وقتی لوازم آرایشی می‌شود «دستاورد برجام»!

 قرار بود پس از مذاکرات و توافق، تحریم‌ها لغو شود و «ارزانی» رخ بدهد... یعنی از همان روزهای آغاز به‌کار دولت روحانی که دائماً از چیزی به نام «تحریم‌ها» می‌شنیدیم و در کنارش از چیز دیگری به نام «مشکلات اقتصادی فراوان»! قرار بود فرمولی به دست دولت تدبیر و امید پیاده شود که از قِبل آن تحریم‌ها لغو، مشکلات مرتفع و دست آخر هم تحفه‌های ملموس اقتصادی برای عموم مردم به بار بیاید. و این فرایند هم معنایی غیر از کاهش قیمت‌ها و ارزانی نداشت.

حکایت ادامه داشت تا اینکه رئیس‌جمهور روحانی برای اولین بار با اوباما تلفنی مکالمه کرد و مذاکرات دولت یازدهم ایران با کشورهای 1+5 و کدخدای آنها یعنی «آمریکا» آغاز شد...

 

*وقتی گفتند آن مکالمه تلفنی نابجا از تورم مواد غذایی کاست...

در این میان هم اگرچه کمتر کسی این سؤال جدی را پرسید که «اساساً مگر اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کلان ایران و معیشت مردم چند درصد است؟!» و «مشکلات اقتصادی فراوان و خزانه خالی‌ای که رئیس‌جمهور روحانی از آن حرف می‌زند در کدام سو ایستاده‌اند؟!» اما هرچه بود دولت توانست افکار عمومی را به سمت مذاکرات ژنو در سال 92 جلب کند.

مذاکراتی که دست آخر به چیزی به نام «توافق موقت ژنو» منتج شد.

ساعات و لحظه‌هایی قبل و بعد از همین توافق موقت، سعید لیلاز از فعالان اصلاح‌طلب و از چهره‌های اقتصاددان این جریان که در جریان تماس تلفنی روحانی با اوباما اظهار کرده بود «تورم حوزه مواد غذایی با این مکالمه کاهش یافته»! در گفت‌وگو با سایت جماران اظهار کرده بود: به طور کلی معتقدم این مذاکرات بر وضعیت اقتصادی، به خصوص در حل و فصل مسایل کوتاه مدت حتما تاثیر مثبت خواهد بود.

او با بیان اینکه این توافق (موقت ژنو) ما را قادر می‌کند که فوری‌ترین مسایل معیشتی را حل کنیم، تصریح کرده بود: در کوتاه مدت دریافت‌های ارزی ایران بین 50 تا 100 درصد افزایش خواهد یافت و این نوید خوبی برای اقتصاد ایران است.

محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در صبح روز امضای توافق موقت از پشت تریبون مجلس اینطور گفته بود: توافقنامه ژنو موجب گشایش در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم می‌شود!

و رئیس‌جمهور روحانی هم در اینجا و آنجا از این گفت که با توافق ژنو دیوار تحریم‌ها ترک برداشت، دیگر به دوران سابق بازنخواهیم گشت و حتی نامه‌ای هم به مقام معظم رهبری نوشت و توافق موقت ژنو را تبریک گفت.

پرونده مذاکرات موقت ژنو نیز با استقبال جمعی که در میان آنها یک بازیگر سینما هم دیده می‌شد و به استقبال تیم مذاکره کننده دولت در فرودگاه رفته بودند، پایان یافت و مردم همچنان منتظر بودند که دستاوردهای این مذاکرات را ببینند.

 

*هیچ + 100 تحریم جدید = دستاوردهای توافق موقت ژنو

در این میان نه‌تنها وعده معهود «ارزانی» رخ نداد بلکه تحریم تأثیرگذاری هم لغو نشد و چندی نگذشت که طرف‌های مقابل دولت روحانی حدود 100 تحریم جدید را علیه مردم ایران اعمال کردند که از نظر مقامات مذاکره کننده دولت یازدهم، صرفاً مخالف روح توافق بودند (نه مخالف متن آن!)

