عملیات اطفای حریق نفتکش سانچی متوقف شد

کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفت در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص آخرین وضعیت نفتکش سانچی اظهار داشت:تیم های امداد و نجات مختلفی از کشور های ایران، کره ، ژاپن و چین دورتادور کشتی را محاصره کرده اند تا در صورت امکان وارد عمل شوند.

وی ادامه داد:بر اساس وزش باد نفتکش از روز حادثه تاکنون  100 مایل جابه جا شده است.

کیان ارثی گفت : شرایط آب و هوایی ، وزش باد و انفجارهای ناگهانی ناشی از میعانات گازی داخل نفتکش ، عملیات امدادرسانی را با مشکل مواجه ساخته است.

این مقام مسئول تصریح کرد:با مقامات کره و ژاپن وارد مذاکره شدیم و سفیر ژاپن نیز اعلام آمادگی نمود تا از طرف این کشور به ما کمک کند.

در ادامه برنامه حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر : شرایط امروز متفاوت با روز اول است و صبح روز یکشنبه تیم های نجات تجهیز شدند اما  با توجه به فاصله 155 مایلی محل حادثه از نخستین خشکی ، شروع عملیات طول کشید.

وی ادامه داد:شرکت ملی نفتکش و سازمان بنادر و سفارت ایران  برای عملیات امداد ستادی را تشکیل دادند و از طریق مرکز تجسس و نجات بندر عباس اعلام آمادی کردیم و از ژاپن و کره تقاضای کمک کردیم.

حق شناس تصریح کرد:در هر مرحله انفجار جدید صورت گرفت و کار را مشکل کرد و اگر انفجار امروز رخ نمی داد کار اطفای حرق تمام بود و ورود به کشتی انجام می گرفت. بدی آب و هوا و ارتفاع موج  کشتی را به نزدیک ژاپن رساند و مجموعه عوامل کار را مشکل ساخته است.

وی افزود: مقرر شده تیم امدادی ژاپن از صبح فردا با هلی‌کوپتر و هواپیماهای اطفای حریق، از طریق فوم‌پاشی به ادامه اطفای حریق بپردازند.

حق‌شناس ادامه داد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ساعت ۱۹ امشب عازم بندر شانگهای هستند تا از نزدیک جزئیات و ابعاد حادثه را بررسی و مدیریت کنند.

حق شناس گفت:از سفیر چین خواسته شد امکانات بیشتری را برای کمک اعزام کنند و همه اقدامات سیاسی و تجهیزاتی صورت گرفته شده است . اگر این اتفاق در ایران بود حتما ما تمام تلاش خود را انجام می دادیم و فرهنگ ما متفاوت بود و چینی ها می خواهند حداکثر ایمنی را رعایت کنند و انتظار داشتیم تا در شب نیز عملیات نجات ادامه داشت ولی چینی ها امتناع کردند ولی به دلیل مسلئه ایمنی و گازهای سمی کار کند پیش رفت.

این مقام مسئول گفت:با توجه به شکل قرار گرفتن کشتی ، احتمالا همه محموله از بین نرفته است .

وی افزود:12 تیم تجسس و نجات از بهترین نفرات آماده هستند و باید اطفاء کامل صورت بگیرد تا وارد کشتی شوند.

حق شناس درباره احتمال زنده ماندن افراد و امکان حیات در داخل کشتی گفت :آب و غذا که در کشتی موجود است اما انفجارات صورت گرفته احتمالا بخشی از دیواره اتاق های کشتی را خراب خواهد کرد و نمی توان دقیق شرایط داخل کشتی را تخمین زد .

این مقام مسئول در خصوص مقصر اصلی حادثه اظهار داشت:کمیته ای برای تعیین مقصر با حضور نماینده ایران و پاناما که کشتی در این کشور به ثبت رسیده تشکیل شده است و به دلیل اینکه تعیین مقصر در دریا روند طولانی دارد نمی توان دقیق گفت مقصر این حادثه کدام طرف است و باید جعبه وی دی آر داخل  هر دو کشتی را رمزخوانی کرد تا علت حادثه مشخص گردد.

 در ادامه برنامه ایروش سرکنسول ایران در شانگهای چین در خصوص عملیات اطفاء گفت: با جلساتی که با چینی ها برگزار کردیم اولویت بر نجات جان خدمه قرار گرفت و تمام امکانات عملیات را در اختیار ما گذاشته شد و امروز کار رضایت بخش بوده است و با ورود قایق های ژاپنی تیم ایرانی از روند کار راضی بودند.

وی ادامه داد: چینی ها از ساعت 8 شب دیشب  عملیات مشترک با ژاپنی ها  آغاز کردند.