اظهارات خصمانه ترامپ درباره ایران، پیامدهای ناخوشایندی دارد

دو مجری و کارشناس سیاست خارجی رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) در یک برنامه به بررسی سخنرانی اخیر ترامپ در خصوص تقابل نیروهای آمریکایی و ایرانی در خلیج فارس پرداختند. 

 

«رنه مانتین» گفت: ترامپ جمعه گذشته در تجمع شهر «پنساکولا» در ایالت فلوریدا اعلام کرد ایران در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که نباید با آمریکا درگیر شود زیرا به نفعش نخواهد بود. او همچنین از افزایش توان نظامی آمریکا در صورت ورود خود به کاخ سفید سخن گفت. 

 

ترامپ در این سخنرانی گفته بود: ما نیروی نظامی خود را بازسازی و آن را به اندازه‌ای تقویت کنیم که هیچ کس یارای مقابله با آن را نداشته باشد.

 

«مری لوئیس کِلی،» گزارشگر و نویسنده آمریکایی، در خصوص صحبت‌های نامزد جمهوری‌خواه گفت: مدت‌هاست که در مسیرهای پررفت‌وآمد کشتی‌ در خلیج فارس، آمریکا و ایران بازی موش و گربه انجام می‌دهند. 

 

وی افزود: در ماه جاری میلادی یک کشتی ایرانی تا فاصله 100 یاردی (91.44 متر) به یک کشتی نیروی دریایی آمریکا نزدیک شد. مورد دیگر تقابل دو طرف در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن) بود. هنگامی که نیروهای ایرانی ملوانان آمریکایی را که مسیر خود را گم کرده و وارد مرزهای آبی ایران شده بودند بازداشت کردند. به دنبال این اتفاق، آمریکا اقدام تهران را محکوم کرد. ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود در فلوریدا خواستار نشان دادن واکنش‌های بیشتر در مقابل چنین اقداماتی از سوی تهران شد.

 

ترامپ ادعا کرده بود: زمانی که قایق‌های کوچک ایران ویرانگرهای ما را محاصره می‌کنند، با شلیک گلوله آن‌ها را دور خواهیم کرد. باور کنید این کار را خواهیم کرد.

 

کلی در خصوص این بخش از سخنرانی ترامپ گفت: پس از این اظهارات، ترامپ حدود 30 ثانیه مورد تشویق قرار گرفت که نشان می‌دهد هواداران او از این تهدید خرسند شدند. اما چنین تهدیدی برای کارشناسان سیاست خارجی چندان خوشایند نیست.

 

«جیمز جفری» که به عنوان سفیر آمریکا در کشورهای مختلف خدمت کرده است، صحبت‌های ترامپ را «بسیار دردسرساز» خواند. 

 

کلی گفت: جیمز جفری با دونالد ترامپ درباره این مسئله که باید در مقابل تحرکات تهران قاطع‌تر عمل کرد موافق است. اما ...

 

جفری گفته بود: من اقدامات قاطعانه‌تری را در مقابل ایران ترجیح می‌دهم. این مسئله منطقی است. اما گفتن این که در صورتی که نیروهای ایران برای ما مزاحمت ایجاد کنند، به قایق آن‌ها شلیک می‌کنیم، بسیار خطرناک است. 

 

کلی گفت: کلماتی که ادا می‌کنیم از اهمیت بسیاری برخوردارند. منظور جفری این است که صحبت‌های امروز ترامپ، توقع ایجاد می‌کند و در صورت انتصاب او به سمت رئیس‌جمهور، عقب‌نشینی از حرف‌هایش بسیار دشوار خواهد بود.

 

«نیکلاس برنز،» دیپلمات سابق آمریکایی، در خصوص تقابل ایران و آمریکا در خلیج فارس گفته بود: در صورتی که تهدیدی مرگبار از جانب نیروهای ایران متوجه کشتی‌های آمریکایی شود، ما حق هرگونه پاسخی را داریم. اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. 

 

کلی در پایان گفت: ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که چین هم در حال انجام بازی موش و گربه است. روسیه نیز همین کار را می‌کند. هفته گذشته یک جت جنگنده روس تا فاصله 10 فوتی (3.048 متر) یک هواپیمای نیروی دریایی آمریکا بر فراز دریای سیاه نزدیک شد. پرسشی که خطاب به رئیس‌جمهور آینده آمریکا مطرح می‌شود این است: آیا قصد دارید به دلیل چنین اقدامات تحریک‌آمیزی جنگ به راه بیاندازید؟