مشکل امروز ما رکود و بیکاری است/فرازونشیب این ۳۰ ماه بماند در کتاب خاطرات آینده‌ام

 حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش اجرای برجام فصلی نو در اقتصاد ایران، ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری (ع) اظهارداشت: دولت یازدهم خود را در پناه او می‌داند و از او می‌خواهد که سایه محبت و لطفشان را همواره بر سر این ملت و این دولت که به عنوان خادم ملت است مستمر و استوار دارد.

وی ادامه داد: زندگی امام یازدهم به ما می‌آموزد که تحریم، در حصر و محاصره بودن به چه معناست، آن امامی که تمام دوران زندگی خود را در حصر و محاصره سربازان تا پایان زندگی خود سپری کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه هرچه داریم از لطف و عنایت خداوند بزرگ است،‌ افزود: شاید هم برای ما و هم برای شما رسیدن به این روز ساده و آسان نبود.

وی ادامه داد: همه شما می‌دانید که در موضوعی بس پیچیده و در هم‌تنیده که یک طرف توطئه‌های استکبار و صهیونیسم و سمت دیگر آن متأسفانه رقبای نااهل و خصم آنها در این دیار و این منطقه بود که در قلب آن افراد افراطی همواره تلاش می‌کردند در واشنگتن و نیویورک هرگز نگذارند این روز در تاریخ ثبت شود.

روحانی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها خواستند 23 تیرماه 94 نباشد، خیلی‌ها خواستند روز 26 دی ماه 94 نباشد، خیلی‌ها خواستند پایان مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد؛ با هواپیمای اختصاصی به ژنو و وین رفتند، حرف زدند و گفتند قیمت نفت را پایین می‌آوریم و ایران را به زانو درخواهیم آورد، صبر کنید و چند ماه دیگر به ما فرصت دهید.

وی ادامه داد:‌ به سازمان ملل رفتند و در مجمع عمومی حرف زدند و بمب را روی تابلو به نمایندگان ملل جهان نشان دادند و گفتند به ایران اعتماد نکنید، خیلی‌ها تلاش کردند تا وسوسه شیطانی ناامیدی را در دل‌ها مستقر کنند.

روحانی تصریح کرد: خیلی‌ها آمدند و گفتند هر وقت مذاکره کردیم کلاه بر سر ما رفت و هیچ گاه مذاکره ما را به جایی نمی‌رساند، این فلسفه را بافتند و تاریخ را به استناد آوردند و گفتند مگر پرهیز از رویارویی و جنگ با شیطان امکان‌پذیر است؟ و ما راهی جز جنگیدن و جنگ نداریم.

وی ادامه داد:‌ ملت ما در 24 خرداد 92 به تمام افکار و سخنان مهر باطل زد و در انتخابات خرداد 92 اعلام کرد ما خواهان تعامل سازنده با جهان هستیم و تردید نداشته باشید هر آنچه امروز داریم و فردا خواهیم داشت از آن ملت غیور، صبور و در صحنه و میدان داشتیم، داریم و خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: ملت همه توان خود را به کار گرفت و سختی‌ها کشید و در نهایت به پیروزی رسید، این ملت این امید را در دل داشت و توسلش به حضرت حق بود و می‌دانست 23 تیر و 26 دی به وجود خواهد آمد.

روحانی با بیان اینکه توافق هسته‌ای کار بسیار سخت و سنگینی بود، گفت: شما می‌دانید وقتی می‌خواهید با یک جمع اروپایی صحبت کنید (البته ظاهرش اتحادیه اروپا است) اما وقتی با دو یا سه نفر از آن کشورها صحبت می‌کنید مشاهده می‌کنید که رقابت‌ها و فاصله‌های درونی آنها چقدر زیاد است.

