وضعیت روحانی در طبقات پایین متزلزل است

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی از فضای سیاسی و انتخابات ایران نوشت: «توافق هسته‌ای هنوز منافع مورد نظر را برای بسیاری از ایرانی‌های طبقه فقیر در پی نداشته و میزان حمایت از حسن روحانی رئیس‌جمهور در انتخابات آتی نزد این قشر معلوم نیست.

به نوشته بلومبرگ، اقشار طبقه متوسط بالا حامیان طبیعی «حسن روحانی» هستند. اما آنچه که معلوم نیست، میزان حمایت از روحانی در میان اقشار فقیر است که وی را در مقابل اتهامات منتقدان تندروی سیاست‌هایش آسیب‌پذیر می‌کند. احساس می‌شود که توافق هسته‌ای و امتیازات آن  برای همه اقشار جامعه برابر نیست.

نظرسنجی آوریل گذشته مرکز افکارسنجی «ایران پل»  نشان می‌دهد در حالی که اکثر افرادی که در نظرسنجی این شرکت به سوالات پاسخ داده‌اند نگاه مثبتی به روحانی داشته‌اند، اما ۷۲ درصد گفته‌اند که توافق وضعیت استانداردهای زندگی اقشار متوسط ایران را ارتقا نداده است.

بلومبرگ افزود: روحانی ماه گذشته از کارنامه اقتصادی‌اش دفاع کرد و گفت درآمد بازنشستگان و افرادی که حداقل حقوق را می‌گیرند در دوران ریاست‌جمهوری‌اش دو برابر شده است.

«جواد صالحی اصفهانی»  استاد اقتصاد دانشگاه تکنولوژی ویرجینا گفت: تازه‌ترین آمار موجود نشان می‌دهد که نرخ فقر در ایران افزایش یافته زیرا ظاهرا رشد اقتصادی به نفع فقرا نبوده است.

«ابراهیم رئیسی» که عمدتا رقیب اصلی روحانی در انتخابات آتی محسوب می‌شود، با وعده «کار و کرامت» وارد کارزار انتخابات شد.

همزمان مجله آمریکایی نیوزویک در تحلیلی از قول کارشناسان نوشت: حسن روحانی می‌خواهد مجددا رئیس‌جمهور شود. اما  فردی که در انتخابات نامزد شده که کارشناسان معتقدند می‌تواند باعث تک دوره‌ای شدن دوران ریاست جمهوری روحانی در این مقطع زمانی شود. این کاندیدا ابراهیم رئیسی ۵۶ ساله دادستان کل سابق و یک روحانی است. قرار داشتن وی در تولیت آستان قدس رضوی، احتمالا جایگاه وی را در افکار عمومی ارتقا داده است.