نوبخت: نمی دانم اعضای دولت چقدر حقوق می گیرند!

گروه سیاسی- احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از این گفته بود که دختران و دامادهای یکی از وزرا 14 کارخانه دارند به گفته این نماینده مجلس در حال حاضر به مرحله ای رسیده‌ایم که دستگاههای مسئول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند.

به گزارش افکارنیوز، احمد توکلی استدلال کرده است که وقتی در قوه قضائیه ۱۷۰ قاضی عزل می‌شود یعنی در این سیستم نیز گرفتاری فساد وجود دارد.

به گفته توکلی در این دولت با مکاتبات منطقی و معقول از یک رانت هزار میلیارد تومانی جلوگیری کردیم. تلاش داشتند که محصولات پتروشیمی را از بورس کالا دربیاورند که با انجام یک کار کارشناسی و مکاتبه با معاون رئیس جمهور جلوی این رانت را گرفتیم. وقتی مانع از انجام این کار شدیم یکی از وزرا اعلام کرد کسی که این کار را انجام می‌دهد، سوسیالیست است. بعد با بررسی مشخص می‌شود که این وزیر به همراه دختران و دامادهایش نزدیک به ۱۴ کارخانه دارند.

سوالی که دولت حسن روحانی باید به ان پاسخ بدهد و متاسفانه محمد باقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت همواره از زیر بار آن گریخته این است که دولت یازدهم چقدر در بحث مبارزه با فساد توفیق داشته است.  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی آماری که اواخر سال گذشته منتشر کرد تصریح کرد فساد اقتصادی در یک سال پذشته 18 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مناسبت های گوناگون نارضایتی خود از پیشبرد اصلاح الگوی مصرف و نیز مبارزه با مفاسد اقتصادی را مطرح کرده اند.

عناوینی همچون فساد 3 هزار میلیاردی و یا برداشت 16 میلیارد تومانی برای دانشگاه ایرانیان مواردی است که افکار عمومی را بی اختیار به یاد ماه های پایانی دولت احمدی نژاد می اندازد. در آن زمان رسانه های عمدتاً اصلاح طلب در افشار فساد منتسب به افراد نزدیک به دولت لحظه ای تردید به خود راه نمی دادند. اما اینک و پس از نزدیک سه سال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران باید از این رسانه ها پرسید که پروژه موسوم به مبارزه با فساد اقتصادی در این دولت چه دستاوردهایی داشته است؟ چه مکانیزم هایی در این دولت تغییر کرده که فساد سیستماتیکی کحه به دولت پیشین منصوب می شد در این دولت بوقوع نپیوسته است؟

حقیقت امر آن است که برخلاف تمامی این ادعاها دولت روحانی در حوزه مدیران میانی و قوانین و روابطی که سبب فساد شده بود هیچ تغییری ایجاد نکرده است. دولت هنوز هیچ طرح مشخصی برای مبارزه با فساد گسترده اداری و اقتصادی در کشور ندارد و رئیس جمهور لحظه ای از تعریف و تمجید از برجام دست نمی کشد. گویی برای او هیچ مسئله دیگری به اهمیت برجام وجود ندارد. هنوز افراد چند شغله در دولت وجود دارند و گویی مطبوعاتی که زمانی غلامحسین الهام را به عنوان ابولمشاغل دولت معرفی می کردند فراموش کرده اند که اکبر ترکان و محمد شریعتمداری هم چنین سمت هایی در دولت یازدهم داشته اند. این پرسش و سوالهایی از قبیل اینکه کدام عضو دولت حقوق 35 میلیون تومانی دریافت می کند احتمالاً می تواند تصویر روشن تری از دولتی به دست بدهد که با فریاد دزد، دزد! توانست بخشی از آرای مردمی را در انتخابات به سبد خود واریز کند.