وی تصریح کرد: سال‌های 82 تا 84 که با آقای ظریف با سه کشور اروپایی مذاکره می‌کردیم از نزدیک دیدیم چقدر فاصله و رقابت بین آن وجود دارد، حسادت‌هایی که گاهی در زندگی‌های خصوصی می‌بینیم و تعجب می‌کنیم به یک صورت دیگر در میان دولت‌ها و کشورهای پیشرفته هم وجود دارد. یک کشور قهر می‌کرد و می‌گفت چرا این پیشنهاد را آن کشور داده است، قرار بود با هم بگوییم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در یک جلسه که ما گفتیم این کشور ریاست را بر عهده دارد جلسه به هم خورد و گفتند ما رئیس نداریم. چرا شما گفتید این آقا رئیس است. ما سه با هم هستیم و رئیس نداریم. این نشان می‌دهد کار چقدر سخت و مشکل بود. حال تصور کنید که اروپا بخواهد به یک قدرت بزرگتر از خودش یعنی آمریکا ضمیمه شود. حال این‌ها با روس و چین هم ضمیمه شوند و این 6 کشور دور هم جمع شوند و بخواهند سخن بگویند.

روحانی در همین خصوص عنوان کرد: چقدر سخت است برای یک کشوری که از دید آنها در حال توسعه است و آنها خودشان را از لحاظ قدرت نظامی، اقتصادی، سیاسی و فنی برتر می‌دانند، با آنان صحبت کند. آن هم با کسانی که یک پشتوانه‌ای را داشتند و فکر می‌کردند ما بدون پشتوانه هستیم.

وی با بیان اینکه 1+5 پشتوانه خود را قطعنامه‌های شورای امنیت می‌دانست، گفت: می‌گفتند سازمان ملل 6 قطعنامه در فصل هفتم علیه شما دارد و 12 قطعنامه را شورای حکام آژانس علیه شما دارد و ادعا می‌کردند و به لفظ می‌گفتند که جامعه جهانی علیه شما است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این کارزار و در وسط بحران و جنگ و رقابت آنچه آدم انتظار ندارد از همسایه و مسلمان و بنام برادر این است که آنها هم پول خرج کنند تا این مذاکرات به نتیجه نرسد. عده‌ای هم در داخل بذر ناامیدی را بیفشانند و در اینجا مذاکرات کار بسیار سختی بود.

روحانی با بیان اینکه همراه اراده ملت، دست خدا و لطف خدا قرار گرفت و باعث شد ما راه موفقیت را قدم به قدم طی کنیم، گفت: ما در مسیر مذاکرات به توافق موقت ژنو رسیدیم. امروز کمتر کسی دو سال پیش را به خاطر می‌آورد. آن روزی که بنا بود تحریم‌های جدید بر ما تحمیل شود و آن تحریم‌ها را در کنگره تصویب کرده بودند و آماده اجرا بود، توافق موقت ابتدا جلوی تحریم‌های جدید را گرفت و برخی از تحریم‌ها را نیز برداشت.

وی افزود: همان 700 میلیون دلارهایی که آزاد می‌شد آن هم در شرایط سختی که ما قرار داشتیم و راه را برای یک ماجرای قوی که منجر به توافق نهایی شود، باز کرد. از توافق موقت ژنو به توافق لوزان در فروردین 94 رسیدیم. در 13 فروردین امسال مردم ما به خوبی حس کردند که مذاکرات در سرازیری توفیق قرار گرفتند و این مذاکرات ادامه یافت تا 23 تیر و روز توافق.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه 6 ماه برای اجرای برجام تا 26 دی ماه چقدر سخت بود، گفت: وقتی خداوند خیری را نسبت به جمعی اراده می‌کند وسایل آن را نیز فراهم می‌کند. اگر رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای (آنچه من می‌فهمم) غیر از آقای ظریف بود مذاکرات به اینجا نمی‌رسید.

روحانی افزود: مسئولیت‌های من به گونه‌ای بود که با همه دیپلمات‌های کشور سر و کار داشتم و از وقتی که رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس بودم تا وقتی که مسئول دبیرخانه بودم، در همه مراحل با دیپلمات‌های کشور سر و کار داشتم.

