تردیدی در اطاعت‌پذیری حریری و هادی از عربستان وجود ندارد

محمدحسن قدیری‌ابیانه درباره شبیه‌سازی سناریوی استعفای سعد حریری و  رئیس جمهور مستعفی یمن از سوی عربستان گفت: در وابستگی و اطاعت‌پذیری سعد حریری و منصور هادی نسبت به عربستان تردیدی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سعد حریری و منصور هادی، عملاً به‌عنوان سرکرده عربستان سعودی در کشور‌های خود عمل کرده‌اند و همواره فرامین‌شان را اجرایی کرده‌اند. اما به نظر می‌رسد ارتباط آن‌ها با عربستان از طریق کسانی بوده که از کار برکنار شده، دستگیر و یا متهم به فساد هستند اما به هر حال وجهه‌ای مستقل ندارند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا تصریح کرد: سعد حریری شرکت‌هایی در عربستان دارد که بدهی‌ها و طلب‌های آن به حدود ۹ میلیارد دلار می‌رسد، از طرفی از دولت عربستان طلبکار است.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: اقدام عربستان در دستگیری و ممنوع‌الخروجی سعد حریری از عربستان به یک رسوایی تبدیل شده است هم برای عربستان و هم برای سعد حریری و جناحش در لبنان. عربستان با این حرکت خام موفق شده کل لبنان را علیه خود یکپارچه سازد.

وی با بیان اینکه  محمدبن مسلمان می‌خواهد (بهاحریری) برادر سعد را در رأس حزب مزبور قرار دهد و نخست‌وزیرش کند، افزود: در حقیقت او را نیز سوزانده بدون اینکه خود بخواهد و اصولاً برای شاهزادگان سعودی درک مسئله آزاری، انتخابات، تحزب، پارلمان و امثالهم ممکن نیست.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا یادآور شد: شاهزادگان سعودی دارای یک حکومت دایناسوری با جثه بزرگ و مغز کوچک هستند این نوع حکومت‌ها مثل دایناسور رو به انقراض است.

قدیری ابیانه گفت: اخیرا وزیر خارجه فرانسه گفته است سعد حریری در عربستان آزاد است، این یک جمله دیپلماتیک بود و به معنی آن است که او برای خروج از عربستان آزاد نیست. کل این ماجرا اگر استعفای سعد حریری به اختیار باشد، با یک سفر او به همراه خانواده به لبنان و بازگشتش به عربستان حل می‌شود و این در حالی است که از ریاض تا بیروت با هواپیما دو ساعت بیشتر راه هوایی نیست.

وی با بیان اینکه گروگانگیری نخست‌وزیر کشور دیگر اتفاقی است که تنها می‌تواند در عربستان رخ دهد، افزود: عربستان با این اقدامات خود دارد لبنان را نیز مثل قطر از دست داده و در مقابل خود قرار می‌دهد.

سفیر سابق مکزیک و استرالیا تأکید کرد: محمدبن سلمان عربستان را با هدف ایجاد دیکتاتوری خودکامه تر و فردی‌تر از گذشته هدایت می‌کند. ثروت عربستان آنچنان زیاد است که رقبای او در عربستان حاضر نیستند از دست‌اندازی به آن دست بکشند لذا جنگ شاهزادگان تازه آغاز شده است.