بخش بزرگی از افکار عمومی مبهوت مانده بودند.ارزانی وعده داده شده محقق نشده بود که هیچ! تحریم‌های جدیدی هم اعمال شده بود و جالب‌ترین قسمت ماجرا هم این بود که دولتی‌ها آنچنانکه چندین بار در کلام چهره‌هایی همچون محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی شنیده شد، معتقد بودند این تحریم‌ها خلاف متن توافق موقت ژنو نیستند.

و کم‌کم سمت اشاره آنها به چیزی به نام «توافق نهایی» تغییر کرد...

تیر خلاص را هم چند ماه بعد، علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت به وعده‌های داده شده، زد و طی یادداشتی رسانه‌ای، دولت را اینگونه غسل تعمید داد: «ظرف 10 ماه آثار موفقیت‌های سیاست‌های خارجی در اقتصاد، صنعت و اوضاع اجتماعی پدید آمد و اگرچه با اعمال نفوذ برخی تفکرات، دامنه این موفقیت‌ها نتوانست وسعت یابد»

 

*مردمی که نمی‌فهمند! نه جشن هسته‌ای را نه دستاوردهای برجام را

دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان بدون هیچ اشاره‌های به چرایی محقق نشدن وعده‌های اقتصادی و دست نخورده ماندن سطح معیشت مردم، حالا دیگر همه چیز را به «توافق نهایی» ارجاع می‌دادند.

حالا پای «لوزان» به میان آمده بود و نزدیک بودن توافق نهایی. در همین حین و بین رئیس‌جمهور روحانی هم در سفری استانی به استان خراسان رضوی، در جمع مشهدی‌ها از این گفته بود که «از رکود عبور کردیم»...

بیانیه یا «تفاهم لوزان» هم بعنوان پیش‌نویس برجام در فروردین 94 و بعد از کلی رفت و آمد «ملال‌آور» میان دولت یازدهم ایران و کشورهای 1+5 امضا شد.

و دوباره این اصلاح‌طلبان بودند که خواستار «برگزاری جشن هسته‌ای»! شدند.

علی خرّم، چهره‌ای که در بخشی از همین گزارش به او اشاره کردیم، در صبح اولین شنبه پس از توافق لوزان بصورت همزمان در سه روزنامه شرق، اعتماد و آرمان امروز مقالاتی را منتشر و به مدح و ثنای توافق هسته‌ای لوزان پرداخت.

فیض‌الله عرب‌سرخی، درباره دستاوردهای توافق موقت ژنو اظهار کرده بود: نظرسنجی‌های منتشره نشان می‌دهد گروه‌های مختلف اجتماعی؛ اعلام کرده‌اند که بعد از دریافت خبرهای مربوط به بیانیه هسته‌ای لوزان مبنی بر نزدیک شدن طرفین به توافق، احساس آرامش کرده‌اند! البته عرب‌سرخی اشاره نکرد که بهانه این آرامش ادعا شده چه بوده و باز هم چرا ارزانی رخ نداده و چرا سطح معیشت مردم بدون تغییر است همچنان؟!

الهه کولایی، فعال اصلاح‌طلب نیز سه روز بعد یعنی در روز سه‌شنبه همان هفته بصورت همزمان دو مقاله در روزنامه‌های شرق و آرمان امروز منتشر کرد و در کنار سایر اصلاح‌طلبان دست به تعاریف آنچنانی از تفاهم لوزان زد.

او در بخشی از یادداشت خود در شرق بصورت تلویحی دوباره آدرس ارزانی را تغییر داده و نوشته بود:‌ با رسیدن به توافق بر سر«برنامه جامع اقدام مشترک» (که بعدها به برجام مشهور شد!) با شش قدرت جهانی و عادی‌شدن رابطه با غرب، روس‌ها و چینی‌ها منافع ایران را بیش‌ازپیش محترم خواهند شمرد.

و فیض‌الله عرب‌سرخی، دیگر فعال اصلاح‌طلب هم چند روز بعد به صحنه آمد و در گفت‌وگو با سایت حزب ندای ایرانیان اظهار کرد: نظرسنجی‌های منتشره نشان می‌دهد گروه‌های مختلف اجتماعی؛ اعلام کرده‌اند که بعد از دریافت خبرهای مربوط به بیانیه هسته‌ای لوزان مبنی بر نزدیک شدن طرفین به توافق، احساس آرامش کرده‌اند!

