توضیح علی مطهری و پاسخ کیهان/ مسئولیت‌پذیر باشید!

«در شماره دوشنبه دوم بهمن آن روزنامه، بخش خبر ویژه، ضمن مخالفت با اقداماتی مانند بازدید نمایندگان از زندان اوین برای آگاهی از وضع بازداشت شدگان و بررسی مسئله خودکشی یکی از آنها، آمده است: «نکته جالب این که طی هفته‌های اخیر با وجود تشدید برخی نابسامانی‌های اقتصادی و طفره رفتن مسئولان دولتی از پاسخگویی، امثال علی مطهری در قامت وکیل‌الدوله سکوت اختیار کرده‌اند و این در حالی است که مردم انتظار دارند مطالبات اقتصادی آنها از طریق نمایندگان مجلس از دولت پیگیری شود.» و بعد با اشاره به افزایش قیمت دلار آمده است «اما امثال علی مطهری که مدعی بودند 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، اکنون درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام کمترین موضع‌گیری و پرسش‌گری از دولت نمی‌کنند.»
ذکر دو نکته ضروری است:
1- پیگیری مطالبات اقتصادی و هر مطالبه‌ای از دولت توسط نمایندگان لزوماً در رسانه‌ها منعکس نمی‌شود، چنان که اخیراً جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی داشتیم و موضوع افزایش نرخ ارز و مؤسسات اعتباری بررسی شد. همین طور است پیگیری سؤال از رئیس جمهور. علاوه بر این، اهمیت ارزش‌های انسانی مانند آزادی و حقوق بشر کمتر از معیشت و اقتصاد مردم نیست و گاه بیشتر است. مردم انتظار پیگیری این‌گونه مسائل را نیز از نمایندگان دارند. درست نیست که تا دولتی به حقوق ملت توجه کرد و به آزادی‌های انسانی احترام گزارد، دائم از معیشت مردم که همیشه می‌توان نقصی در آن یافت بگوئیم و وقتی دولتی همسوی خودمان روی کار آمد معیشت را فراموش کنیم. این سؤال مطرح است که چرا کیهان به مسائلی مثل قتل ستار بهشتی نمی‌پردازد؟
2- برجام حاصل تفکر و تلاش کل نظام از جمله مقام رهبری است و هیئت مذاکره کننده با اذن ایشان آن را امضاء کردند. محاسن و معایب آن که معتقدم محاسن آن بسیار بیشتر از معایب آن است به کل نظام برمی‌گردد نه فقط به دولت. مشکلات اقتصادی امروز ریشه‌های دیگری دارد که مهمترین آن ساختار اقتصادی کشور و کوچک بودن بخش خصوصی و چهارپاره بودن اقتصاد در دست دولت، نظامیان، نهادهای حکومتی و بخش خصوصی و در نتیجه، نبودن رقابت عادلانه میان شرکتها و مؤسسات اقتصادی است.
اگر برجام نبود و رانت‌های گذشته وجود داشت وضع‌مان بدتر بود. مخالفت آقای ترامپ با برجام یکی از نشانه‌های نافع بودن برجام برای ماست گرچه هماهنگی کیهان و همفکرانش در این موضع با ترامپ و تلاش آنها از ابتدا برای اجرا نشدن این توافقنامه، قابل تأمل است.
مستدعی است این پاسخ طبق قانون مطبوعات عیناً و در همان محل در اولین شماره آن روزنامه درج گردد.»
کیهان: در خبر ویژه مذکور تصریح شده بود در سکوت و انفعال نمایندگان طرفدار دولت و در پایان دومین سال اجرای برجام، قیمت دلار از 3300 تومان در 2 سال قبل، به رکورد بی‌سابقه 4650 تومان (40 درصد افزایش) رسیده است اما اکنون امثال علی مطهری که مدعی بودند 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد است، درباره ثمرات وارونه و تلخ برجام، کمترین موضع‌گیری و پرسشگری از دولت نمی‌کنند.
خب آقای مطهری باید به طور روشن توضیح بدهد که اولاً چرا برجام 20 دقیقه‌ای (با تعهدات سنگین 15 ساله برای کشور) به 40 درصد گران شدن ارز خارجی و به همین میزان کاهش قدرت خرید مردم منجر شده است؟ آیا علت همان نیست که اخیراً آقای پزشکیان گفتند از محتوای برجام سردر نمی‌آوردند و به دولت اعتماد کردند؟!
ثانیاً آقای روحانی پنجمین سال ریاست خود را می‌گذراند؟ آقای مطهری کدام سؤال را از رئیس‌جمهور پرسیده و توضیح رسمی خواسته که افکار عمومی از آن بی‌خبرند؟! آیا جز این است که امثال مطهری، چون خود را شریک جرم می‌دانند، ترجیح می‌دهند مطالبات معیشتی مردم و وعده‌های برعکس درآمده دولت در زمینه اولویت‌هایی مانند اشتغال و مسکن و تسهیلات ازدواج و تورم و رکود را پیگیری نکنند؟!
ثالثاً، فلان اغتشاشگران بازداشتی که بعضاً حتی اقدام به آتش زدن پرچم جمهوری اسلامی و حسینیه و مسجد، تخریب اموال عمومی و خصوصی، آدم‌کشی و... کرده و علناً مورد حمایت آمریکا (ترامپ) و اسرائیل قرار گرفته، «حقوق بشر» دارد و باید به موازات حمایت ترامپ و نتانیاهو، مورد حمایت امثال علی مطهری قرار بگیرد اما چند ده میلیون مردم درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از برجام و عملکرد وارونه برخی دولتمردان، شامل حقوق بشر مورد ادعای آقای مطهری نمی‌شوند؟! با یک ستار بهشتی چه قدر می‌توان از پاسخگویی به اولویت‌های 70 میلیون ایرانی طفره رفت؟ درباره ستار بهشتی نیز کیهان به اندازه کافی پرداخته و راه اطلاع آقای مطهری از این امر، تنها یک جست‌وجوی ساده در اینترنت است.
رابعاً رهبر معظم انقلاب، اجرای برجام را مشروط به 27 شرط (شامل شروط خویش، مجلس و شورای عالی امنیت ملی) کردند؛ هر چند که قبلاً نیز نسبت به خلل و فرج و منافذ متن توافق بارها تذکر و هشدار دادند اما سهل‌اندیشان قائل به اینکه «20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد است»، حتی 40 روز زحمت کمیسیون ویژه مجلس در بررسی تخصصی متن توافق و اعلام منافذ و آسیب‌های آن را هم پشت گوش انداختند و حالا که خسارت‌های لایه‌به‌لایه برجام علنی شده، آن قدر مروت و شهامت و صداقت ندارند که مسئولیت خبط و خطای بزرگ خود را بپذیرند؛ دقیقاً شبیه کاری که خوارج بازی خورده از اشعث و معاویه و عمروعاص، پس از اصرار بر حکمیت و فریب خوردن از عمروعاص کردند و تقصیر خیانت خود را به گردن امیر مؤمنان علیه‌السلام انداختند. 
و بالاخره اینکه؛ وقتی 2 سال اجرای برجام به کاهش 30 درصدی ارزش پول ملی ایران انجامیده، امثال ترامپ چرا باید به برجام پشت کنند؟ اگر هم او ژست طلبکاری گرفته و تهدید به خروج از برجام می‌کند، مکمل بازی پلیس خوب و بد با اروپا برای گرفتن امتیازهای جدید است.