رسانه ملی اولین مرجع کسب اخبار مردم در انتخابات

نشست خبری عبدالملکی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما صبح امروز در محل این مرکز برگزار شد.

عبدالملکی با اشاره به برگزاری پرشور انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری گفت: رسانه ملی به دلیل کارکردی که در راستای شناخت بهتر محیط و ایجاد زمینه گردش نخبگان در انتخابات برعهده دارد بسیار دارای اهمیت است.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما ادامه داد: رسانه ملی در زمینه تولید و پخش برنامه‌ها و اخبار کارکرد ویژه‌ای دارد و در زمینه نظرسنجی نیز این مرکز به عنوان بخشی از مجموعه سازمان صدا و سیما وظایف مختلفی را ایفا می‌کند.

وی در تشریح اهداف مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: یکی از اهداف مهم این مرکز شناخت منابع کسب خبر مردم است که در سنجش‌ها مشخص می‌شود که مردم از کدام منابع برای کسب خبر استفاده می‌کنند.

عبدالملکی با بیان اینکه در هر دوره‌ای از انتخابات ممکن است گروه‌های مرجع جابه جا شوند و شناسایی این مراجع بسیار دارای اهمیت است، اظهار داشت: شناخت رسانه‌های رقیب و در نهایت پیش‌بینی مشارکت مردم یکی از مهم‌ترین کارهای مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما است.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما اضافه کرد: یک یاز کارکردهای پنهان در نظرسنجی‌های علمی این است که مرکز انجام‌دهنده نظرسنجی به اعتبار نهایی یعنی نتیجه رسمی دست پیدا می‌کند و این بهترین محک برای سازمانی است که نظرسنجی را انجام داده و می‌تواند داده خود را با واقعیت بیرونی که در انتخابات همان نتیجه رای‌گیری است، تطبیق دهد.

وی با اشاره به سابقه نظرسنجی‌های مرکز عنوان در انتخابات دوره‌های یازدهم و دهم ریاست جمهوری گفت: نظرسنجی‌ها نشان داده که دقیق‌ترین پیش‌بینی متعلق به این مرکز بوده است.

عبدالملکی با اشاره به ویژگی‌های نظرسنجی در ایران اظهار داشت: نظرسنجی در ایران با همه دنیا متفاوت است یا ما مردم آگاه، فهیم و انقلابی داریم و زمانی که متوجه می‌شوند شما در نظرسنجی به دنبال فهمیدن نیت قلبی آنها هستید مقاومت نشان می‌دهند ولی این مرکز به دلیل وجود تجارب گذشته خود با آمادگی تمام از مرداد 94 نظرسنجی‌های خود را با یک شیب ملایم آغاز کرد و به مرور با سنجش افکار عمومی نهایتا کنش سیاسی مردم درباره انتخابات مجلس و خبرگان را رصد کرد.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با اشاره به آمار نظرسنجی‌های انجام شده از سوی این مرکز گفت: در زمینه بیشترین و مهم‌ترین منبع کسب خبر مردم در کل کشور ما شاهد هستیم که در استان‌ها، صدا و سیما با 67 درصد اولین منبع  کسب خبر مردم بوده و در تهران حدود 60 درصد مردم صدا و سیما را به عنوان اولین منبع کسب خبر اعلام کرده‌اند.

وی افزود: البته از اوایل دی ماه سهم صدا و سیما کمی کاهش پیدا کرد و سهم شبکه‌های اجتماعی به ویژه از نوع موبایلی و گروه دوستان و آشنایان سهم بیشتری پیدا کردند.

