به گزارش افکارنیوز،

کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در اقدامی عجیب و بی سابقه مصوب کرد تا مناظره ها به طور ضبطی پخش شود. موضوعی که از اولین دقایق انتشار آن در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اعتراضات مردمی را برانگیخت. این تصمیم با انتقاد جدی برخی از کاندیداها از جمله حجت الاسلام رئیسی، محمد هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف و زاکانی مواجه شد.

حتی رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیمای این سازمان هم نسبت به این موضوع گلایه داشتند و اعلام کرده اند که تمهیدات لازم برای پخش مناظرات به صورت زنده فراهم آمده است. با وجود اینکه تصمیم مذکور توسط سخنگوی وزارت کشور اعلام شده اما وقتی بحث ها در فضای مجازی داغ شده بود و موج انتقادات در این خصوص بالا گرفت، خبر رسید شخص رئیس جمهور در شیراز از برگزاری زنده مناظرات حمایت کرده است!

خبری عجیب که ابهام این تصمیم را دوچندان کرد اما جای سوال است که چطور وزارت کشور یک تصمیم می گیرد و رئیس جمهور به فاصله چند ساعت با موضعی متفاوت ظاهر می شود؟

کمیسیون تبلیغات انتخابات شامل چه افرادی است؟

ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که این رای را صادر کرده است به شکل زیر است:

۱- دادستان کل کشور یا نماینده تام‌ الاختیار او

۲- وزیرکشور یا نماینده تام‌الاختیاراو

۳- دبیرهیأت اجرائی مرکز یا انتخابات

۴- رئیس شورا یا یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به انتخاب شورا

۵- رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یا نماینده تام‌الاختیار او

همانگونه که پیداست دو نفر از اعضای این کمیسیون مستقیما ازدولت در آن عضویت یافته اندو ریاست این کمیسیون هم با وزیر کشور است.

حال در خصوص این رویداد چند سناریو متصور است:

رئیس جمهور در مقابل تصمیم کمیسیون تبلیغات

اول اینکه مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات برای حمایت از دولت و بدون هماهنگی با رئیس جمهور بوده باشد ولی روحانی تمام‌قد حمایت از حق اطلاع رسانی به مردم و آزادی جریان اطلاعات را در اولویت قرار داده است. با توجه به اینکه یکی از القاب این دولت #دولت_محرمانه_ها هست و در عین حالتع دادی از قراردادهای بزرگ نفتی، خودروسازی و هواپیمایی و ... را محرمانه اعلام می کند، این باور سناریو دور از انتظار است!

ظاهرسازی و ژست بی‌خیالی دولت

دوم اینکه این اقدام از پیش هماهنگ شده بود و صرفا نمایشی آماده کرده اند تا ژست بی خیالی دولت نسبت به مناظره ها -از سر اطمینان به عملکرد(!) دولت- را نشان دهند. مهدی محمدی تحلیل گر سیاسی و استراتژیک در این خصوص گفته است: «اینکه (رئیس جمهور) به نمایندگانش بگوید در جلسه ستاد انتخابات رای به مرده بودن مناظرات بدهند و بعد در شیراز منبر برود که "من طرفدار مناظرات زندها م"،جسارت اتوهین به شعور ملت است.»

پراکندگی افکار عمومی و رسانه ها

سناریو سوم را می توان اینطور تصور کرد که دولت باز هم به مانند گذشته به دلیل تحت فشار قرار گرفتن در موضوعاتی مانند تکذیب وعده صد روزه، افتتاح های نمایشی و پروژه های نیمه کاره، افتتاح افتتاح شده ها، ماجرای یار کمکی در مناظرات، سرگرمی رئیس دولت و معاون اولش به بازار انتخابات و ... ماجرای مناظرات ضبطی را پدید آورده تا رسانه ها و شبکه های اجتماعی درگیر این موضوع شوند. در نتیجه حواشی هفته های اخیر از زبان ها می افتد و بدین ترتیب فشار افکار عمومی بر رئیس جمهور کاسته می شود.

با توجه به اینکه مردم برای فرارسیدن روز مناظرات انتخاباتی لحظه شماری می کنند اینکه به خواست دولت مناظره ها لغو شود یا دیگر به طور زنده پخش نشود، با وجود اعلام آمادگی تعدادی از کاندیداهاو حتی رئیس سازمان صداوسیما، جلوگیری از تصمیم گیری دقیق مردم را طرح ریزی می کند.

طرحی که نه تنها دولت را از انتقاد و فشار افکار عمومی نجات نمی دهد بلکه آرای منفی وی که هم اکنون به استناد برخی نظرسنجی ها از 41 درصد هم عبور کرده است، افزایش می دهد. پس تا حدی دور از انتظار است که دولت هزینه لغو یا ضبطی شدن مناظره ها و برنامه های زنده انتخاباتی را به جان بخرد.