وقتی دولت در سال چهارم یاد فقرا افتاد

به گزارش افکارنیوز، با تصمیم دولت از شنبه شب، یارانه نقدی به‌صورت متنوع توزیع می‌شود، به‌نحوی‌که یارانه مستمری‌بگیران مددجو به‌طور متوسط 3برابر می‌شود. این اقدام در حالی است که حدود 35 روز تا انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری مانده است و حالا در این ایام به فکر اقشار خاص و ضعیف جامعه افتاده است.

در مدت یکی دو ماه اخیر، این دومین اقدامی است که دولت یازدهم به صورت آشکارا و با رفتاری پوپولیستی، در جهت تغییر نگاه جامعه نسبت به خود انجام داده است. در اولین اقدام، دولت یازدهم سامانه سهام عدالت را افتتاح کرد. حالا هم قرار است یارانه اقشار خاص و فقرا سه برابر شود.

این در شرایطی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور چندی پیش عنوان کرده بود که «در آستانه انتخابات، پول و سهام‌عدالت به مردم نمی‌دهیم و دیگران این کارها را می‌کردند و ما احتیاجی به آن نداریم.»

اما ستاد هدفمندی یارانه‌ها در تازه‌ترین اطلاع‌رسانی خود، خبر داده که قرار است از روز ۲۶ فروردین‌ماه یعنی همزمان با پرداخت هفتادوچهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی، سهم خانوارهای مورد هدف یعنی مددجویان تحت حمایت کمیته امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی افزایش یابد و در کنار یارانه  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. بنابراین همراه رقم مرسوم یارانه که به ازای هر نفر از افراد این خانوار واریز می‌شود، متناسب با تعداد آنها مبلغی نیز به‌طور مازاد پرداخت می‌شود.

بر این اساس، خانوارهای یک‌نفره ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، دو نفره ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان، خانوار سه نفره ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، خانوارهای چهارنفره ۳۳ هزار و ۷۰۰ تومان و خانوار پنج‌نفره و بیشتر ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان دریافتی خواهند داشت.

در این میان، نکته‌ای که مطرح است، این‌که دولتمردان دولت یازدهم در ابتدای کار، تصمیم داشتند که پرداخت یارانه نقدی را محدود کنند و حتی کمپینی تحت عنوان انصراف از یارانه نقدی را کلید زدند، اما این کمپین موفق نبود. حالا هم به نظر می‌رسد که دولتی‌ها متوجه نیستند در حدود 5 هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، افزایش یارانه اقشار ضعیف جامعه، نمی‌تواند دردی از آنها دوا کند و دولت باید تصمیمی شجاعانه برای حذف یارانه اقشار پردرآمد جامعه می‌گرفت.