سوتی‌های تازه کارهای مجلس دهم  و واکنش لاریجانی

گروه سیاسی- نمایندگان تازه کار مجلس تا کنون سوتی های عجیب و غریبی در صحن مجلس دادند.

به گزارش افکارنیوز، اولین سوتی مجلس دهمی ها در دومین جلسه مجلس اتفاق افتاد.

سوتی که حتی لاریجانی رئیس مجلس هم نتوانتست خنده خود را از آن کتمان کند.

ماجرای این سوتی از آنجا شروع شد که روز یکشنبه نهم خرداد و در دومین جلسه علنی مجلس دهم، سکینه الماسی نماینده دیر، کنگان، جم و عسلویه که سخنگوی شعبه 11 بررسی کننده اعتبار نامه مجلس بود، جهت قرائت گزارش شعبه برای اعتبارنامه ها پشت تریبون قرار گرفت.

وی سخنانش را با این عبارت «به نام خداوند رنگین کمان» شروع کرد.

بکار بردن این عبارت باعث تعجب منتخبان مجلس و خبرنگاران حاضر در مجلس شد.

علی لاریجانی که در صندلی ریاست مجلس قرار داشت، و دقیقا پشت سر این نماینده و در بالای جایگاه هیئت رئیسه نشسته بود، خنده اش گرفت و نتوانست این خنده را پنهان کند و عکاسان از خنده وی عکس گرفتند.

انتشار عکس های خنده لاریجانی به همراه نشان دادن الماسی در حین نطق، بازتاب گسترده ای داشت بطوریکه لاریجانی مجبور به توضیح در این زمینه شد. توضیحی که تقصیر به گردن خبرنگاران انداخته شد.

هنگامی که الماسی روز سه شنبه یعنی 2 روز بعد از این سوتی، در پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا گزارش شعبه برای تصویب اعتبارنامه را قرائت کند ،لاریجانی خطاب به وی و در صحن مجلس اعلام کرد: رسانه ها یک ظلمی در حق خانم الماسی کردند.

وی افزود:من یک توضیحی در خصوص خانم الماسی بدهم.

رئیس مجلس سپس با اشاره به انتشار عکس وی از خنده اش در پی اظهارات نماینده دیر در مجلس، آنرا شیطنت رسانه ای توصیف کرد و گفت: من خسته بودم و چشمم را مالش دادم. که در این حین عکس گرفته شد. از این به بعد باید پوست کلفت باشید. از این شیطنت ها می کنند.

الماسی پس از توضیح لاریجانی ضمن تشکر از رئیس مجلس، گزارش خود را این‌ بار با این شعر آغاز کرد: «اهل دل چون نامه انشاء می‌کنند/ابتدا با نام زهرا می‌کنند».

اما دومین سوتی نمایندگان تازه کار، کف زدن در صحن مجلس بود. اقدامی که در 36 سال قانونگذاری رخ نداده و بی سابقه بود.

ماجرا از این قرار بود که در جلسه علنی روز دوشنبه 24 خرداد مجلس زهرا سعیدی نماینده مبارکه در تذکر آئین نامه ای نسبت به عدم رعایت عدالت و نادیده گرفتن شاخص مدرک تحصیلی برای عضویت در کمیسیون های تخصصی اعتراض کرد و اقدام روسای شعب پانزده گانه برای تعیین عضویت نمایندگان در کمیسیونها را زیر سوال برد.

وی گفته بود که چه اتفاقی افتاد که دکترای نفت مجلس دهم، از عضویت در کمیسیون انرژی جا مانده و چه شده که بنده با دو فوق‌لیسانس صنایع و با تخصص و تجربه‌ام با مقالات و اختراعم، از عضویت در کمیسیون  و معادن جا مانده‌ام.

بعد از پایان سخنان این نماینده برخی از نمایندگان در تائید سخنانش کف زدند.

اما این کف زدن فقط به همان جلسه دوشنبه ختم نشد بلکه به جلسه دیروز سه شنبه هم کشیده شد.

نماینده مردم رودسر در جلسه دیروز در تذکر آیین‌نامه‌ای، نسبت به کف زدن برخی از نمایندگان در صحن مجلس اعتراض کرد و گفت که دست زدن نمایندگان جایگاه مجلس را سبک کرد.

اسدالله عباسی گفت: برخی نمایندگان در تذکرات خود عملکرد روسای شعب را زیر سئوال بردند و تعدادی از نمایندگان نیز در واکنش به این تذکرات در صحن علنی مجلس کف زدند.

وی با بیان اینکه در مجلس رسم نبوده که بعد از صحبت نمایندگان کف بزنند، خواستار رعایت شأن و جایگاه مجلس شد و گفت: اینجا مجلس است، سالن اجتماعات نیست، دوستان اشتباه نگیرند.

اما این ماجرا پای رئیس مجلس را هم به وسط کشاند. علی لاریجانی رئیس هم به این کف زدن و تذکر نماینده رودسر واکنش نشان داد و گفت: نمایندگان باید شان مجلس را طبق آیین‌نامه داخلی رعایت کنند.

در هر حل نمایندگان  تازه کار مجلس دهم تا کنون 2 سوتی دادند و معلوم نیست سوتی سوم کی و توسط کدام نماینده داده شود.