ترس اسرائیل از تاسیس پایگاه‌ دریایی ایران!

«افراییم کام» نویسنده این گزارش در این‌باره می‌نویسد: سخنان مقام‌های نظامی ایران درباره ایجاد تاسیسات دریایی در منطقه و در یمن یا سوریه نشانگر جاه‌طلبی‌ سلطه‌طلبانه این کشور در غرب آسیا و حتی ورای آن است. ایران حتی در حال مبدل ساختن امیال‌ سلطه‌طلبانه خود به تلاش در ایجاد محوریت به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

تبعات پایگاه‌های دریایی ایران

در بخش دیگر این گزارش با اشاره به عواقب تاسیس چنین پایگاه‌های نظامی از سوی ایران در سطح منطقه آمده است: اگر ایران موفق به ایجاد پایگاه‌های دریایی در سواحل سوریه  و یمن شود، این امر تبعات دردسرسازی را به طور عمده برای اسرائیل، عربستان سعودی و آمریکا و حتی مصر و ترکیه دارد. البته هنوز مشخص نیست که حضور نظامی ایران در این زمینه به طور موقت و محدود است یا یک پایگاه دریایی دائمی را ایجاد می‌کند.

بر اساس این گزارش، بدترین سناریوی ممکن ساخت یک پایگاه دریایی دائمی در سوریه خواهد بود که متضمن حضور دریایی نظامی دائمی در دریای مدیترانه و نزدیکی به اسرائیل می‌شود. در عین حال این امر تهدید و بازدارندگی علیه اسرائیل خواهد بود.

از این گذشته، ایجاد پایگاه دریایی در سوریه باعث می‌شود ایران به طور مرتب تجهیزات نظامی و دیگر کمک‌های خود را به حزب‌الله بدون نیاز حمل زمینی یا حمل و نقل هوایی از طریق ترکیه، سوریه یا عراق داشته و  این تاسیسات البته در خدمت نیازهای اطلاعاتی این کشور خواهد بود.

آبراه سوئز و خلیج عقبه تحت پایش ایران

همچنین ایجاد پایگاه دریایی ایران در یمن تهدید این کشور از جنوب بر عربستان سعودی را موجب شده و ایران را قادر می‌سازد تا تهدیدهایی را بر ورودی دریای سرخ برقرار کرده و از ظرفیت تاثیر بر تردد دریایی کشتی‌ها به سمت آبراه سوئز و خلیج عقبه در صورت مواجهه نظامی برخوردار باشد.

نویسنده در ادامه عنوان می‌کند: در این مرحله اسرائیل این فعل و انفعال‌ها را به خوبی رصد می‌نماید هرچند که شکل‌گیری این تاسیسات، زمان و نوع آن‌ها و میزان تهدیدها بر اسرائیل و دیگر کشورها مشخص نیست.

در خاتمه این مطلب نویسنده با تاکید بر لزوم مقابله اسرائیل با پایگاه‌های دریایی ایران و البته عواقب آن می‌نویسد: ایجاد پایگاه‌های دریایی نزدیک به اسرائیل امکان راحت‌تری را به تل آویو برای نابودی آن‌ها در صورت لزوم یا برای مثال در عمل تلافی جویانه برابر اقدام‌های تحریک کننده ایران می‌دهد.

البته هرگونه عملیات آشکار و پنهان علیه پایگاه دریایی ایران در سوریه منجر به پاسخگویی مستقیم ایران یا از طریق حزب الله خواهد شد.