ایران یکی از مهم‌ترین چالش‌های عربستان است

«عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی، روز یکشنبه در دیدار با روزنامه‌نگاران مصری در قاهره درخصوص برخی موضوعات از جمله جزایری مصری واگذار شده به عربستان (تیران و صنافیر)، روابط عربستان با «اخوان‌المسلمین»، جنگ یمن و نیز موضوع ایران اظهارنظر کرد.

الجبیر درخصوص جزایر تیران و صنافیر، که مصر مالکیت آنها را به عربستان واگذار کرده است، تصریح کرد، صنافیر و تیران بعد از جنگ 1967 در پارپوب پیمان «کمپ دیوید» گنجانده شدند. عربستان مانند هر کشور دیگر خواستار ترسیم مرزهای خود است و این کار قبلا با امارات، عراق، بحرین، عمان و یمن نیز انجام شده است.

وزیر خارجه سعودی گفت: پس از سال 1967 اشغال این دو جزیره و سپس توافق کمپ دیوید به وقوع پیوست. اسرائیل با جدا شدن این دو جزیره از پیمان مخالفت کرد به‌ویژه که بخشی از اراضی اشغالی توسط آن بود و بدین ترتیب وارد کمپ دیوید شد و پس از آن مصر و عربستان کمیته‌ای برای استرداد این جزایر تشکیل دادند ولی رویدادهای منطقه و سرگرم شدن جهان عرب ترسیم مرزهای دریایی را به تعویق انداخت. همه دولت‌های مصر از زمان دولت «ملک فاروق» و حتی دولت کنونی «عبدالفتاح السیسی» مالکیت عربستان بر جزایر صنافیر و تیران را به رسمیت شناختند.

وی افزود، مصر این جزایر را اشغال نکرد ولی بنا به درخواست سعودی، وارد این جزایر شد و بررسی‌های عمیق و مفصلی، که از سوی وزارت خارجه مصر انجام شد، این واقعیت را تأکید می‌کند.

عادل الجبیر خاطرنشان کرد، وقایع و اسناد دو کشور هیچ اختلافی میان دو دولت بر سر سعودی بودن این جزایر نشان نمی‌دهد. مصر کشوری محترم است و اسناد این مسأله را دارد. قاهره اصلا به این مسأله اعتراض نکرد اما عده‌ای می خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.

وزیر سعودی امضای توافقنامه بین ریاض و تل‌آویو درخصوص جزایر مذکور را رد کرد.

وزیر خارجه سعودی در بخشی دیگر از سخنانش، به ایران اشاره و ادعاهای خود را تکرار کرد. وی مدعی شد: مداخله‌های ایران در امور عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی ریاض است. ایران در راستای ایجاد فتنه مذهبی در منطقه تلاش می‌کند.

الجبیر ادعا کرد: عربستان به همراه همپیمانان خود در شورای همکاری خلیج‌فارس توانستند نفوذ ایران در منطقه از یمن گرفته تا بحرین، سوریه، لبنان و نیز سودان و آفریقا را کاهش دهند.

وی در ادامه عنوان داشت، مصر و  عربستان درخصوص موضوع سوریه اختلافی ندارند؛ هدف یکی است و آن تشکیل دولتی ملی، دموکرات و یکپارچه. همگان توافق کرده‌اند که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در سوریه جدید جایگاهی نخواهد داشت.