به گزارش افکارنیوز،

سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که "تهدید یکی از نامزدها به خروج از مناظره در صورت مطرح شدن صحبت خاصی صحت داشته است یا خیر؟ " عنوان کرد: این مساله به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری منعکس نشده بود.

 
روز شنبه بالاخره نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و در مجموع میزان آرای مأخوذه ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۳۱ نفر بود که از این تعداد حسن روحانی با ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۶۱۶ رأی حائز اکثریت آراء شد و ۵۷ درصد آراء را به خود اختصاص داد و به عنوان رئیس جمهور معرفی شد.

 

در این انتخابات علاوه بر تولید برنامه‌های تحلیلی، تبیینی و تهییجی بخشی از برنامه‌های صداوسیما همچون انتخابات‌ گذشته به تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص پیدا کرده بود و هر یک از نامزدها در چهار برنامه گفت‌وگو محور حضور پیدا کردند. این برنامه‌ها شامل ۳۰ دقیقه گفت‌وگو با دوربین و سه برنامه ۶۰ دقیقه‌ای گفت‌وگو با جوانان، پاسخ به سوالات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و گفت و گو با ایرانیان خارج از کشور بود.

 

مناظره

 

همچون دوره های گذشته پخش مناظره انتخاباتی میان نامزد‌ها از جذاب‌ترین برنامه‌های مخاطبان از رسانه ملی بود؛ در این دوره رسانه ملی سه مناظره ۱۸۰ دقیقه‌ای را پیش بینی کرده بود و همانطور که پیش بینی می‌شد در طول انتخابات مناظره‌ها از مهم‌ترین و پربیننده‌ترین برنامه‌ها تلویزیونی بود.

 

مناظره

 

با توجه به فروکش کردن هیجان ناشی از انتخابات به سراغ «سید احسان قاضی‌زاده هاشمی» رئیس و سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفتیم.

 

مناظره

 

در گفت و گو با او از هر دری سخنی گفتیم و او نیز با رعایت احتیاط به آن‌ها پاسخ داد؛ از او درباره شایعه‌ای که در زمان پخش مناظره‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود پرسیدیم؛ یکی از نامزد‌ها تهدید کرده است که اگر به موضوع «...» در مناظره پرداخته شود میز مناظره را ترک خواهد کرد و او گفت: "این مسئله به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری منعکس نشده بود."

 

از او همچنین خواستیم که مناظره‌های سال ۸۸، ۹۲ و ۹۶ را با هم مقایسه کند؛ او در بخشی از این مقایسه گفت: "مناظره‌های دو طرفه سال ۸۸ دارای یکسری حواشی بود." 

 

مناظره

 

مشروح مصاحبه میزان با سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری را در ادامه می‌توانید بخوانید:

 

چرا بالاخره مناظره نماینده نامزدها برگزار نشد؟

 

سید احسان قاضی زاده هاشمی سخنگوی کمیسیون تبلیغات دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که "چرا در طول ایام تبلیغات ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، مناظره نماینده‌های نامزد‌ها برگزار نشد"، اظهار کرد: برای برگزار نشدن مناظره نماینده‌های نامزد‌ها با یکدیگر، چند دلیل را می‌توان عنوان کرد؛ مهمترین دلیل این بود که ضرورتا باید یک هماهنگی به لحاظ کنداکتور پخش به وجود می‌آمد و زمان مناسبی برای این برنامه در نظر گرفته می‌شد؛ این زمان مناسب عملا با برنامه‌های تولیدی و ضبطی و زنده نامزد‌ها در کنداکتور پخش تداخل داشت و "برابری در استفاده از امکانات رسانه ای" را زیر سوال می‌بُرد.

 

قاضی زاده

 

وی افزود: راه دیگر این بود که مناظره نماینده‌های نامزد‌ها در یک زمان غیر پُربیننده به روی آنتن برود و، چون هدف ما پربیننده بودن برنامه‌ها بود، این راه نیز اجرایی نشد.

 

 مهمترین تفاوت مناظره امسال با مناظره‌های سالهای ۸۸، ۹۲ 

 

قاضی زاده در پاسخ به این سوال که " مهمترین تفاوت مناظره امسال با مناظره‌های سالهای ۸۸، ۹۲  چه بود"، گفت: مناظره سال ۸۸ مناظره‌ای ۲ طرفه بود و در آن بحثهای چالشی‌تر و جدی تری شکل گرفته بود که البته دارای یکسری حواشی بود؛ در مناظره سال ۹۲ برای نخستین بار سبک مناظره چند نفره میان ۸ نامزد پیاده شد که به دلیل زمان طولانی آن (قریب به ۴ الی ۵ ساعت)، ریتم نسبتا کندی بر آن حاکم بود؛ در مناظره امسال که ۶ نفره بود، چون تعداد نسبت به سال ۹۲ کمتر شده بود و، چون ریتم تندتری به لحاظ زمانبندی بر برنامه حاکم بود، بر جذابیت آن افزوده شده بود.

 

 اینکه بگوییم مناظره امسال خالی از هرگونه عیب و ایرادی است، سخن درستی نیست

 

وی افزود: اینکه بگوییم مناظره امسال خالی از هرگونه عیب و ایرادی است، سخن درستی نیست، اما ما در این ۳ مناظره دیدیم که مناظره‌ها در مسیر اجرا، روند تکاملی تری را پیمودند.

 

تهدید یکی از نامزدها به خروج از مناظره!

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که "تهدید یک یا چند نامزد به خروج از مناظره در صورت مطرح شدن صحبت خاصی صحت داشته است یا خیر؟ " عنوان کرد: این مساله به کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری منعکس نشده بود.