی که ادعای نبرد علیه اقدام‌های خرابکارانه بر اساس قومیت‌ها تا رفتار افراد باشند، این رویکرد نتیجه‌ای در بر ندارد.

نویسنده عنوان داشت: این لایحه بدعتی خطرناک را با تبعیض علیه شهروندان تنها به خاطر ریشه‌های نژادی آن‌ها ایجاد می‌کند و آن‌ها را همچون من به عنوان یک ایرانی شهروند درجه دوم مبدل می‌کند یعنی من بیش از یک شهروند آمریکایی ظنین هستم زیرا دو گذرنامه دارم.

در انتهای این یادداشت آمده است: در برهه نبرد امکان سلطه نژادپرستی وجود دارد و قانونگذاران آمریکا نیز مسیر اقدام‌های نسنجیده و عدم حس مسئولیت را در پیش گرفته‌اند و آن‌چه که آن‌ها از درکش غافلند این است که سیاست‌های آن‌ها ما را امن‌تر نمی‌کند بلکه تنها ما را منزوی‌تر می‌کند.

لازم به ذکر است که در همین رابطه «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه با ارسال نامه‌ای به « محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران اطمینان داد قانون جدید صدور روادید آمریکا هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد نمی‌کند.

کری در این نامه تاکید کرد که دولت آمریکا اختیار آن را دارد که اجرای قانون جدید صدور روادید را متوقف کند.

وزیر خارجه آمریکا در نامه خود به ظریف نوشت، این قانون به هیچ وجه مانع نمی‌شود که ما تعهدات خود بر طبق برجام را اجرا کنیم و ما این تغییرات را به گونه‌ای اجرا می‌کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند.

 جان کری  همچنین از «ابزارهای بالقوه متعدد» نام برد که دولت آمریکا در اختیار دارد و از ظریف خواست تا در این باره با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.