واکنش اهل تسنن به اعدام شیخ نمر

گروه سیاسی- علما و برخی شخصیت های اهل تسنن نسبت به اعدام شیخ نمر در عربستان و جنایت رژیم سعودی واکنش نشان دادند.

 

اعدام شیخ نمر به صلاح اسلام و مسلمانان نبود

 

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم اهل سنت زاهدان و عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان و مجمع فقهی مکه گفت: مسئولان عربستان باید به منافع و مصالح اسلام بیندیشند، مصالح اسلام ایجاب می کرد که دولت عربستان از اعدام شیخ نمر صرفنظر کند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی افزود: باور کردنی نیست که یک عالم و شخصیت بزرگی را که جمع زیادی از مسلمانان قبول دارند به این صورت اعدام کنند.

وی تصریح کرد: فکر می کردیم نامه های متعددی که از شخصیت های مختلف نوشته شده مسئولان عربستان برای مصلحت اسلام آنها را مورد توجه قرار می دهند که متاسفانه اینگونه نشد و جوابی به نامه ندادند.

عضو مجمع فقهی مکه و امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: خبر اعدام شیخ نمر باقر النمر ما را خیلی متاثر کرد زیرا این اعدام به صلاح اسلام و مسلمانان نبود.

 

اعدام شیخ نمر اوج وحشیگری آل سعود است

 

نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری محکوم کردن این اقدام وحشیانه گفت: اعدام شیخ نمر اوج وحشیگری سران سعودی بود که قطعا شهادت وی سبب سست شدن پایه های آل سعود می شود.

مولوی نذیر احمد سلامی افزود: پایه های حکومت آل سعود به دلیل حرکت های وحشیانه ای چون یمن و حمله به انسان های معصوم و بی گناه مدت هاست متزلزل شده است.

وی ادامه داد: اعدام شیخ نمر حلقه ای از زنجیره سقوط آل سعود است که موجب پایان تاریخ سیاه حاکمیت وهابی عربستان می شود.

نماینده اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اعدام شیخ نمر نقطه عطف شروع بحران در رژیم سعودی است، تاکید کرد: مسئولین جمهوری اسلامی ایران باید این موضوع را از طریق مجامع بین المللی و مسیر های قانونی پیگیری نمایند.

 

اعدام شیخ نمر، نتیجه جنون سیاستمداران عربستان است

 

 رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعدام شیخ نمر به معنای اعدام افکار عمومی جهان اسلام است، گفت: اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان یک فاجعه است و به عنوان رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی این فاجعه را به تمام مسلمانان جهان تسلیت می گویم.

عابد فتاحی با بیان اینکه تمام کشورهای اسلامی از عربستان خواستند این اقدام غیر اخلاقی را انجام ندهد، اظهار کرد: متاسفانه کسری ۹۷ میلیارد دلاری و درگیر شدن در یمن و ریختن خون های بی گناهان یمنی، مسئولین عربستان را دچار مشکلات روانی کرده است.

 وی تاکید کرد: مسئولان عربستان باید خادمان حرمین شریفین و مسلمین جهان باشند و  سعودی ها باید مظهر وحدت و اسلامیت ناب محمدی باشند ولی متاسفانه امروز دچار فتنه شده اند.

 وی تصریح کرد: با کمی تامل در فتنه هایی که در سراسر دنیا وجود دارد، می توان دریافت که عربستان پشت ماجرا قرار دارد.

 رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اعدام شیخ نمر موجب تشنج جهان اسلام خواهد شد، گفت: به مسئولین عربستان گفته شده بود که اعدام شیخ نمر هیچ فایده ای ندارد بلکه ضرر بسیاری به همراه خواهد داشت.

 فتاحی با بیان اینکه اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان را محکوم می کنیم، اظهار کرد: عربستانی ها باید از حرمت مکه مکرمه و مسجد النبی (ص) شرم کنند در قبال چنین اقدامی که انجام داده اند.

 وی با اشاره به اینکه مسئولین عربستان با اعدام رهبر شیعیان عربستان به دنبال به رخ کشیدن قدرت خود در کشورمان هستند،بیان کرد: سعودی ها در حال ایجاد اغتشاش در اسلامیت هستند و برای خودشان در عالم اسلام رسوایی به بار آوردند.

 رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه این اقدام شرم آور عربستان هیچ ارتباطی با اهل تسنن ندارد، گفت: این اقدام نتیجه حرکات جنون آمیز سیاست مداران بی بند و بار عربستان است؛ کدام مسلمان اهل سنت در دنیا وجود دارد که با شیخ نمیر مشکلی داشته باشد، بدین جهت تمام کشورهای اسلامی اهل سنت از عربستان خواستند این اقدام را انجام ندهد.

 فتاحی با بیان اینکه عربستان با این اقدام خود، در گردابی فرو رفت که رهایی نخواهد داشت، ادامه داد:به عنوان یک اهل سنت این را می دانم که تمامی مسلمانان اهل تسنن در سراسر دنیا این اقدام را محکوم خواهند کرد مگر کشورهای حوزه خلیج فارس که از عربستان می ترسند.