وی اضافه کرد: با همه شناختی که من در طول بعد از انقلاب نسبت به دیپلمات‌های کشور دارم، بی‌شک قوی‌ترین فردی را که در این زمینه من فکر می‌کردم این بار مسئولیت را می‌تواند به مقصد برساند برای وزارت خارجه و به عنوان وزیر خارجه برگزیدم و این یکی از توفیقات الهی بود.

رئیس‌جمهور در ادامه ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب به خاطر اعتمادشان به وزیر امور خارجه گفت: در کنار این از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم به خاطر اینکه پیشنهاد من را قبول کرد که امر مذاکره با 6 قدرت را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه ببرم و اگر این هم نمی‌شد کار ما سخت بود.

روحانی افزود: من خدمت رهبری گفتم وقتی من موضوع را از دبیرخانه شورای امنیت به وزارت خارجه می‌برم یک پیام به دنیا می‌دهم و آن این است که موضوع هسته‌ای موضوع امنیتی نیست بلکه سیاسی است و این حرکت در این راه به ما بسیار کمک می‌کند تا به موفقیت برسیم. حال اینکه در این مذاکرات 30 ماهه چه سختی‌هایی گذشت بماند برای کتاب خاطرات در آینده.

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های آقای صالحی در مذاکرات هسته‌ای گفت: در این مسیر خداوند ما را یاری کرد و برادری را کنار آقای ظریف قرار داد که از لحاظ فنی کمک شایانی به ما کرد. چرا که این کار یک کار فنی، حقوقی، سیاسی،‌اقتصادی و پیچیده‌ای بود و انصافا از لحاظ فنی آقای صالحی؛ همان مردی که در خانه ملت عقده گشود و سخن‌ها گفت به ما بسیار کمک کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آقای صالحی در کنار جایگاه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، از لحاظ دانش هسته‌ای هم یکی از سرآمدهای کشور است و شاید هم در رشته خود بهترین باشد.

روحانی ادامه داد:‌ این بار آقای دهقان وزیر دفاع پا به میدان گذاشت که در این پرونده پی‌ام‌دی که داستان مفصلی دارد، تلاش این سه بزرگوار بود که ما را به جایی رساند شورای حکام آژانس بعد از 12 سال پرونده هسته‌ای ایران را مختومه اعلام کرد و بست و همه مسائل گذشته باقیمانده را پایان یافته اعلام کرده و بگوید در طول این 12 سال دلیل و مدرکی که بتواند ثابت کند ایران از مواد هسته‌ای در مسیر نظامی استفاده کرده است، دست نیافتیم و بنابراین به گذشته دیگر برنمی‌گردیم و این پرونده در اینجا تمام می‌شود.از این به بعد کار آژانس با ما کار معمولی است که با همه کشورها دارند علاوه بر آنکه بر اجرای برجام نیز نظارت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کار بسیار بزرگ و مهمی صورت گرفته است و در تاریخ سازمان ملل متحد هیچ کشوری را به شورای امنیت و فصل هفتم و ماده 41 و 42 نبردند مگر آنکه یا آن حکومت آن کشور سرنگون شود و یا جنگ را به آن ملت تحمیل کردند و یا به طور کامل آن ملت را تسلیم کردند. تنها نمونه استثنایی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از طرف ملت ایران خدا را شکر می‌گویم که هر چه طلب کردم از خدا بر منتهای همت خود کامران شدم،‌ الحمدالله ما به امروز رسیدیم و امروز یک آغاز است مثل اینکه یک انسان بیگناه را 12 سال در زندان با زنجیر بر دست‌ها و پاها نگه داشته بودند.

وی ادامه داد: غل و زنجیر نابجا بر دست و پای اقتصاد ایران افکنده بودند و این جوانی که باید در آغاز فعالیت باشد، در زندان محبوس کرده بودند،‌ تلاش‌هایی که تا امروز شده، موجب شد در زندان باز شود، زنجیرها گسسته شده و این جوان بیگناه به صحنه آمده است.

