وزیر اقتصاد: تحریم ها برطرف شده است

علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی بعد از ظهر امروز در جمع منتخبین مجلس دهم در ساختمان مجلس قدیم با اشاره به اینکه جلب اعتماد مردم ایران برای شما موفقیت بزرگی به شمار می رود، گفت: البته این جلب اعتماد مسئولیت سنگینی را برای شما به دنبال دارد.

وی افزود: عوامل مختلفی دست به دست هم داده و درک مشترکی نسبت به مسائل کشور به وجود آمده است به طوری که امروز تمام مسئولین کشور به فهم مشترک رسیده اند که اولویت کشور حل مشکلات اقتصادی است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و نیز تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین حمایت رئیس جمهور و تبیین اقتصاددانان نشان از ایجاد نفاق مشترک و اهمیت آن است.

طیب نیا با بیان اینکه از شرایطی که به وجود آمده باید کمال استفاده را کرده تا به رشد اقتصادی برسیم، گفت: باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: دولت ۱۲ طرح ملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته که عملی شدن آن با هم فکری ما و شما ممکن است.

طیب نیا با بیان اینکه در سالهای اخیر دو تکانه مهم در اقتصاد کشور داشتیم، ادامه داد: تکانه اول تحریم های بین المللی بود که موجب افزایش نرخ تورم تا حدود ۴۵ درصد و رشد منفی اقتصاد تا منفی ۶ درصد بود.

وی گفت: دولت برنامه های مختلفی را تنظیم کرد تا زمینه برای دستیابی به رشد مثبت و کاهش تورم بالای ۴۰ درصد فراهم شود و در نهایت در سال ۹۳ به رشد مثبت ۳ درصد رسیدیم که این رشد در زمان تداوم تحریم ها به وجود آمد.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی تکانه دومی در اقتصاد کشور به وجود آمد، ادامه داد: کشور در این شرایط با کاهش قیمت نفت مواجه شد و باعث شد رشد اقتصاد در مثبت ۱ درصد متوقف شود.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: امسال در شرایطی هستیم که برجام به نتیجه رسیده و تحریم ها برطرف شده است. بنابراین شرایط فراهم است که از همه ظرفیت ها در عرصه بین الملل و اقتصاد داخلی برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد استفاده کرده و به آن دست پیدا کنیم.