کاسته شدن حمایت‌ از روحانی در ‌آستانه انتخابات

 «فرانکلین لم» استاد حقوق بین‌الملل و از تحلیلگران امور خاورمیانه در  یادداشتی که اخیرا در وبگاه آمریکایی «کانتر پانتچ» منتشر شد ، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دو انتخابات مهم ایران در 7 اسفند ماه سال جاری و تلاش‌های اصولگرایان ایران در آستانه انتخابات از یک سو و رد صلاحیت برخی چهره‌های مطرح جناح مقابل و نیز تقلای تندروهای آمریکا برای لطمه زدن به برجام در جریان رقابت‌های انتخاباتی این کشور نوشت: با نزدیک شدن به زمان انتخابات بسیاری از ایرانی‌ها در حال انتقاد از توافق هسته‌ای هستند و دکتر «حسن روحانی» رییس جمهور در حال از دست دادن برخی حمایت‌ها به خاطر عدم تحقق وعده‌ها درباره مزیت‌های برجام است و انتخابات اسفند ماه به طور محتمل از این منشور نظر افکنده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، افکار سنجی اخیر در ایران حکایت از آن دارد که به طور تقریبی ده در صد از حامیان توافق هسته‌ای کاسته شده است. نظرسنجی اخیرا مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه مریلند آمریکا در ماه گذشته نشان داد که هنوز 72 درصد ایرانیان موافق توافق هسته‌ای ماه جولای هستند. البته این رقم در ماه اوت گذشته 75درصد بود.

36.6 درصد ایرانیان در ماه اوت گذشته در پاسخ به این سئوال «که برجام برای ایران پیروزی یا شکست بود»، آن‌را «پیروزی» نامیدند اما این رقم در ماه جاری به 27.4 تنزل یافت.

در ادامه این یادداشت آمده است:  هواداران به اصطلاح  میانه روی حسن روحانی شاید تاثیر به سزایی بر انتخابات گذاشته و تغییراتی را به ارمغان آورند.  هرچندکه افکار عمومی ایران درباره این‌که برجام چه دستاوردی برایشان دارد، در شک و تردید هستند.  همه پرسی‌های اخیر  شان می‌دهد که در بین هواداران توافق هسته‌ای ده درصد ریزش  به وجود آمده است.

نویسنده در بخشی دیگر  عنوان داشت : در حالی‌که ایرانیان به طور غیر مستقیم در انتخابات پیش رو به مواردی مهم رای خواهند داد ، دانشجویان این کشور نیز با بیان نقطه نظرات خود واقع بینانه گفته‌اند در کوتاه مدت زندگی آن‌ها در سایه برجام تغییر نخواهد یافت اما آن‌ها مشتاقانه خواهان عادی شدن روابط با جامعه جهانی هستند و در عین حال نیک می‌دانند که ایران و غرب برمواردی چون حقوق بشر، طرز حکومت مذهبی، تجسم از اسلام، تروریسم و موضوع اسرائیل تضاد عقیدتی دارند و این اختلاف‌ها به‌طور محتمل تا آینده نزدیک باقی می‌ماند.

نویسنده در خاتمه با ادعای وجود برخی مشکلات در حوزه قضایی ایران چون عدم شایستگی کافی در برگزاری دادگاه‌های عادلانه و مطابق معیارهای لازم  و رک و پوست کنده صحبت کردن جوانان ایران در این زمینه و تایید آن حتی از سوی سازمان عفو بین‌الملل پیش بینی کرد: دگرگونی‌هایی در حال ورود به آمریکا و ایران است که انتخابات ماه جاری جهت آن‌را نشان می‌دهد. انتخابات آمریکا و ایران احتمالا به خوبی اثرات شگرفی بر جهت گیری هر دو کشور، خاورمیانه و غرب آسیا خواهد گذاشت .