موشک "قیام" ایرانی را بهتر بشناسید

به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ موشک قیام با 800 کیلومتر برد، موشکی بدون باله است که مخصوص هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در منطقه تولید شده است؛ این موشک با استفاده از لانچرهای متحرک خودرویی، ویژگی‌های یک موشک مناسب را داشت اما باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد که بتواند از دید رادارهای مستقر در پایگاه‌های آمریکا در منطقه بگریزد لذا این موشک بدون بال طراحی شد تا از انعکاس امواج راداری مصون بماند.

 
ایران پس از گذشت حدود 25 سال (مقطع سال­ های 63 تا 89) از ورود به جمع تولیدکنندگان موشک اعم از بالستک و کروز در بردهای متنوع، حالا نیاز به یک موشک جدید داشت تا با آن بتواند در صورت وقوع جنگ، پاسخ مناسبی به آمریکا بدهد.
 
لذا باید موشکی طراحی می ­شد که متخصص زدن پایگاه­ های آمریکایی باشد. برای این کار ابتدا باید گفته می‌شد که این موشک حتما باید بالستیک عمل کند، یعنی از جو خارج شده و به محض رسیدن به بالای سر هدف، وارد جو شده و با سرعت بالا خود را به هدف بکوبد.
 
لذا شهید طهرانی مقدم و تیم موشکی ایران، طراحی موشکی را در دستور کار قرار دادند که بتواند با دقت بالا حداکثر تا 800 کیلومتر اطراف ایران را که مملو از پایگاه‌های نظامی آمریکا است پوشش داده و این پایگاه‌ها را در صورت لزوم، با دقت بالا هدف قرار دهد.
 
در این راستا بود که جمهوری اسلامی ایران این ایده را عملیاتی کرد و سرانجام در 29 مرداد سال 89، موشکی جدید به نام "قیام" رونمایی شد.
 
این موشک با "برد 800 کیلومتری" و استفاده از لانچرهای متحرک خودرویی، ویژگی‌های یک موشک مناسب را داشت اما باید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشد که بتواند از دید رادارهای مستقر در پایگاه‌های آمریکا در منطقه بگریزد لذا این موشک بدون بال طراحی شد تا از انعکاس امواج راداری مصون بماند.
 
از نکات برجسته "قیام" تحلیل چگونگی مسیریابی و حرکت آن بدون وجود بال است که این مهم توسط یک تکنولوژی روز دنیا در موشک بالستیک قیام عملیاتی شده است.
 
موشک‌ها در یک مسیر مشخصی حرکت می‌کنند که اگر آن را یک بردار فرض کنیم، موشک باید در همین خط سیر، حرکت کرده و از آن به هیچ وجه منحرف نشود که این کار در موشک‌های با بال، توسط بال‌های موشک و بالک‌های پایدار کننده انجام می‌شود.
 
با دستیابی به فناوری پایداری موشک بدون بال‌های هدایت کننده ، این بال­ ها در موشک قیام 1 حذف شدند تا امکان شناسایی موشک توسط رادارها (اعم از رادارهای فرا افق‌نگر و رادارهای سامانه‌های ضدبالستیک) کاهش یابد.
 
همین تکنولوژی در سال­ های اخیر در برخی پرنده‌های بدون سرنشین آمریکایی به کار رفته است که منجر به افزایش توان رادارگریزی نیز شده است، چیزی که در مورد موشک بالستیک قیام نیز صدق کرده و این موشک را علاوه بر داشتن قابلیت بالستیکی، به قابلیت بالایی در رادارگریزی مجهز کرده است.
 
موشک قیام همچنین از سوخت مایع بهره می برد که احتمالا در نمونه های به روز شده موشک قیام، امکان استفاده از شلیک موشک با استفاده از سوخت جامد نیز برای این موشک مهیا شده است.
 
موشک بالستیک قیام، ماموریت زمین به زمین داشته و کلاهکی معادل 645 کیلوگرم را با موتور تک مرحله­ ای به سوی اهداف مورد نظر (حداکثر تا 800 کیلومتر) هدایت می کند.
 
تکنولوژی­ های به کار رفته در موشک قیام به حدی پیشرفته و مهم بود که سید مهدی فرحی رئیس وقت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در آن زمان درباره این موشک گفته بود: "تجربه 25 ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا، در این موشک خلاصه شده است."
 
این موشک در سال ­های اخیر علاوه بر اینکه می‌توانست با کلاهک جنگی بلاست یا شدید الانفجار به اهداف حمله‌ور شود، به کلاهک‌های بارانی نیز مجهز شده است.
 
کلاهک‌های شدیدالانفجار قابلیت این را دارند که برای هدف قراردادن نقاط تجمع و یا مکان‌های ضدحریق همچون آشیانه جنگنده‌ها، مورد استفاده قرار گیرند و کلاهک‌های بارانی نیز قادرند بارانی از موشک‌های کوچک چند کیلویی را بر سر اهداف پهن شده‌ای مثل مواضع پهن شده در یک منطقه وسیع، باندهای فرودگاه‌ها، پایگاه‌های وسیع دشمن ریخته و آنها را با دقت بالا هدف قرار دهند.
 
نیروی هوا فضای سپاه با در اختیار داشتن چنین موشکی که کار به­ روزرسانی و تولید نمونه‌های دیگری از آن در حال انجام است، امروزه می‌تواند در صورت وقوع هر نوع جنگی، غالب پایگاه‌های متعلق به آمریکا در منطقه را با دقت هدف موشک‌های قیام قرار دهد.