روحانی تصریح کرد: 12 سال زنجیر بر این دست‌ها بوده است و این دست‌ها ورم کرده و حرکت نداشته است، 12 سال زنجیر بر روی پاها بوده و این پاها تحرک نداشته‌اند، ما می‌خواهیم به سرعت این جوان آماده شود و نه اینکه آماده راه رفتن یا دویدن شود بلکه می‌خواهد به میدان رقابت بیاید و به آنان که هیچ گاه زندان و زنجیر ندیده‌اند و در تمام زندگی خود روزانه ورزش کردند و انواع مقوی‌ها و مکمل‌ها را در اختیار آنان بوده است رقابت کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کار سخت و دشواری از امروز آغاز شد. اولا به شما اطمینان بدهم که اگر همه ما به وظیفه خود عمل کنیم این زندان برای همیشه ویران شده است و آن زنجیرها برای همیشه به چاه عمیق افکنده شده و به دست کسی نخواهد بود و اگر همه درست عمل کنیم این جوان غیور بعد از 12 سال خیلی زود می‌تواند بدن خودش را ترمیم کند و به صحنه بیاید.

وی ادامه داد: حتی خیلی زود داور به این جوان اجازه خواهد داد که به میدان رقابت بیاید و می‌تواند با دیگران رقابت کند، می‌تواند به عنوان یک اقتصاد نوظهور در دنیای امروز در جمع باشگاه و لیگ اقتصادهای نوظهور حضور پیدا کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر بگوییم دولت می‌خواهد کاری کند، دولت باید کمک کند و ملت باید این کار بزرگ را انجام دهد و در پرونده هسته‌ای نیز ملت آمد، در هسته‌ای رهبر و دعای خیر و لطف خداوند‌ آمد و همه باید به صحنه بیاییم چرا که می‌خواهیم کشور را آباد کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از تحریم تا توسعه راهی طولانی وجود دارد، تصریح کرد: باید این راه را طی کنیم، این راه شدنی است اولاً خوشبختانه در این کشور بر یک امر میان همه و دولت، مجلس و رهبری اتحاد است و آن اینکه در شرایط امروز اقتصاد جزء مهمترین اهداف ملی کشور است و تردیدی در این امر وجود ندارد.

روحانی با اشاره به تأکیدات مداوم مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: اینکه مجلس بر اقتصاد مقاومتی اصرار می‌کند و دولت برای آن  ستاد تشکیل می‌دهد به این معناست که امروز همه ما به این امر واقف هستیم که در شرایط امروز اقتصاد یکی از مسائل بسیار مهم است و دلیل آن این است که اقتصاد موجب استقلال، قدرت و اشتغال می‌شود.

رئیس ‌جمهور با بیان اینکه امروز بزرگترین مشکل ما در کشور بیکاری، رکود و نبود رونق اقتصادی است، خاطرنشان کرد: کشور ما با خیلی از مشکلات ساختاری اقتصادی روبه‌رو است و من در نطق بودجه به برخی از آنان در مجلس شورای اسلامی اشاره کردم که ما در 5 سال پیش رو باید چه کنیم تا از این مشکلات عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: من گفتم اقتصاد در زندان و زنجیر بود اما عین این داستان برای بانک‌های کشور وجود دارد و بانک‌ها را باید زنده کنیم، به صحنه بیایند در حالیکه بانک‌های مشکلات فراوانی دارند و عین این داستان و این تراژدی برای طلب کارها و بدهکارها وجود دارد و وقتی بگوییم بدهکار در سرلیست آن اسم دولت حضور پیدا می‌کند در حالی که دولت باید بتواند از بدهکاری خلاص شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تا کی می‌خواهد با نگاه شرمسارانه به طلبکاران نگاه کند و دولت بدحساب باید به دولت خوش حساب تبدیل شود. یکی از برنامه‌های ما در برنامه پنج ساله که البته اگر خدا توفیق داد، چرا که این کار پیچیده است و به این خاطر می‌گویم برنامه پنج ساله اما برنامه من با این تیم اقتصادی آن است که تا پایان این دولت یازدهم مسئله باید مسئله و بدهکاری دولت با بخش خصوصی و پیمانکاران و بانک‌ها تسویه شود.

ادامه دارد...