آیا مرحوم هاشمی از هرگونه خطا و لغزشی مصون بود؟!

گروه سیاسی- مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله هاشمی با سخنرانی ناطق نوری در مرقد امام برگزار شد .

به گزارش افکارنیوز،‌ ناطق نوری در سخنانی به تعریف و تمجید از هاشمی پرداخت و جملاتی را بیان کرد که گویا هاشمی رفسنجانی معصوم بوده است.

ناطق در این مراسم می گوید: " : وقتی قرار شد در این مجلس باشکوه سخنران باشم، فکر می کردم چه آیه ای از آیات قرآن را که مناسب این مجلس و مناسب آن شخصیت است و او مصداق این آیه است انتخاب کنم. به قرآن مراجعه کردم انصافا دیدم یک آیه، دو آیه، پنج آیه، 10 آیه و بلکه بیشتر آیاتی است که اگر انسان کمترین دقت را داشته باشد می تواند بگوید آیت الله هاشمی مصداق این نوع آیات است." و در بهش دیگری از سخنان خود نیز تصریح می کند که " می توانم شهادت دهم که کار برای غیر خدا انجام نمی داد. "

ضمن احترامی که برای شخص حجت الاسلام ناطق نوری قائلیم اما سوال اینجاست که آیا واقعا هاشمی در طول تاریخ حیات سیاسی خود کاری را برای جز برای خدا انجام نداد؟

هنوز یادمان نرفته هنوز انتخابات برگزار نشده بود که همسر هاشمی در روز رای گیری اعلام کرد که اگر فلانی رای نیاورد تقلب شده و به خیابان ها بریزید.

هنوز مردم نامه بی سلام والسلام هاشمی به امام خامنه ای را فراموش نکردند ، هنوز یادشان نرفته که هاشمی درباره به خیابان ریختن عده ای در آن نماز جمعه چه گفت، سوالی که از آقای ناطق داریم این است آقای هاشمی در کجای قصه فتنه بود، چرا در زمانی که خواص باید فتنه را محکوم می کردند وی سکوت کرد، هر چند خدمات و سوابق هاشمی بر کسی پوشیده نیست اما تعبیر مقام معظم رهبری در پیام تسلیتشان بهترین تعبیر بود که فرمودند" سال‌ها زندان و تحمل شکنجه‌های ساواک و مقاومت در برابر این همه و آنگاه مسئولیتهای خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگهای درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است."

همانطور که رهبری معظم انقلاب فرمودن هاشمی زندگی پر فراز و نشیبی داشته، لحظه های مبارزات و مسوولیت های مختلف در شرایط بحرانی کشور جزو فراز ها بوده و لحظه هایی نیز هاشمی رفسنجانی مانند هر انسان ممکن الخطایی نشیب هایی داشته است.

در سال 71 با اجرای طرح تعدیل اقتصادی در دولت هاشمی و افزایش ۵۰ درصدی تورم شورش‌های اجتماعی متعددی در شهرستان‌هایی مانند مشهد، شیراز، زاهدان، زنجان، ارومیه، اراک، مبارکه، قزوین و اسلامشهر رخ دادند که سرکوب شدند، سیاستهای دولت سازندگی بر کسی که آن زمان را درک کرده پوشیده نیست، اینکه عده ای زیر چرخ توسعه له شوند.

به هر حال امروز و در شرایطی که پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی عده ای سخنان احساسی می کنند اما اصلاح طلبانی که روزگاری دشمن سر سخت هاشمی و ناطق نوری بودند به نوعی وانمود می کنند هاشمی بدون خطا و اشتباه بوده که حرف خلاف آموزه های دینی است زیرا جز ائمه معصومین هر انسانی امکان اشتباه دارد اما اینکه دوم خردادی هایی که هاشمی را عالیجناب سرخپوش نامیدند امروز برای آقای ناطق نوری کف می زنند و هورا می کشند برای این است که مقاصد سیاسی خود را از رحلت هاشمی دنبال می کنند و آقای ناطق نوری چه خوب بود به عنوان که رفیق دیرینه هاشمی بر دهان اصلاح طلبانی که هاشمی را تخریب می کردند می زد نه اینکه جملات و توصیفاتی برای وی به کار ببرد که تا حد معصومین او را بالا ببرد.


محسن سخاوتمند