به گزارش افکار نیوز،امیرحسین علمالهدی کارشناس امور پخش و اکران در ارتباط با وضعیت اکران فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" به مهر گفت: در صورت عدم اکران مناسب فیلم "کلاه قرمزی و بچه ننه" در عید فطر پیشبینی میکنم بین ۵۰ تا ۸۰ سینما در سراسر کشور تعطیل شوند.

وی افزود: در این شرایط فیلم دیگری هم اکران نمی‌شود زیرا هیچ فیلمسازی نمی‌تواند در این زمان اندک شرایط اکران فیلم خود را فراهم کند. سینمای ایران و سالن‌دارها منتظرند با اکران این فیلم تا حدودی زیان‌های انباشته خود را برطرف کنند. زیان‌هایی که البته به دلیل عدم مدیریت درست شورای صنفی است.

تناقض‌های آشکار میان اظهارات رئیس و سخنگوی شورای صنفی

این کارشناس اقتصاد سینما ادامه داد: وقتی که در اکران نوروزی با چینش سلیقه‌ای و دستوری در اکران روبرو بودیم قابل پیش‌بینی بود که شورای صنفی نمایش نمی‌تواند راهبر فضای نمایشی کشور و به خصوص تهران که بیش از ۷۰ در صد فروش را در اختیار دارد باشد. در ماره رمضان هم اگر دقت کنیم همین اتفاق در اکران افتاد. این اتفاق‌ها به دلیل عدم مدیریت و اعمال سلیقه شخصی است.

وی تاکید کرد: شما این تناقض آشکار را در صحبت‌های رئیس شورای صنفی و سخنگوی آن می‌بینید. هر روز یک طرح می‌دهند و روز بعد آن را منتفی می‌کنند.

علم‌الهدی با اشاره به نقش ارشاد در این ارتباط گفت: از طرف دیگر دشمن مجازی ارشاد با نام خانه سینما تعطیل شده‌است و دیگر وجود خارجی ندارد. به همین دلیل به جای درست کردن اشتباهات گذشته خود دشمن مجازی دیگری را تعریف می‌کنند و تقصیر را گردن آنها می‌اندازند.

سینمای ایران به پایین‌ترین میزان بهره‌وری رسیده‌است

وی درباره مجموعه فروش امسال سینماها عنوان کرد: فیلم " خوابم می‌آد " یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان فروش کرده و این یعنی در تهران ۳۷۰ یا ۳۸۰ هزار نفر به دیدن فیلم رفته‌اند. در صورتی که سال گذشته هر کدام از فیلم‌ها نزدیک به ۳۰۰ هزار مخاطب داشتند. در شهرستان‌ها هم وضعیت به همین شکل است.

علم‌الهدی تاکید کرد: من پیش از این هم عنوان کردم ما امسال ۷۰درصد ریزش مخاطب داریم. سیاست‌های ارشاد در سال ۹۱ سینمای ایران را به پایین‌ترین میزان بهره‌وری می‌رساند. در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ درصد میزان بهره‌وری سینمای ایران در ۵ ماه اول سال بوده و این نشان دهنده سیاست‌های اشتباه است.

وی افزود: در صورتی که دوستان عنوان می‌کنند در سال ۹۰ ما رکورد زده‌ایم. اما با آمار و ارقام مشخص است سال ۹۰ ما یکی از پایین‌ترین میزان مخاطبان را در سه دهه گذشته داشته‌ایم. میانگین مخاطب در دولیت دهم ۱۰ تا ۱۱ میلیون نفر است و دو لت نهم ۱۳ میلیون نفر در سال بوده است.

سیاست‌های سینمایی وزارت ارشاد شکست‌خورده است

علم‌الهدی عنوان کرد: مجموعه سیاست‌های ارشاد در ارتباط با سینما به شکست منجر شده‌است و مدیران برای فرار از پاسخگویی، سازمان راه می‌اندازند و دشمن مجازی برای خود می‌تراشند.

وی با اشاره به اکران دو فیلم " کلاه قرمزی و بچه ننه " و " تو و من " توسط حوزه هنری گفت: این و فیلم قرارداد دارند و اکرانشان کاملاً قانونی است. شورای صنفی هم اکنون بلندگوی ارشاد شده است و برای انکه بخواهد روی حوزه را کم کند تخلف‌های خود را ادامه می‌دهد. آنها حتی بر اساس آئین نامه خودشان حق ندارند به محتوای فیلم‌ها وارد شوند.

علم‌الهدی ادامه داد: وزارت ارشاد و شورای صنفی یک روح در دو بدن هستند و کاملا با هم هماهنگند. دوستان به جای اینکه به سینما به معنای واقعی توجه کنند و علاقمند باشند، بیشتر دوست دارند یک شبکه تلویزیونی به نام سینمای ایران تاسیس کنند که فقط تابع آنها باشند. بهتر است ارشاد و شورا ۳۰ یا ۲۰ سالن سینما بخرند و اهر طور که می‌خواهند آن‌ها را مدیریت کنند. متأسفانه در ۵ ماه گذشته رفتارهای فراقانونی شورا با چراغ سبز ارشاد مواج بوده‌است.

پروژه " لاله " چه دردی از سینمای ایران دوا می‌کند!؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به پروژه میلیاردی " لاله " گفت: بهترین کارگردانان ما امروز نمی‌توانند فیلم بسازند اما می‌بینیم فردی که البته من نمی‌خواهم وارد مسائل شخصی‌اش شوم، با بودجه هفت میلیاردی فیلم می‌سازند. در صورتی که هر کدام از ما دارای کارنامه‌ای هستیم که نمی‌توانیم آن را پاک کنیم. البته حضرت امام فرمودند: میزان حال افراد است. اما می‌خواهم بدانم پروژه لاله چه دردی از سینمای ایران دوا خواهد کرد.

علم‌الهدی افزود: آنها فکر می‌کنند می‌توانند با ۷ میلیارد تومان پروژه بین‌المللی بسازند. می‌گویند می‌خواهیم جرج کلونی و یا شان پن را بیاوریم. درصورتی که کلونی آخرین دستمزدش ۲۰ میلیون دلار بوده‌است. با این رقم چطور می‌توان چنین صحبت‌هایی کرد. دوستان بیشتر می‌خواهند یک حاشیه درست کنند تا از این طریق از متن سینمای ایران که در یک بحران قرار دارد فرار کنند و ذهن‌ها را به آن سمت ببرند.

شورای سه نفره اکران فاقد مشروعیت است

وی ادامه داد: مرکز گسترش در سی‌سال گذشته باید از فیلمسازان اول حمایت می‌کرد. در صورتی که آنها حالا به دنبال تغییر اسم تجربی هستند. متاسفانه مدیرمرکز در تعریف سینمای تجربی مشکل دارد. آنها هیچ تعریفی از سینمای بین‌الملل و حتی ملی ندارند. فقط می‌خواهند با اسامی و القاب دهان پرکن ذهن مخاطب را درگیر کنند.

علمالهدی در پایان گفت: در صورتی که سینمای ایران وضعیت بحرانی در حوزه توزیع و نمایش دارد. مجموعه شورای صنفی که متشکل از سه نفر (رئیس، سخنگو و مدیر اداره نظارت) است به عقیده من فاقد مشروعیت است. هر چند هم ثبت شده باشد. بلکه آنها فقط سینمای ایران را به سمت پرتگاهی عمیق میبرند.