بازتاب پایان تسلط داعش بر عراق و سوریه

فروپاشی گروه تکفیری داعش پس از آن بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های افغانستان یافت که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پایان سیطره داعش در عراق و سوریه را رسما به مقام معظم رهبری تبریک گفت.

خبرگزاری «صدای افغان»، پرونده گروه تکفیری داعش در سرزمین‌های اسلامی عراق و سوریه را با تیتر «اعلام سقوط داعش با پیام تاریخی ژنرال قاسم سلیمانی به حضرت امام خامنه‌ای» پوشش داد.

این رسانه‌ افغانستانی نوشت: فرمانده نیروی قدس سپاه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به محضر حضرت امام خامنه‌ای با اعلام پایان سیطره شجره خبیثه داعش، رهبری حکیمانه ایشان و پایداری ملت، دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه و مجاهدین از دیگر کشورهای اسلامی را عامل پیروزی جبهه مقاومت دانست.

«رصد» نیز با تیتر «پس از عراق؛ داعش آخرین پایگاه خود در سوریه را نیز از دست داد» گزارش داد: پس از گذشت چندین روز از بیانیه‌ ارتش عراق مبنی بر پایان تسلط داعش در این کشور، حال سپاه پاسداران ایران نیز اعلام کرد که داعش آخرین مواضع خود در «بوکمال» را از دست داده و کار این گروه در سوریه نیز به پایان رسیده است.

«افغان‌تکی‌آسیا» رسانه‌ پشتو زبان افغانستان  نیز به نقل از رسانه‌ها نوشت: «حسن نصرالله» از مقام معظم رهبری و سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران تشکر کرده است.

«ویسا» روزنامه محلی چاپ کابل نیز نوشت: داعش قلمرو خود را از دست داده و هزاران جنگجوی این گروه که در سوریه و عراق تجمع کرده بودند شکست خوردند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: حکومت وحدت ملی تحت تاثیر آمریکا قرار دارد و آمریکا نیز طراح گروه تروریستی داعش محسوب می‌شود که ممکن است افغانستان را به جغرافیای بعدی این گروه تبدیل کند.

«نن‌تکی‌آسیا» دیگر رسانه‌ پشتو زبان نیز نوشته است که شکست داعش در عراق و سریه به دلیل حمایت ایران و روسیه ممکن شد اما رسانه‌های غربی تلاش دارند تا این گروه را در افغانستان بزرگنمایی کنند.

«رشد» نیز گزارش داد که در پی پیروزی نیروی‌های عراق و سوریه بر فتنه تروریسم تکفیری و پایان یافتن سیطره داعش که با پایین کشیدن پرچم این گروه در «ابوکمال» رقم خورد.

«ملی احساس» از رسانه‌های پشتو زبان نیز می‌نویسد: نیروهای ارتش سوریه آخرین پناهگاه گروه داعش را تصرف کردند.

از سوی دیگر، «دیدپرس» نیز نوشته که گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سال 2013 میلادی غیرمنتظره در عراق و سوریه ظهور کرد و در مدت کمی به یک تهدید جدی برای منطقه خاورمیانه تبدیل شد.

این گروه سرانجام با دخالت نظامی روسیه، ایران و کشورهای متحد آن‎ها به زانو در آمد و اکنون در دو کشور عراق و سوریه به کلی نابود شده است.

سایت «پیام‌آفتاب»نیز گزارش داد که گروه تروریستی داعش پس از چندسال جنگ در سوریه و عراق، سرانجام به صورت کامل از این دو کشور با حمایت جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان و کشور روسیه، نابود شد اما این گروه تازه در افغانستان ریشه دوانده است.

این رسانه همچنین متن نامه‌ رهبر معظم انقلاب اسلامی را در پاسخ به نامه سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران منتشر کرده است.

روزنامه «انصار» چاپ کابل در گزارشی نوشت: نباید تصور شود با پایان داعش، مشکلات سوریه و عراق تمام شده؛ گروه‌های مقاومت که داعش را شکست دادند، باید در مقابل دسیسه‌های ادامه دار غرب و بعضی کشورهای منطقه همچنان ایستادگی کنند.

این در حالی است که همراه با حلاوت پیروزی محور مقاومت و شکست حامیان غربی و عربی در کشورهای عراق و سوریه، نگرانی‌هایی نیز از احتمال انتقال رهبران این گروه تروریستی به افغانستان وجود دارد.

چند روز قبل «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی دولت افغانستان در سیمناری در کابل گفت که پس از شکست داعش در عراق و روسیه اعضای این گروه تکفیری به صورت برنامه‌ریزی شده به افغانستان منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، «جاوید کوهستانی» ژنرال بازنشسته افغان و کارشناس امور سیاسی نیز اخیرا گفته که رهبران گروه تروریستی داعش از طریق بندر «کراچی» توسط پاکستان با حمایت اعراب و آمریکا به افغانستان منتقل می‌شوند.