خطر لغو برجام توسط آمریکا /در ایران سرمایه‌گذاری نکنید!

 دولت آمریکا‌ پس از توافق هسته‌ای به دنبال آن است تا ایران که به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده، از مزایای آن محروم شود. اقداماتی مانند تصویب قانون اخیر آمریکا در رابطه با این که هر فردی با تابعیت یکی از 38 کشوری که قانون لغو روادید با آمریکا را دارد، در صورت یک بار سفر به ایران از عدم نیاز به دریافت ویزا برای سفر به آمریکا محروم می‌شود و همچنین عدم بازکردن سوئیفت با ارز دلار برای بانک‌های ایرانی، از نمونه تلاش‌های آمریکایی‌ها برای محرومیت ایران از مزایای برجام است.

به غیر از اقدامات رسمی دولت آمریکا، نهادهای خصوصی و گروه‌های فشار آمریکایی نیز اقدام به تبلیغات ضدایرانی جهت منصرف کردن شرکت‌های تجاری جهت سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنند. در جدیدترین این اقدام‌ها، در روزی که انگلیس میزبان یک همایش سرمایه‌گذاری در رابطه با ایران بود، گروه «اتحاد در مقابل ایران هسته‌ای»، در اقدامی «ایران‌هراسانه» با چاپ تبلیغات تمام‌صفحه در صفحه اول نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز»، خطرات سرمایه‌گذاری در ایران را به سرمایه‌گذاران خارجی گوشزد کرد.

به گزارش مشرق، تیتر بزرگ این مطلب به این شکل بود: «آیا ایران ارزش خطر سرمایه‌گذاری دارد؟» و پاسخ این بود: «خیر، زندگی کارمندان شما و شهرتتان ارزش خطر کردن برای تجارت با ایران را ندارد». این گروه، در ادامه به 10 خطر سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته که به این شرحند:

در آگهی ضدایرانی این گروه فشار قید شده، خطر شرکت‌های صوری سپاه پاسداران، نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی، خطر آدم‌ربایی و دستگیری، خطر هک و امنیت سایبری، خطرات تروریستی، خطر آسیب دیدن شهرت، خطر لغو برجام، خطر بیمه، تحریم‌ها، قوانین، و عدم قطعیت و اطمینان، خطر کشوری نیز از مخاطراتی است که در این آگهی گروه ضد ایرانی اتحاد علیه ایران هسته‌ای به آنها اشاره شده است.

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که با نام ائتلاف علیه ایران هسته‌ای و در قالب موسسات خیریه معاف از مالیات در آمریکا ثبت شده، مدت‌ها است که اقدام به «ایران‌هراسی» می‌کند. رئیس گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، سیاست‌مداری معروف به نام گری سیمور است. وی سابقا مشاور اوباما در امور کنترل تسلیحات بود که از سپتامبر 2013 ریاست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای را به عهده گرفت. گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دیپلماتیک و اقتصادی، برنامه‌های چندجانبه‌ای دارد اما مهم‌ترین فعالیت این گروه، جلوگیری از همکاری شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی با ایران است.

بر اساس آنچه که در وب‌سایت گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای آمده، این گروه موفق شده شماری از طرح‌ها و پیشنهادات خود برای تحریم ایران را در قانون موسوم به «تحریم‌های جامع ایران» مصوب سال 2010 آمریکا بگنجاند.

این گروه در قانون‌گذاری در آمریکا مشارکت می‌کند و به کاخ سفید نیز مشاوره می‌دهد و علاوه بر آن به غیر از چاپ آگهی در این روزنامه انگلیسی، با ارسال نامه‌ای به حامیان و رؤسای شرکت‌های رنو، دلوئی، دنتونز، فوربس و منهتن، فلیچ ریتینگز، و کلاید اند کو، که در نشست مذکور در هتل لندمارک لندن حضور داشتند، از آنها خواست تا نهایت دقت را در ارتباط با تجارت با ایران در نظر بگیرند. این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که این گروه یک لابی صهیونیستی پرقدرت و اثرگذار در کنگره و کاخ سفید است که با تشدید «ایران‌هراسی» علاوه بر کمک به اجرای سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا، به کسب درآمد پرداخته و پول قابل توجهی نیز در این رابطه به جیب می‌زند.