ابطحی: تیم وزارت امور خارجه باید تغییر کند

 سید محمد جواد ابطحی در جلسه علنی امروز مجلس (25 مرداد 96) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: رئیس جمهور روز گذشته در دفاع از عملکرد آقای ظریف و برجام سخنانی را گفت که سکوت را نشاید و همچنین برنامه‌ای که آقای ظریف برای 4 سال آتی ارائه کرده است به گونه‌ای است که احتمال آن را دادم که دیگر من به عنوان یک نماینده هم نمی‌توانم درباره مسائل سیاست خارجی صحبت کنم.

وی افزود: آقای ظریف در برنامه شما آمده که باید سیاست خارجی در یک دایره قدرت تصمیم‌گیری قرار گیرد و افراد غیر مسئول در این حوزه اظهارنظر و دخالت نکنند و همچنین احیای جایگاه وزارت امور خارجه در چرخه سیاست‌سازی، سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌های مصوب و یکپارچه، نظام دادن به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در حوزه سیاست خارجی و ایجاد ساز و کار قانونی پیشگیری از مداخله و اظهارنظر مقامات غیر مسئول در سیاست خارجی از این برنامه‌هاست.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: هدفی که آقای ظریف به دنبال آن است فهمش بر همگان آسان، وی به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهار نظر افراد غیر از خود و دیپلمات‌های وزارت خارجه است.

ابطحی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی کشور موضوعی نیست که تنها در یک وزارتخانه تعیین شود حساسیت و اهمیت این حوزه از آن رو که با سرنوشت امنیت روابط کشور با محیط پیرامونی اقتصاد، فرهنگ و حتی سیاست داخلی است در بخش‌های اساسی و کلان توسط نهادهای بالادستی و رهبری معظم انقلاب تعیین می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی از پرونده‌های سیاست خارجی و گاه ممانعت از اعمال و اجرای برخی سیاست‌های دولت در این حوزه هم در این ایده بی‌تأثیر نباشد. نمود واقعی این موضوع را می‌توان در ورود مجلس به بررسی کامل برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق و مصوبه نمایندگان برای رعایت 9 اصل در اجرای آن عنوان کرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: چالش دیگر این ایده تعارض حقوقی آن با جایگاه قانونی مجلس و نمایندگان است که اگر قرار باشد از افراد غیر مسئول (منتقدها) در حوزه سیاست خارجی ورود و حتی اظهار نظر هم نکنند علی‌الاصول بجز آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و اعضای این کمیسیون نمایندگان دیگر نمی‌توانند در این حوزه وارد شوند و حتی ائمه جمعه در تریبون‌های نماز جمعه نیز حق اظهارنظر در مورد سیاست خارجی را نخواهند داشت.

ابطحی خاطرنشان کرد: آقای ظریف، تجربه‌های تاریخی نشان می‌دهد که مجلس را با خود داشته باشید. قرارداد قوام ساچیکوف را به خاطر دارید، اگر مجلس به کمک قوام نمی‌آمد آزادسازی آذربایجان محقق نمی‌شد.

وی افزود: آقای رئیس جمهور روز گذشته گفت که ایران برجام را نه تهدید علیه کشورها و نه تسلیم در برابر قدرت‌ها بلکه توافقی برد-برد و متوازن می‌داند که مسیر همکاری و اعتمادسازی را با جهان گشوده است و در ادامه عنوان کرد که برجام الگوی توافق صلح و دیپلماسی بر جنگ و یا یک جانبه گرایی است. برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفاً صلح آمیز هسته‌ای ایران خواهد بود.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: این بدان معناست که سند برجام به امضا رسیده تا با اجرای تعهدات توسط ایران نهایتاً این اطمینان برای دنیا ایجاد شود که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز است یعنی ایران حتی از حقوق عادی خود در NPT محروم شده است چرا که مطابق ماده 4 NPT کشورها می‌توانند فعالیت هسته‌ای صلح آمیز شامل تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای را داشته باشند اما در توافق هسته‌ای پذیرفته شد که اجرای برنامه به عنوان معیاری صرفاً برای صلح آمیز بودن و یا نبودن هسته‌ای تلقی گردد.

ابطحی خاطرنشان کرد: برخلاف صحبت‌های آقای روحانی برجام را باید یک مکانیزم کنترل و نظارت بر ایران دانست که متأسفانه توسط تیم وزارت امور خارجه پذیرفته شده است و بر مبنای همین مکانیزم نظارت است که خط قرمز یک سال گریز هسته‌ای از جانب آمریکا به عنوان معیار اعطای اجازه به ایران برای هر یک از فعالیت‌هایش تعیین می‌شود. آقای روحانی و آقای ظریف آیا این طرح به معنای توافق دیپلماسی بر جنگ است؟

وی افزود: جای تأسف است که دشمن ما طوری رفتار می‌کند که به خاطر دادن تعدادی وعده نسیه به ایران سخت متضرر شده و جای حیرت آن است که دوستان ما چنان شعف و شادی از این مذاکرات و قرارداد دارند که دشمن فهمید می‌تواند هرچه بخواهد قیمت را بالا ببرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: ترامپ تاجر است، چرا به قراردادی متعهد بماند وقتی هرچه امتیاز خواسته نقداً گرفته و حالا می‌تواند با نقض آن از همان وعده‌های نسیه هم شانه خالی کند.

ابطحی خاطرنشان کرد: آقای ظریف شما و آقای روحانی بارها گفتید در صورت نقض برجام از سوی آمریکا چه‌ها و چه‌ها خواهید کرد. سئوال من این است که آمریکا دیگر چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید که برجام نقض شده است.

وی افزود: آقای ظریف شما گفتید ما هدیه نقض برجام از سوی ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم. معنای این حرف این است که آمریکا می‌تواند هر قدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد که ایران به طور یکطرفه به برجام وفادار خواهد ماند و هیچ اقدام متقابلی نخواهد داشت. بدین ترتیب چرا بیشتر تحریم نکنند وقتی برایشان هزینه‌ای ندارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد برجام بوده است. آمریکا 400 قرارداد با سرخپوست‌ها نوشت و همه را زیر پا گذاشت. آمریکا به چه کسی وفادار بوده؟ 

ابطحی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ببینیم دشمن در مقابل تیم دیپلماسی ما ایستاده ترفند دیگر این است که تیم دیپلماسی را عوض کنیم. آقای ظریف تعهداتی را داده و تلاشش را روز افزون کرده اما در این موقعیت و با این دولت یک تیم دیگر با یک زبان دیگر باید وارد کارزار شود.