 وی خاطرنشان کرد: شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان نه اینکه صرفا شیعه یا اهل تسنن باشد، بلکه ایشان شاخصه جهان اسلام بود.

 

اعدام مردان آزاد اندیش، خلاف موازین شرعی اسلام است

 

 سخنگوی فراکسیون اهل سنت مجلس با اشاره به اعدام عالم آزادی خواه عربستان  گفت: حکم اعدام مردان آزاداندیش و علمای جهان اسلام خلاف موازین شرعی، اخلاقی و اسلامی است.

احمد جباری  اظهار کدر: فراکسیون اهل سنت مجلس طی بیانیه ای خواستار آزادی شیخ نمر شده بود که این امر مورد توجه قرار نگرفت.

اعدام شیخ نمر قلب دنیای اسلام را به درد آورد

عضو شورای روحانیت شهرستان بندرخمیر گفت: اعدام شیخ نمر عمل غیر انسانی توسط حکومت آل سعود است.

شیخ حسین بازماندگان، افزود: اعدام شیخ نمر نه تنها قلب دنیای اسلام را بدرد آورد و در جامعه ای که خود را خادم حرمین شرفین می دانند به جان مسلمانان تعرض می کنند.

وی تصریح کرد: به کدامین گناه باید یک عالم در دنیای اسلام به شهادت نائل شود؛ عالمی که ندای وحدت و بیداری اسلامی را سر می دهد و ندای محکومیت استعمارگری ، افراط و تفریط سر می دهد توسط حکام آل سعود و به فرمان اسرائیل و آمریکا اعدام می شود.

 وی تاکید کرد: جامعه اهل سنت و همه مسلمانان این اقدام ددمنشانه و وحشیانه آل سعود را محکوم می کند و از همه جامعه اسلامی خواستار آنیم ماهیت واقعی کسانی که ادعای خادمین شریفین را دارد را به مردم بشناسانند.

تنفر از عاملین اعدام شیخ نمر در جامعه اهل سنت

رئیس شورای روحانیت شهرستان بندرلنگه نیز اعدام شیخ نمر را محکوم کرد.

شیخ محمد صدیق بهجت گفت: انسان بنیان خداوندی است و ریخن خون یک انسان بی گناه به ناحق محکوم است.

وی افزود: تمامی کسانی که در ایجاد این فتنه و کشتن عالم شیعه عربستان نقش داشتند مورد نفرت دنیای اسلام و اهل سنت قرار دارد.

 وی خاطر نشان کرد: علمای اهل سنت بندرلنگه این عمل غیر انسانی را محکوم می کنند و علمای دنیای اسلام وظیفه دارند تا کسانی که در لوای اسلام به کشتار مسلمانان و عالمان دنیای اسلام دست می زنند را به جهانیان معرفی کنند.

اعدام شیخ نمر موجب تاسف جهان اسلام است

امام جمعه اهل سنت بندرعباس نیز اعدام روحانی برجسته شیعه عربستان را محکوم کرد.

سید عبدالباعث قتالی گفت: اعدام شیخ نمر روحانی شیعه عربستانی محکوم است و این اقدام موجب نگرانی و تاسف در کل جهان اسلام شده است.

وی اظهار کرد:  شیعیان عربستان جزو شهروندان این کشور هستند و دولتمردان عربستان در قبال حقوق اجتماعی و مذهبی آنها مسئول هستند. از زمان دستگیری شیخ نمر در عربستان، علمای اهل سنت ایران در این باره موضع گرفتند و از روش های مختلف درخواست آزادی وی را مطرح کردند ولی به این درخواست ها پاسخ روشنی داده نشد.

امام جمعه اهل سنت بندرعباس تاکید کرد: وقتی کسی قربانی خشونت می شود فرقی ندارد که شیعه یا سنی باشد. خشونت در هر شکلی محکوم است چه خشونت دولتی و چه خشونت گروههای مختلف.

وی بیان کرد: جهان اسلام نیازمند وحدت و آرامش است و باید به حقوق مذهبی یکدیگر احترام بگذاریم تا دشمنان فرصت سو استفاده پیدا نکنند. در این شرایط اعدام کردن یکی از رهبران مذاهب اسلامی اقدامی تنش زا و نگران کننده است.

اعدام شیخ نمر، زمینه ساز سقوط حاکمیت آل سعود

شیخ احمد عالی زاده ،امام جمعه اهل سنت شهرک توحید بندرعباس با اظهار تاسف و تاثر نسبت به اعدام شیخ نمر گفت: آل سعود زمینه نا امنی منطقه و سقوط حاکمیت حاکم در شبه جزیره عربستان که خود را ملقب به خادمین حرمین می دانند بیش از پیش فراهم می کند.

 عضو شورا روحانیت اهل سنت بندرعباس اظهار کرد: جامعه اهل سنت این عمل اآل سعود را محکوم می کند که انسان ها را به خاطر عقایدشان اعدام می کنند چرا که انسان باید آزاد اندیش باشد و به دیدگاه و تفکرات یکدیگر احترام بگذارند.

 

گفتنی است دیگر علمای اهل سنت کشورمان اعدام شیخ نمر عالم شیعه عربستان را محکوم کرده و انزجار خود را از عاملین این اقدام اعلام کردند.