از موشک "فکور" تا "جنگنده های ساخت ایران" زیر ذره بین آمریکایی‌ها

وبگاه آمریکایی «اویشن اینترنشنال نیوز» در تحلیلی پیرامون آخرین نمایش تجهیزات نظامی ایران در آخرین نمایشگاه هوایی ایران و نمایش فیلمی از آزمایش جنگنده در حال ساخت «قاهر» نوشت:«قاهر» و «کوثر» آشکارا اولین نمونه از تلاش‌های طولانی مدت ایران در ساخت جنگنده‌های آموزشی،شکاری بومی از سوی صنایع هوا ،فضای این کشورند. پیشتر ایران در نمایشگاه دوسالانه هوای در کیش برخی  تلا‌ش‌هایش را در قالب هواپیمایی به نام «برهان» یا «شفق» به نمایش گذاشت.

در حالی که شرکت روسی سازنده «میگ» طراحی پروژه شفق را از سال 2002 تا 2010 برعهده گرفت، اما دیگر دخالتی در آن ندارد. ایران قبلا نیز با کمک مهندسی معکوس و بر گرفته از «اف-5» آمریکا جنگنده «صاعقه» را عرضه کرد.

این وبگاه با پرداختن به جنگنده «قاهر»  و تفاوت نسخه به تازگی عرضه شده با نمونه سال 2013 نوشت: جنگنده قاهر با وجود حرکت بر روی باند شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران‎‎(IHSRC) یا «پنها» در نزدیکی فرودگاه مهرآباد در تهران هنوز برای پرواز در حال آماده سازی است. البته طراحی آن شبیه هواپیماهای رادار گریز دو موتوره صورت گرفته و دو موتور این جنگنده احتمالا  از جنگنده «اف-5 GE J85 » گرفته شده است.

این وبگاه با اشاره به نمایش جنگنده‌های دیگر چون «کوثر» نوشت: کوثر می‌تواند علاوه بر اهداف آموزشی، در عملیات هجومی سبک نیز حضور یابد.این جنگنده دو موتوره بسیار شبیه جت آموزشی« AT-3» ساخت تایوان در دهه 80 میلادی است که طراحی آن با کمک شرکت آمریکایی «نورثروپ» صورت گرفت.

موشک نصر

این وبگاه درباره پهپاد «مهاجر» نیز نوشت: این پهپاد مجهز به حسگرهای ویژه عملیات شناسایی در زیر دماغه‌اش است اما فیلم به نمایش درآمده در نمایشگاه هوایی نشان داد که این پهپاد به سلاح هوا به زمین در زیر بال‌هایش نیز مجهز شده بود.

همچنین موشک‌های هدایت شونده و ضد کشتی «نصر» نیز طراحی برگرفته از چین است که اولین سری آن در شرکت ساخت تجهیزات هوایی «هونگدو» ساخته شد و اینک خط تولید این موشک در ایران با کمک چینی‌ها بنا شده است.

این وبگاه نوشت: یک موشک بزرگ هوا به هوا به نام «فکور» که قبلا نیز به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه مشاهده شد که به نظر مهندسی معکوسی از موشک «هاگ» و «فینکس» است که همراه با جنگنده‌های « اف-14 تامکت» به ایران فروخته شده بود.

 موشک‌های نصر و فکور بر اساس تصاویر به نمایش درآمده به ترتیب از روی کشتی و جنگنده اف-14 تامکت قابل شلیک هستند.

این وبگاه در خاتمه نوشت: در آخرین نمایشگاه هوایی ایران بالگردهای مختلف تعمیر اساسی یا مهندسی معکوس شده از سوی شرکت پنها دیده شد و حتی برخی پرواز کردند.

این مجموعه شامل انواع بالگرد «بل» از جمله 24، 206، 12، «کبرا-ای اچ»، «شینوک-53» و «ام ای -17» بودند.