حدود 70 روز دیگر، اربعین حسینی فرا می‌رسد؛ روزی که میلیون‌ها تن از عاشقان و دلدادگان حسینی عازم کربلا می‌شوند تا در کنار مضجع شریف سید و سالار شهیدان به عزاداری بپردازند.  

هر ساله با نزدیک شدن به ایام اربعین، بحث لغو روادید میان ایران و عراق، مطرح می‌شود؛ در اوایل شهریورماه سال جاری مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد، "لغو روادید بین ایران و عراق به‌ زودی صورت می‌گیرد".

نخستین تلاش‌ها برای لغو روادید میان ایران و عراق، در سال 93 کلید خورد؛ در بهمن ماه این سال، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن سفر به بغداد، رایزنی‌هایی را با حیدر العبادی نخست وزیر این کشور برای لغو روادید سیاسی میان ایران و عراق انجام داد.

 

موافقتنامه لغو روادید سیاسی میان ایران و عراق

در اسفند 93، ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عازم بغداد شد تا اجرای موافقتنامه لغو روادید سیاسی میان ایران و عراق را پیگیری کند. در همان سال، حجم بالای حرکت زوار ایرانی به عراق برای زیارت کربلا در مراسم اربعین، مسئولان عراقی را مجبور کرد که قوانین ویزا را به مدت یک ماه برای اتباع ایرانی ملغی کنند.  

 

نخست وزیر عراق: پیگیر لغو روادید هستیم

بهمن ماه سال گذشته در حاشیه یازدهمین اجلاس بین‌المللی پارلمان‌های کشورهای اسلامی، "حیدرالعبادی" نخست وزیر عراق در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر مشترکات فرهنگی و مذهبی دو کشور از پیگیری برای لغو روادید بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق خبر داد.

مردادماه سال جاری نیز علی لاریجانی در دیدار با "سلیم‌‌الجبوری" همتای عراقی‌اش، ضمن یادآوری سخنان نخست وزیر عراق در اجلاس بهمن ماه 94، از آمادگی ایران برای لغو روادید با عراق خبر داد.

 

ضرورت ارائه تسهیلات روادیدی به اتباع ایرانی و عراقی

حجم بالای ورود زوار ایرانی و عراقی به شهرها و اماکن مقدسه دو کشور، ضرورت ارائه تسهیلات روادیدی به آن‌ها را اجتناب‌ناپذیر کرده است؛ به همین منظور، ایران برای اتباع عراقی امکان اخذ ویزای فرودگاهی و تمدید آن را فراهم کرده است؛ اما اتباع ایرانی برای دریافت ویزای عراق کماکان باید به دفاتر کنسولی مراجعه کنند.

آنطور که از شواهد و قرائن برمی‌آید،علی‌رغم آمادگی طرف ایرانی برای لغو روادید، این امکان از سوی عراقی‌ها مهیا نشده است و برای مراسم اربعین امسال نیز دریافت ویزا از سوی زائران ایرانی اجباری است.

ایران از زوار غیرقانونی حمایت کنسولی نمی‌کند

در همین رابطه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی طی یک نشست خبری تأکید کرده که "از هرگونه ورود افراد بدون داشتن ویزا به عراق جلوگیری می‌شود و هیچگونه حمایت کنسولی از افرادی که غیرقانونی به عراق عزیمت می‌کنند، انجام نخواهد شد".

عراقی‌ها نرخ ویزا را هم تعیین کردند

همچنین آنطور که "راجح‌ الموسوی" سفیر عراق در تهران گفته است، 12 دفتر در ایران برای ارائه خدمات کنسولی به زوار ایرانی جهت شرکت در مراسم اربعین مستقر شده است.

سفیر عراق همچنین اعلام کرده که "مبلغ صدور روادید اربعین برای اتباع ایرانی ٤٠ دلار چه به صورت انفرادی و چه دسته جمعی است و صدور روادید برای زائران ایرانی از یکم سپتامبر ٢٠١٦(11 شهریور) آغاز شده و به مدت سه ماه و تا سه روز قبل از اربعینادامه دارد.

ضرورت رایزنی دستگاه دیپلماسی برای لغو روادید با عراق

در همین رابطه، ولی الله نانواکناری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره امکان لغو روادید بین ایران و عراق با توجه به نزدیک بودن مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: اینکه جمهوری اسلامی ایران با عراق یک ارتباط دوستانه داشته باشد و هرچقدر این ارتباط در فضایی نزدیک تر صورت بگیرد از نظر راهبردی جزو اولویت های مهم جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: دو ملت ایران و عراق از نظر فرهنگی واعتقادی به یکدیگر نزدیک هستند ازاین رو بدون شک لغو روادید میان این دو کشور سبب خواهد شد تا روابط مردم در ایران و عراق به صورت نزدیک تری بایکدیگر گسترش پیدا کند و زمینه سفر با توجه به وجود اماکن مقدسه بین دو کشور در یک بستر و موقعیت مناسب صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنده به شخصه معتقد هستم با توجه به در پیش بودن مراسم تاسوعا و عاشورا و اربعین  حسینی موضوع لغو روادید میان ایران وعراق هرچه سریعتر باید از سوی دستگاه های مسئول بین دو کشور صورت گیرد.

نانوا کناری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به شدت به دنبال لغو روادید است، خاطر نشان کرد: متاسفانه بنده شنیده‌ام تا به امروز مسئولین عراقی در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام نداده اند که امیدواریم با رایزنی دستگاه دیپلماسی کشورمان این مهم به زودی امکان پذیر شود.

وی تاکید کرد: بدون شک با لغو روادید میان ایران وعراق بسیاری از مشکلات بخصوص مسائل مربوط به سفر زائران ایرانی به عراق حل خواهد شد.