آیت الله رییسی در نخستین سخنرانی بعد از کاندیداتوری چه گفت؟

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی(ع) امشب در نخستین سخنرانی پس از اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری در مسجد حوری در یکی از محلات جنوب شهر تهران ضمن تبریک به‌مناسبت ایام ماه رجب گفت: ماه رجب ماه عبادت پروردگان متعال و اوج بندگی به محضر حضرت حق است.

وی افزود: بنده در این مجلس و این مسجد به‌دعوت امام جماعت و برای سیزده رجب و روز ولادت مولای متقیان آمده‌ام و بحث دیگری جزء موضوع بسیار مهم امیرالمؤمنین نخواهم داشت.

آیت الله رئیسی ادامه داد: مسائل دیگر را در زمان‌های دیگر هم می‌شود بیان کرد، لذا با احترامی که به همه می‌گزارم مطلب و عرض بنده حول محور شخصیت علی(ع) خواهد بود و ان‌شاء‌الله در فرصت‌های بعدی سخنانی خواهم داشت.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ابعاد شخصیتی امیرالمؤمنین اظهار داشت: ما باید نسبت به علی(ع) معرفت پیدا کنیم و خداوند هم زمینه کسب این معرفت و ابزار شناخت را به همه داده است. همچنین امام صادق(ع) به ما یاد داد که از خداوند مدال معرفت بخواهیم.

وی تصریح کرد: این معرفت گاهی احساسی و گاهی تعقلی است. معرفت احساسی را  بسیاری از کسانی که علی(ع) را می‌شناختند ولی مسلمان هم نبودند، داشتند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: جرج جرداق نسبت به علی(ع) اظهار ارادت می‌کند و کتاب هم در این باره نوشته است، اما وقتی از او بپرسید "چرا سلوک علی(ع) را نداری؟" می‌گوید: "ما پژوهشگر هستیم و دریافتیم که حضرت علی(ع) در مروت، مردم‌داری و توجه به دیگران قهرمان است و در تمام عرصه‌ها یک الگوی کامل است".

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه عنوان کرد: یک معرفت هم، معرفت تعلقی است که در نتیجه آن تمام وجود انسان جلوه محبت علی(ع) می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت شناخت و پیروی از امیرالمؤمنین(ع) خاطرنشان کرد: امروز ما باید آن بزرگوار را بشناسیم و از او پیروی کنیم و جامعه را براساس آموزه‌های ایشان شکل دهیم، نباید این تصور به وجود بیاید که بشریت قادر به شناخت و یا پیروی از علی(ع) نیست.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: ما باید در سیره فردی و اجتماعی دنباله‌روی حضرت علی باشیم و در مسیر او حرکت کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان "حضرت امام خمینی(ره) می‌خواست نظام ما را برخاسته از اسلام و الگوی علوی بنا کند" گفت: در همه ما توجه و شناخت امیرالمؤمنین و توجه به سیره و آموزه‌های آن بزرگوار لازم است.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام اعتکاف گفت: اعتکاف یکی از جلوه‌های زیبای انقلاب اسلامی است که به‌خصوص آنان را در مقابل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و قلبی مصونیت می‌بخشد. خوشا به حال آنان که در این سه روز در خانه خدا و در محضر خدا هستند و خود را در حصن عبودیت قرار می‌دهند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: امروز امواج بسیاری اخلاق‌ها و اراده‌های انسان‌ها را تهدید می‌کند و اگر انسان می‌خواهد خود را حفظ کند باید از علی(ع) پیروی کند. ما پیرو آن آقایی هستیم که در عبودیت و مردم‌داری و مبارزه با ظلم و فساد در قله است، همان کسی که در مقابل معارضین و ناکثین می‌ایستاد، اما زمانی که به بینوایی می‌رسید با نهایت محبت و مهربانی برخورد می‌کرد. امیدواریم خداوند توفیق شناخت حضرت علی(ع) را به ما بدهد.