آژانس در گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه در گزارشی اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران از زمان اجرای برجام در سطح مورد توافق باقی مانده است.

آسوشیتدپرس اعلام کرد که در گزارش آژانس به طور خاص گفته نشده است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است؛ اما چنین نتیجه‌گیری را می‌توان از این گزارش انجام داد.

یک دیپلمات ارشد که خواست نامش فاش نشود گفت که ممکن است برخی مباحثات بین طرف‌ها بر سر برخی فعالیت‌های کم‌اهمیت‌تر ذکر شده در این گزارش انجام شود، فعالیت‌هایی شامل تولید برخی بخش‌هایی که در سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

آژانس اعلام کرده است که با اجرایی شدن توافق ایران از طریق کاهش سانتریفیوژهای خود به تعهدات خود عمل کرده است. آژانس همچنین گزارش داده است که تهران رآکتور (اراک) را بازمهندسی کرده است، رآکتوری که در وضعیت اصلی خود می‌توانست میزان زیادی از پلوتونیوم را تولید کند و به دیگر تعهدات خود برای کاهش یا از بین بردن توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای پایبند بوده است.

این در حالی است که رویترز در اقدامی شبهه‌افکنانه، اعلام کرد که براساس دسترسی خاصی که به گزارش محرمانه آژانس داشته است، ایران برای مدتی کوتاه از محدودیت‌های تعیین شده در برجام در زمینه دارا بودن میزان مشخصی از آب سنگین، فراتر عمل کرده است.

رویترز در گزارشی اعلام کرد که آژانس بین‌الملل انرژی اتمی که وظیفه نظارت بر عملکرد ایران براساس برجام را برعهده دارد، در گزارشی محرمانه که رویترز به آن دسترسی یافته است اعلام کرده است که ایران به مدتی کوتاه از محدوده تعیین شده بر اساس برجام فراتر رفته است.

به ادعای رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز 17 فوریه این امر را تأیید کرد که ایران ذخیره آب سنگینی به میزان 130.9 تن را دارا بود که فراتر از محدوده 130 تنی تعیین شده توسط برجام است. اما صادرات 20 تن از آن تا روز چهارشنبه (گذشته) میزان (ذخایر آب‌سنگین ایران) را به کمتر از آستانه مدنظر کاهش داد.