و البته عرب‌سرخی اشاره نکرد که بهانه این آرامش ادعا شده چه بوده و باز هم چرا ارزانی رخ نداده و چرا سطح معیشت مردم بدون تغییر است همچنان؟!

اما صادق زیباکلام، در همان اثنی ضمن اشاره به توافق هسته‌ای لوزان، طی مطلبی در سایت جماران مردم ایران را به این دلیل که برای تفاهم لوزان ساکت و صامت نشسته بودند، متهم به «عدم آگاهی» کرد.

او گفته بود: «ﺑﺎﮐﻤﺎﻝ ﺗﺄﺳﻒ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﮏ ﺑﺎﺯﯼ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﺁﻥﮔﻮﻧﻪ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻭ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻫﯿﭻ ﻭﺍﮐﻨﺸﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺩﻧﺪ. ﺍﯾﻦ ﺑﯽﺗﻔﺎﻭﺗﯽ ﯾﻘﯿﻨﺎً ﺑﻪﻭﺍﺳﻄﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﺪﻡ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎﯼ ﻫﺴﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.»

 و دوباره آبها از آسیاب افتاد و کشورهای 1+5 در «پسا لوزان» باز هم ایران را تحریم کردند و باز هم عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده دولت از تحریم‌های جدید ابراز تأسف کرد و آنها را «بدعهدی و بدقولی»! خواند.

اما بخشی از افکار عمومی که دست‌اندرکار اقتصاد کلان بودند؛ هنوز به صحبت‌های روحانی در مشهد دل بسته بودند که اقتصاد کلان ایران از رکود عبور کرده است!

 

*و اینک برجام...

وعده و وعیدها همچنان ادامه داشت و مذاکرات در نیویورک و وین و عمان و ... میان مقامات مذاکره کننده دولت یازدهم و کشورهای 1+5 ادامه می‌یافت تا اینکه تابستان سال 94 هم از راه رسید و کم‌کم نشانه‌های بروز توافق نهایی میان دولت روحانی با طرف‌های مقابلش هویدا شد.

هویدا شدنی که البته در پس آن اتفاقی عجیب در ایران رخ داد زیرا همه فهمیده بودند که اقتصاد کلان ایران هرگز از رکود عبور نکرده است.

برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک، سرانجام در روز 23 تیرماه امسال میان دولت یازدهم ایران و کشورهای 1+5 منعقد شد و حالا افکار عمومی منتظر یک رخداد مهم بودند.

و شاید همین انتظار طولانی بود که پای مردم را به خیابان‌ها باز نکرد و چیزی به نام «جشن» هسته‌ای؛ حتی با اینکه وزارت کشور دولت روحانی هم برای برگزاری‌اش اعلام آمادگی کرده بود اما هرگز رخ نداد.

و هیچکس لام تا کام سخنی نگفت تا بلکه بتوان در میان مه سفیدی که از دودکش مذاکرات به هوا رفته بود؛ وعده‌ای از وعده‌های محقق شده را لمس کند.

«لغو تحریم‌ها و ارزانی»... رخدادی که مردم منتظرش بودند و بعد از وقوع برجام دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم تحققش پذیرفته نبود.

و عده‌ای به میان آمدند و بازار مکاره دستاوردهای برجام را در مقابل دیدگان مردم پهن کردند.

این در حالی بود که در اثنای همین بازار نیز نامه‌ای از 4 وزیر روحانی به روحانی منتشر شد که طی آن از وجود رکود در اقتصاد کلان ایران سخن گفته و حتی عنوان کرده بودند که وعده‌های دولت به مردم در زمینه کاهش قیمت‌ها سبب کاهش تقاضا و ایجاد چالش برای صنایع داخلی شده است.

 

*آنچه گفتند دستاورد برجام است... بسته شدن PMD، گفت‌وگوهای سوریه، قرآنی که پوتین آورد و عبور ایران از ذهنیت سرد!