عبدالملکی موضوع اعتماد به اخبار را سرمایه ذاتی هر رسانه‌ای خواند و با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های انجام شده در این زمینه تصریح کرد: صدا و سیما در سطح ملی با 62 درصد مورد اعتمادترین منبع کسب خبر از سوی مردم اعلام شده که حفظ این سرمایه مستلزم کار جدی و سیاست‌گزاری دقیق از سوی صدا و سیما است.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با بیان اینکه مرکز نظرسنجی صدا و سیما تنها مرکزی بود که در روز انتخابات نیز در محورهای مختلف اقدام به انجام افکارسنجی می‌کرد اظهار داشت: براساس نظرسنجی روز انتخابات 63 درصد مردم تصریح کردند که نقش صدا و سیما در تشویق مردم برای حضور در انتخابات در حد زیاد و خیلی زیاد بوده است.

عبدالملکی با بیان اینکه ما در طول ایام نزدیک به انتخابات اقدام به رصد دقیق میزان مشارکت مردم می‌کردیم گفت: میزان افراد مردد برای شرکت در انتخابات از 20 درصد در هفته‌های قبل از انتخابات به 4.9 درصد در یک روز قبل از انتخابات در سطح ملی رسید که این آمار در روز چهارشنبه قبل از انتخابات 4.5 درصد بود؛ این آمار نشان می‌دهد رسانه ملی در کنار تبلیغات کاندیداها و عوامل دیگر توانسته‌اند مردم را از تردید در شرکت در انتخابات خارج کنند.

وی با بیان اینکه ما در نظرسنجی‌های خود میزان استفاده مردم از صدا و سیما در سال 94 را برای کسب خبر با زمان مشابه در انتخابات مجلس نهم در سال 90 مقایسه کرده‌ایم اظهار داشت: استفاده از رسانه ملی در سال 90، 6 روز قبل از انتخابات 53 درصد، 5 روز قبل از انتخابات 52 درصد، 4 روز قبل از انتخابات 49 درصد، 3 روز قبل از انتخابات 49.4 درصد و دو روز قبل از انتخابات 45.6 درصد بود.

عبدالملکی اضافه کرد: در سال 94 این آمار 6 روز قبل از انتخابات 60 درصد، 5 روز قبل از انتخابات 54 درصد، 4 روز قبل از انتخابات 54.5 درصد، سه روز قبل از انتخابات 56 درصد و دو روز قبل از انتخابات 53.7 درصد بوده است که نشان می‌دهد سهم صدا و سیما به عنوان منبع کسب خبر مردم در این دوره در سطح ملی بیشتر شده است.

 رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با بیان اینکه آمار استفاده مردم از صدا و سیما به عنوان منبع کسب خبر در تهران برای انتخابات گذشته نسبت به انتخابات مجلس نهم بیشتر شده است اظهار داشت: در سال 90، 6 روز قبل از انتخابات 64.3 درصد، 5 روز قبل از انتخابات 63.5 درصد، 4 روز مانده به انتخابات 59.4 درصد، 3 روز مانده به انتخابات 59.4 درصد و  دو روز مانده به انتخابات 58 درصد سهم صدا و سیما به عنوان مرجع کسب اخبار مردم بوده است.

وی ادامه داد: اما آمار گرایش مردم به صدا و سیما برای کسب خبر در انتخابات سال 94، 6 روز قبل از انتخابات 71.2 درصد، 5 روز قبل از انتخابات 66.1 درصد، 4 روز قبل از انتخابات 69.9 درصد، سه روز قبل از انتخابات 67.8 درصد و دو روز مانده به انتخابات 67 درصد بوده است.

عبدالملکی با بیان اینکه پیش‌بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات به دلیل جایگاه رسانه ملی در تهییج برای حضور در این عرصه بسیار با اهمیت است، گفت: مشارکت در تهران تا یک روز قبل از ان تخابات یعنی 6 اسفند 48.7 درصد از سوی این مرکز پیش‌بینی شده بود که ما در روز انتخابات و ساعت 18 به این نتیجه رسیدیم که یک درصد نیز به این آمار اضافه شده است.

