نخستین پردیس سینمایی در شیراز افتتاح شد

پس از یک وقفه 50 ساله در ساخت سینما در استان فارس امسال را می‌توان سال رونق این صنعت در این استان دانست، گام نخست این جریان با راه‌اندازی سینما فرهنگ رخ داد. پس از آن شروع موفق سینمای هنر و تجربه که در آشتی مردم با سینما نقش مهمی داشته است.

سینما تک غزل، سینما تک خانه هنر شیراز و سینما تک پیرسوک از دیگر گام‌هایی است که در جهت رونق سینما در شهر شیراز برداشته شده و در رونق سینما تاثیر داشته است. هر چند همین تعداد اندک سینماهای موجود که در اختیار حوزه هنری است توانسته با انتخاب فیلم‌های مناسب مخاطبان را با سینما آشتی دهد.

سینما در سال 95 رونق بی‌سابقه‌ای در استان فارس و به ویژه شهر شیراز داشته است به گونه‌ای که به گفته رسول شهابیان مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان فارس میزان فروش سینماهای شیراز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 10 برابری داشته است.

میزان فروش سینماهای شیراز در سه ماهه اول امسال به گفته شهابیان 17 میلیارد  ریال بوده که این آمار در مقایسه با میزان فروش سینماهای شیراز در سال 94 به طور تقریبی 10 برابر شده است. آنطور که مدیر سینمایی حوزه هنری گفته است آمار تماشاچیان در بهار امسال 360 هزار نفر بودند که در مقایسه با آمار 55 هزار نفری سال 94 از رشد 6.5 برابری حکایت دارد.

وجود این سینماها در مرکز شهر سبب شده که عدم توازن عادلانه فضاهای فرهنگی از جمله سالن‌های تئاتر و سینما از دغدغه‌های همیشگی هنرمندان شود. شهرک گلستان در غرب شیراز از جمله مکان‌هایی است که فاقد هرگونه سالن سینما و تئاتر بوده است.

چندی پیش رحیم هودی از پیشکسوتان تئاتر استان فارس گفته بود در حال حاضر در غرب شیراز سالن تئاتر موجود نیست و مردم برای دیدن یک تئاتر باید از گلستان به مرکز شهر بیایند که همین امر از علل کم‌رونقی تئاتر است.

نکته‌ای که رحیم هودی مطرح کرده برای دیگر هنرها و از جمله سینما هم مصداق دارد که با آغاز به کار آزمایشی پردیس سینمایی گلستان با ظرفیت بیش از 200 نفر که شامگاه دوشنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و دیگر فرهنگوران افتتاح شد می‌تواند نویدی برای رونق فضاهای فرهنگی در این منطقه باشد.

بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این مراسم از نهضت راه‌اندازی سالن‌های سینمایی در استان سخن گفته و راه‌اندازی سینما مردانی در کازرون و سینما مهر آباده را از جمله فعالیت‌های نخستین این نهضت نام برده است.

مریدی مجموعه خیرساز منیری لارستان را با 4 سالن سینما از دیگر اقدام‌های اخیر عنوان کرده و گفته است در آینده نزدیک سالن‌های منوچهری و چمران در بلوار شهید چمران شیراز آغاز به کار می‌کنند.

در کنار این جریان راه‌اندازی سینما، اداره سینمایی ارشاد استان فارس هر 40 روز یک بار برنامه‌ای برای اکران فیلم‌های مطرح سینما در شهرستان‌های فاقد سینما دارد و به گفته مهدی رنجبر، رئیس اداره سینمایی ارشاد فارس تاکنون فیلم‌های من سالوادور نیستم، بادیگارد، بارکد و انیمیشن شهر حیوانات در شهرستان‌های فاقد سینمای استان اکران شده است.

کورش کمالی سروستانی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در این مراسم ضمن بیان اهمیت صنعت سینما به فراز و فرودهای این هنر در شیراز اشاره کرده و گفته است نخستین تماشاخانه شیراز در سال 1297 در محله گودعربان ایجاد شده و از آن زمان تا سال 1348 سینماهای در شیراز ساخته می‌شوند که از 13 سینما موجود در آن زمان امروزه تنها 5 سینما فعال هستند.

وی پردیس سینمایی گلستان را نخستین سینمای استاندارد و مدرن شیراز دانست که پس از 48 سال در شیراز ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و گامی برای توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی است.