با این همه آنچه که در بازار اشاره شده بعنوان دستاورد برجام به مردم و افکار عمومی فروختند از این قرار است:

 

_ عباس عبدی: پس از برجام معلوم بود که، برجام نوعی اذعان طرفین (دولت یازدهم و غرب) به موجودیت و منافع یکدیگر در چارچوب های قابل فهم بین المللی و منطقه‌ای است. این گزاره ابتدا در موضوع هسته‌ای مصداق یافت...اکنون دومین مصداق این گزاره یا به رسمیت شناختن طرفین، در موضوع سوریه خواهد بود. (طی یادداشتی با عنوان «اولین نتایج برجام: گفت‌وگوهای سوریه» در روزنامه اعتماد)

 

_ ابراهیم اصغرزاده: اجرای برجام به‌این خواهد انجامید که ایران از دوران پیشابرجام و دوران جنگ سرد یا دوره ذهنیت سرد عبور کند و این موضوع خیلی مهم است...برجام برای عبور ایران از دوران پیشابرجام و دوران جنگ سردش با دنیای غرب بسیار ارزنده است. (گفت‌وگو با روزنامه بهار)

 

_ گفت‌وگوی خبرنگار اعتماد با مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت پس از برجام:

انصاری: این مذاکرات جلوه ای از مبارزه با استکبار سیاسی، اقتصادی و تحریمی بود و موفق نیز بود.

اعتماد: که برای نشانه های آن نیز کافی است به ادبیات نتانیاهو نخست وزیر اسراییل توجه کنیم و اینکه در سخنرانی اخیرش در سازمان ملل حتی چند بار نزدیک بود به گریه بیفتد.

انصاری: احسنت!

 

_ غلامرضا تاج‌گردون: برخی زوایای مثبت برجام برای ملت هنوز روشن نشده است. (در یک سخنرانی استانی که در سایت حزب ندای ایرانیان منتشر شد)

 

_ رئیس‌جمهور روحانی در سخنرانی پسابرجام خود در سازمان ملل: توافق هسته‌ای که نمونه درخشانی از «پیروزی بر جنگ» است، توانسته سایه تخاصم و حتی جنگی دیگر و تنشی دامنه‌دار را از سر خاورمیانه دور کند، می‌تواند و باید، سرآغاز دوره‌ای جدید و موجب نتایجی مثبت برای صلح و ثباتی پایدار در منطقه نیز باشد.

 

_ آقای هاشمی رفسنجانی در یک دیدار سیاسی: شاید این هم به نوعی معجزه برجام باشد که پوتین قرآن بدست به محضر رهبری می‌شتابد.

 

_ احمد شیرزاد: این اتفاق (بسته شدن پرونده PMD) یک پیروزی سیاسی بزرگ برای ایران و حتی مهم‌تر از لغو تحریم‌هاست زیرا لغو تحریم‌ها اقدامی بر اساس توافق طرفین است که درنهایت انجام خواهد شد، اما مساله «پی‌ام‌دی» مانند یک شعله خطرناک بود که این امکان وجود داشت هر لحظه شعله‌ور شود. (طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز)

و در کنار تمام این دستاوردها! یک شرکت لوازم آرایشی فرانسوی، یک شرکت چرم ایتالیایی، یک شرکت نوشابه‌سازی آمریکایی و برندهای فست‌فود کی‌اف‌سی و مک‌دانلد نیز یا برای حضور در بازار پسابرجام ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و یا بزودی حضور کرکره‌های مغازه‌های خود را در ایران بالا می‌زنند.

 

*و اندکی تحریم اضافه!

در میان این باران دستاوردسازی! البته آمریکا هم بیکار نماند و چاشنی ماجرا را با چند تحریم جدید اضافه کرد.

آبان‌ماه گذشته بود که آنه پیترسن، معاون وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی در کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده گفته بود: ما از زمان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، 44 نام دیگر (را در فهرست تحریم‌های ایران) مشخص کرده‌ایم.

مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط آذرماه امسال نیز طی طرحی به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، مصوب کرد که سفر افرادی که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به آمریکا، محدود شود.

طرحی که البته شامل کارگزاران اقتصادی و تجار هم می‌شود و ناگفته پیداست که مغایر صریح متن برجام و توافقات و تعهدات انجام گرفته مبنی بر عدم اعمال هرگونه تحریم جدید است.

دولتی‌ها اما به روی خود نیاوردند که این اظهارات پیترسن که مخالف صریح متن و روح برجام و بیانگر تحریم یا احتمال تحریم شرکت‌های ایرانی بود را به روی مبارک نیاوردند.

اما تحفه جدیدتری هم در راه بود...

مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط آذرماه امسال نیز طی طرحی به بهانه مقابله با تهدید تروریسم، مصوب کرد که سفر افرادی که اخیرا در یکی از چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان حضور داشته‌اند به آمریکا، محدود شود.

طرحی که البته شامل کارگزاران اقتصادی و تجار هم می‌شود و ناگفته پیداست که مغایر صریح متن برجام و توافقات و تعهدات انجام گرفته مبنی بر عدم اعمال هرگونه تحریم جدید است.

بر اساس این طرح، شهروندان 38 کشور «متحد آمریکا» که مطابق قوانین این کشور در حال حاضر بدون اخذ روادید تا سقف 90 روز می‌توانستند وارد خاک ایالات متحده می‌شوند، در صورتی که در 5 سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده باشند، بایستی مورد بررسی قرار گیرند.

و دولت روحانی باز هم گویا چیزی را مغایر برجام تشخیص نمی‌دهد و در قبال این مورد جدید صرفاً به تشکیل کارگروهی در وزارت خارجه برای بررسی مصوبه پارلمان آمریکا پرداخته است.

کارگروهی که هر کس و ناکسی می‌داند یقیناً نه این تحریم و نه هیچ تحریم دیگری را مغایر یا ناقض متن برجام نخواهد دانست.

بیش‌فعالی کنگره آمریکا البته ادامه دارد و خبرهای رسیده حاکی از آن است که چند تحریم جدید علیه سپاه پاسداران نیز بزودی تصویب می‌شود.

 

*تکرار نوستالژی توافق موقت ژنو؛ «فرادولتی‌ها مانع ما هستند»!

حالا آتش وعده‌های داده شده به مردم در زمینه تحریم‌ها، مذاکرات و برجام به یکباره فروکش کرده است.

حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره کننده دولت روحانی، اخیراً و با اشاره به بسته شدن پرونده PMD آنرا یک دستاورد دانسته و نوشته است: مگر همه‌ی زندگی پول است؟!

محمدعلی نجفی، دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز به تازگی گفته است که دولت برای پیشبرد برنامه‌هایش ابزارهای لازم را در اختیار ندارد!

آنچه مردم بعد از برجام شنیدند:

_مگر همه‌ی زندگی پول است؟

_دولت ابزارهای لازم را در اختیار ندارد.

_عده‌ای می‌خواهند، نگذارند شیرینی لغو تحریم‌ها به کام مردم برسد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی هم در یک همایش دولتی اظهار کرده است: «دولت مصمم است گام‌های بلندی را بردارد، اما عده‌ای برای اینکه نگذارند شیرینی لغو تحریم‌ها به کام مردم برسد، کارشکنی‌هایی می‌کنند اما ما تمام تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهیم»!

جهانگیری و البته نجفی توضیح نداده‌اند که کدامین «عده» هستند که از دولت زورمندتر، قوی‌تر و صاحب حکم‌تر هستند که می‌توانند در کار دولت تا آن حد اخلال کنند که نگذارند دستاوردهایش در نزد مردم لمس شود؟!

و کدامین ابزار هست که در اختیار دولت نیست که اگر باشد می‌تواند «معجزه» کند؟!

 

*اکران پرده‌های دیگر «تئاتر تحریم‌ها»؛ حلال مشکلات برجام نبود؛انتخابات مجلس بود!

چهره‌های اصلاح‌طلب نیز چند وقتیست که اینطور بیان می‌کنند که اساساً قرار نبوده برجام موجب ارزانی شود.

صادق زیباکلام، مرد همیشه در صحنه اصلاح‌طلبان هم اظهار کرده است که توافق هسته‌ای عصای موسی(ع) نیست که معجزه کند!

و همانطور که اشاره شد، احمد شیرزاد هم بیان کرده است که اساساً بسته شدن پی‌ام‌دی مهمتر از لغو تحریم‌ها بود.

جالب آنکه هم‌اکنون در حال مشاهده اظهارنظرهایی هستیم که حتی همان مشکلات اقتصادی ادعا شده و تحقق وعده‌های ناممکن را نیز منوط به سرنوشت انتخابات مجلس دهم معرفی می‌کنند.