وی ادامه داد: آمار نهایی ما برای میزان مشارکت مردم 49.7 درصد در تهران بود که این آمار قبل از اعلام رسمی وزارت کشور به مدیران سازمان و حوزه‌های فرابخشی اطلاع‌رسانی شده بود و بررسی‌ها نشان داد که آمار این مرکز تنها به 0.3 درصد با واقعیت فاصله داشت که در استانداردهای نظرسنجی تلورانس 2.5 درصد نیز به عنوان خطا محسوب نمی‌شود.

عبدالملکی درباره پیش‌بینی این مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما درباره میزان مشارکت ملی در انتخابات 7 اسفند گفت: پیش‌بینی ما برای مشارکت در انتخابات مجلس در کل کشور 65.54 درصد و برای مجلس خبرگان 60.3 درصد بود که این پیش‌بینی‌ها را در روز انتخابات به مراجع مختلف اعلام کردیم.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما ادامه داد: وزارت کشور آمار مشارکت مردمی را 62 درصد اعلام کرد که اگر میانگین دو آمار اعلام شده از سوی مرکز سنجش افکار صدا و سیما را بگیریم به عدد 62.9 درصد می‌رسیم و این نشان می‌دهد که آمار ما تنها 0.9 درصد با واقعیت اختلاف داشت.

وی با تاکید بر سخت بودن انجام نظرسنجی در ایران به ویژه در مواردی مانند انتخابات که حساسیت وجود دارد گفت: به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا انجام دادن نظرسنجی سخت نیست ولی در ایران در هر استان و در دل هر شهرستان دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

عبدالملکی با اشاره به نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی مرکز افکارسنجی صدا و سیما درباره چهره‌ها و شخصیت‌های حاضر در عرصه انتخابات در کل کشور گفت: تقریبا 92 درصد افرادی که در پیش‌بینی‌های این مرکز در جایگاه‌های اول و دوم قرار داشتند پیش‌بینی ما درباره آنها درست بود.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما ادامه داد: ما در تهران دو سنجش موازی داشتیم و افراد را به نسبت جایگاهی که داشتند در بین افکار عمومی مورد سنجش قرار می‌دادیم و این به صورت مرتب و مداوم انجام شد.

وی با اشاره به نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در این انتخابات، گفت: آینده رسانه‌ها با رسانه‌های مکمل معنا پیدا می‌کند و شما باید بتوانید در این عرصه از رسانه‌های مکمل کمک بگیرید؛ در آمار نیز می‌بینیم که در تهران بعد از صدا و سیما شبکه‌های اجتماعی موبایلی در رتبه دوم کسب خبر قرار دارند.

عبدالملکی با بیان اینکه انتخابات ما در فضایی مشروع برگزار شد و افراد در فضای مقبولی خود را عرضه کردند اظهار داشت: برنده واقعی انتخابات مردم هستند و مسئولان نیز باید قدر این اعتماد مردم را بدانند و به عقیده من ما برنده حزبی و جناحی نخواهیم داشت.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما با ارائه آماری پیرامون میزان مراجعه مردم برای کسب خبر به شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: روند استفاده از ماهواره در تهران به شدت افول پیدا کرده است؛ البته هیچ گاه نمی‌گوییم که اثربخشی این رسانه‌ها به صفر رسیده ولی شدیدا رو به کاهش است.

وی ادامه داد: در تهران 4.4 درصد مردم اعلام کردند که اطلاعات خود را که پیرامون انتخابات از ماهواره می‌گیرند که این آمار به نسبت دوره گذشته به شدت کاهش داشته است.

عبدالملکی با تاکید بر رصد دقیق شبکه‌های ماهواره‌ای از سوی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما خاطرنشان کرد: پیش از انتخابات شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال ایجاد یک دوقطبی در بین مردم ما بودند ودراین راه از شبکه‌های مکمل خود نیز استفاده کردند اما خوشبختانه به این نتیجه نرسیدند و حتما مجلس دهم مجلسی در راستای اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی خواهد بود.