پرسش روحانی از دانش‌آموزان: خشونت از کجا نشات گرفته؟

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آغاز سال تحصیلی 96-95 که در دبیرستان نمونه دولتی حضرت نرجس منطقه 6 تهران برگزار شد، پرسش مهر را این‌گونه مطرح کرد: خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه عده‌ای خشونت را می‌آموزند؟ در برابر خشونت چگونه می‌توان ایستادگی کرد و چگونه می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم دارای رحمت نبوی؟ چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟

[پرسش مهر رئیس‌جمهوری: خشونت از کجا نشات گرفته و چگونه می‌توانیم جوامع منطقه و جهان را از خشونت برهانیم؟]

وی افزود: امروز روز بسیار مهمی برای سراسر کشور، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان، اساتید، خانواده‌ها و همه آنهایی است که به دنبال آینده و توسعه کشور هستند. بی‌تردید بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که خدای متعال به ما عنایت کرده سرمایه منابع انسانی، پرورش نوجوانان و جوانان کشور است و مدرسه بزرگ‌ترین منبعی است که می‌تواند عالی‌ترین سرمایه را تربیت کند.

رئیس‌جمهور در عین حال با بیان اینکه محیط مدرسه باید محیط تعلیم و تربیت باشد تا در کنار تلاش خانواده، جامعه و دولت بتواند به اهدافش دست یابد، اظهار داشت:‌ مدرسه، جامعه، دولت و خانواده به تنهایی نمی‌تواند به این اهداف دست یابد. اما اگر این چهار بخش دست به دست هم دهند آینده کشور به بهترین شکل ساخته خواهد شد.

روحانی خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما باید به فکر آینده کشور، خانواده و خود باشید، بی‌تردید آینده کشور توسط علم، دانش، کار، کوشش و مهارت ساخته می شود. شما در آینده نزدیک مدیران و کارآفرینان این کشور خواهید شد و کشور به دست شما در مسیر تعالی و پیشرفت قرار می گیرد.

وی اضافه کرد:‌  کلاس درس باید کلاس احترام باشد، کودکان و نوجوانان ما باید از روز نخست زندگی در خانه و خانواده و سپس مدرسه و بعد در جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز خشونت، مشکل بزرگ در منطقه و جهان است، به وضعیت دانش‌اموزان برخی کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: شما امروز در یک محیط امن، درس و کلاس خود را در مدرسه آغاز می کنید اما در همسایگی ما عراق، سوریه، یمن و کشورهای دیگر منطقه و کنار ما مدارس ویران شده دارند، دوستان و دانش آموزان آنها به خاک و خون کشیده شده اند و معلمان فرصت تعلیم و تربیت را از دست داده اند.

وی خاطرنشان کرد:  باید بدانید خشونت تا چه اندازه می تواند محیط اجتماعی، جوانان، نوجوانان و آینده کشور را تهدید کند، خشونت تنها جنگ و ترور نیست؛ بی احترامی به یکدیگر، نبود اخلاق برادری، خواهری و دوستی هم، نوعی خشونت است.

وی با بیان اینکه محروم کردن نوجوان از مدرسه و تحصیل و وادار کردن کوکان و نجوانان به کار پر زحمت هم خشونت است، ادامه داد: رفتار داخل خانه خارج از چارچوب اخلاقی و دینی نسبت به کودکان و نوجوانان نیز خشونت به شمار می رود.

ادامه دارد...