حقوق 2 میلیونی برای حضور در جلسات 2 ساعته/ حاکمان توبه و جبران مافات کنند

گروه سیاسی- حسن کامران دستجردی نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار افکارنیوز در خصوص حقوق های نجومی برخی مدیران گفت: عده ای برای خود پاداش و حقوق های بالا در نظر می گیرند و حتی برای حضور 2 ساعته در یک جلسه،۲میلیون حقوق می گیرند. ضمن اینکه در این جلسات میوه های گران قیمت و پسته و آجیل هم می خورند.

وی افزود: وقتی موضوع حقوق های نجومی رسانه ای شد، برخی گفتند قانون نیست. برخی هم تقصیر را گردن یکدیگر انداختند. یکی سازمان بازرسی کل کشور را مقصر دانست و آن دیگری دیوان محاسبات را. یکی گفت حق من است و دیگری گفت حقش نیست.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ۱۲ آذر سال ۹۳ در صحن مجلس پیشنهاد دادم که مدیران بیش از ۱۰برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد نباید حقوق بگیرند، افزود: این پیشنهاد در صحن مجلس مصوب و به قانون تبدیل شد. بنابراین در خصوص میزان و سقف حقوق ها، قانون وجود داشت همه چیز مشخص و معین بود.

کامران تصریح کرد: این نامردی است که برخی بر صندلی ریاست نشستند و حقوق های نجومی می گیرند و می گویند این حقوق ها، حق ماست. 

وی افزود:  فردی که مسئول است و سمت نمایندگی مردم را دارد،  چطور راضی می شوند برای خود حق ایجاد کنند.

عضو سابق فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه این حق درست کردن، یک حق مصنوعی است، افزود: حق نظام این است که طرف وقف باشد. مجانی کار کند برای مردمی که جان می دهند، در همه صحنه ها حضور دارند و در همه عرصه ها وارد می شوند.

کامران اضافه کرد: این چه مصوبه ای است که مجلس تصویب می کند که مدیران فلان قدر حقوق بگیرند.

وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری در سالگرد امام (ره) فرمودند اشرافی گری ممنوع. در نماز عید فطر امسال فرمودند اشرافی گری زمینه حقوق های نجومی است. این گرفتاری هایی که مردم دارند و حتی  برخی در طول سال گوشت گیرشان نمی آید. یا استخوان می گیرند آبگوشت درست می کند، چطوری نمایندگان به خود اجازه می دهند تا برای حقوق مدیران خلاف قوانین موجود، قانون تصویب کنند.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: اعتقادم این است که حاکمان باید جبران مافات کنند. توبه کنند و ساده زیست شوند مانند امام (ره)که غذایش عوض نشد مثل مقام معظم رهبری همان طرز زندگی را حفظ کردند.

کامران گفت: اگر مسئولی برود اشرافی زندگی کند و منزلش را در بهترین جای قرار دهد و حقوق های آنچنانی بگیرد، دیگر حق ندارد از عدالت و از شهید و شهادت حرف بزند. بگویند چون حرف تا عملش زمین تا آسمان فرق دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی دوست دارند حقوق های بالا بگیرند؟، گفت: در اول انقلاب همه متواضع بودند، ساده زندگی می کردند حلال و حرام به دقت رعایت می شد. اما عدم کنترل و عدم برخورد به موقع با متخلفان و دانه درشت ها، باعث شد تا این افراد کم کم جسور شوند تا ثروت اندوزی و مفت خوری کنند.

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعد هم هرچه جلو رفتیم این عده فکر کردند که حق اینهاست. در واقع از اول انقلاب تا کنون خوی اشرافی گرایی به خاطر این حق کذایی که برای خودشان ایجاد کردند، مرتب رشد کرد.

کامران اضافه کرد: حق این است که مسئولین نوکر مردم باشند. حق این است که مسئولین نسبت به مردم متواضع و گره گشا باشند. ارتباطش با مردم خیلی خودمانی باشد این درست است. ولی اما اگر این برای خودش یک باور شود که بلکه حتما باید ماشینش، خانه اش، غذایش را عوض کند و فامیلش را بیاورد اینها کم کم زمینه های فساد را ایجاد می کند و فساد به همراه می آورد.

وی افزود: اصولا کسی که شاهانه زندگی می کند و سر سفره های رنگین می نشیند، سفرهای بی دلیل خارج می رود. با توجیه از امکانات استفاده می کند، این اصلا حق ندارد از عدالت حرف بزند و دفاع کند. حق ندارد از کارگر دفاع کند. این فرد اصلا نمی فهمد فقر ان کارگر را.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی یک فرد خودش عمل نکند، می شود نفاق و نیرنگ و دورنگی. این است که افراد نباید با رفتار و عمل شان شکاف طبقاتی به وجود آورند چون خروجی اش بی اعتمادی مردم است.

کامران با بیان اینکه افرادی که سبب بی اعتمادی مردم می شوند یک حرکت ضد انقلابی انجام می دهند، افزود: منافق تفنگ به دست می گیرد می گوییم خب منافق است. منتهی آن فردی که بایستی واقعا هم رفتار و عمل اش یکی باشد، وقتی دو تا شد بدبینی ایجاد می کند و ان وقت خیلی ما اسیب پذیر می شویم.

وی تصریح کرد: اگر مجلس نتواند اشرافی گری را کنترل کند و اقتصاد مقاومتی را محور قرار دهد، اگر در عمل این کار صورت نگیرد، یعنی مجلس فقط شعار می دهد. 

نماینده سابق اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه های زیادی در مجلس تصریح کرد: مجلس هم وقتی نتواند هزینه هایش را کم کند و همه ساله هزینه هایش زیاد اما نظارتش هم ضعیف می شود، این مجلس کارایی نخواهد داشت.

کامران گفت: وقتی نماینده ای از وزیری سوال می کند، یا موضوع تحقیق و تفحص از وزارتخانه یا سازمانی را مطرح می کند، استیضاح وزیری را کلید می زند اما بعد از چند روز امضایش را پس می گیرد، این نوع رفتار سوالات و ابهاماتی را ایجاد می کند. مردم می گویند اگر نماینده بی جهت  و بدون دلیل طرحی را امضاء کرده، این کارش زیر سوال است اما اگر امضاء کرده بعد معامله کرده و یک رقمی گرفته برای آب و گاز و.... و یا فردی را بر سمتی منصوب کرد،  یا سفارش پیمانکاری را گرفت، اینها می شود کارقاچاق کنی و بده بستان.

وی با بیان اینکه نمره نظارت مجلس همیشه زیر 10 و عدد هشت بوده، گفت: مجلس بایستی خیلی قناعت کند مثلا سفر های خارج را کم کند. یا نمایندگان بجای بررسی یک لایحه و یا طرح در کمیسیون تخصصی، آنرا در سفر به مشهد یا  شمال یا کیش با هزینه و دعوت یک دستگاه بررسی کند، عمل خلاف شرع و قانون انجام می دهند و برای آدم متشرع و یک آدم ولایی اصلا قابل قبول نیست.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین وقتی که یک دستگاه اجرایی و سیستم های اداری مریض هستند، در مجلس می بینند این طمع ها وجود دارد چراغ سبز نشان می دهد زمینه هایی به وجود می آید. بالاخره بده و بستان هایی صورت می گیرد وسر مردم کلاه می رود. مردمی که بی توقع و گمنامند و مردمی که این همه مایه می گذارند به هر حال ما امیدواریم که ان هایی که بد کردند و بد می کنند جبران مافات کنند وگرنه جهنم به سراغشان می آید.