رسول منتجب‌نیا که خود در زمره کسانی است که چند ماه قبل گفته بود برجام مسبب ارزانی نمی‌شود! چندی قبل وعده ارزانی را به مجلس دهم منتقل کرد و در مصاحبه با روزنامه اعتماد اینطور گفت: «ممکن است از نظر زیربنایی و علمی این را بپذیریم که تورم کاهش چشمگیری داشته اما وقتی در بازار می‌رویم و سبد ارزاق مردم را می‌بینیم نرخ اجناس مورد نیاز مردم افزایش داشته است. لذا از این نظر مردم مشکل دارند. این مساله باید در دستور کار مجلس آینده قرار گیرد.»

فیض‌الله عرب سرخی، دیگر فعال اصلاح‌طلب به تازگی در تأیید همین معنا گفته است: در شرایط کنونی مهم‌ترین مساله مردم ایران مساله اقتصادی و معیشتی است. در نتیجه اغلب مردم به دنبال افرادی هستند که توانایی حل این مشکل را در مجلس آینده داشته باشند.

اصلاح‌طلبان بیان نمی‌کنند که اولین کسی که چرخ سانتریفیوژها را به چرخ زندگی مردم گره زد چه کسی بود؟! و اساساً قرار بود برجام، مشکلات اقتصادی را حل کند نه انتخابات مجلس و بیش از این قرار بود که بخش اعظم مشکلات ادعا شده، 2 سال قبل و بعد از توافق موقت ژنو حل شوند و می‌بایست یک سال قبل از رکود عبور کرده باشیم...

محمدصادق خرازی، چهره محوری حزب جدیدالولاده ندای ایرانیان هم چندی قبل در یک سخنرانی در سینما ونوس شهر قم گفته است: ‌اگر مردم به صندوق رأی توجه کنند زندگی اقتصادی و سیاسی آنها نیز تحول پیدا می‌کند!

و قدرت‌الله علیخانی، مشاور پارلمانی آقای هاشمی نیز نفر دیگری است که به تازگی به این قافله محلق شده و با جدا کردن مشکلات هسته‌ای از مشکلات معیشتی! در اشاره به انتخابات مجلس دهم به ایرنا گفته است: همانطور که در مساله برجام همه قوا به خصوص رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و در رأس همه، رهبر معظم انقلاب، به کمک دولت آمدند و برجام حل شد، می‌توان با اجماعی دوباره، مشکلات اقتصادی را هم از سر راه مردم برداشت.

و هیچیک از این افراد بیان نمی‌کنند که اولین کسی که چرخ سانتریفیوژها را به چرخ زندگی مردم گره زد چه کسی بود؟! و اساساً قرار بود برجام، مشکلات اقتصادی را حل کند نه انتخابات مجلس و بیش از این قرار بود که بخش اعظم مشکلات ادعا شده، 2 سال قبل و بعد از توافق موقت ژنو حل شوند و می‌بایست یک سال قبل از رکود عبور کرده باشیم...

جریان سیاسی خاص و کسانی در دولت در حالی مشغول اظهار سخنان اشاره شده در تمام این گزارش هستند که آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که قرار نیست توافق هسته‌ای باعث افزایش روابط اقتصادی آمریکا و ایران شود...

مقامات دولت ایران و آمریکا نیز اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها در دی‌ماه لغو می‌شود اما از هم‌اکنون همه می‌دانند که باز هم سرنوشتی بهتر از توافق موقت ژنو و بیانیه لوزان در کار نخواهد بود، باز هم از عدم اعمال تحریم‌های جدید خبری نیست و باز هم وعده دولت مبنی بر ارزانی و ایجاد سکوی پرش اقتصادی برای جوانان، بصورت ملموس برای مردم رخ نخواهد داد.

اقتصاد ایران به اذعان صندوق بین‌المللی پول هم‌اکنون هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

شاخص‌های کسب و کار در ایران چند سالیست که در پلکان صعودی قرار گرفته‌اند.

اثر تحریم‌ها به گواه کارشناسان اقتصادی، مقامات کشور و چهره‌های امنیتی هیچگاه بیش از 30 درصد نبوده است.

معیشت و اشتغال در ایران در حالت بحرانی نیستند.

و رتبه ایران در گزارش شاخص‌های پیشرفت انسانی سازمان ملل نیز باز هم بهبود یافته است...