به گزارش افکارنیوز، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی عصر امروز چهارشنبه در دیدار با اهالی سینما در تالار وحدت گفت: سال حماسه سیاسی و اقتصادی را به تمامی عوامل فرهنگ و هنر تبریک می گویم. این فیلم هایی که امروز در این مراسم برای شما پخش شد به نوعی بدون مجوز بود. قطعا اگر اعضای شورای پروانه نمایش در این جلسه حضور داشتند اصلاحیه می خورد. موسسات زیر مجموعه سازمان چون هنوز قطعیت این برنامه مشخص نشده بود زمان کمتری برای ساخت فیلمهای عملکرد خود داشتند به همین دلیل ما همین جا این فیلم ها را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: سینمای ایران پدیده ای زنده و پویا است و متعلق به انقلاب اسلامی است. سال ۹۱ به زعم من نقطه عطفی برای سینمای ایران به شمار می رود. سالی که علیرغم مشکلاتی که داشت از درون و بیرون سینمای ایران مورد هجمه قرار گرفت که البته بخشی از آن به حق و بیشتر آن به ناحق بود اما سینماگران ما با نجابت و صبوری این دوران را گذراندند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به آثار جشنواره سی و یکم فجر عنوان کرد: آثاری که در این دوره از جشنواره عرضه شد حتی کسانی که از مخالفین سینما به شمار می رفتند این فیلمها را مورد تشویق قرار دادند. این موضوع نشان داد سینمای ایران جایگاه خود را با انقلاب و مردم پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: امروز با سفیر سنگاپور دیدار داشتم و بحثساخت فیلم مشترک را بین دو کشور مطرح کردم. وی معتقد بود سینمای ایران یک مرد رشید و بزرگ است که در مقابل آن سینمای سنگاپور کوچک به شمار می رود او به این موضوع اشاره کرد که سینمای ایران جایگاه بزرگی در دنیا دارد. این صحبت ها نشان از ارزش و اعتبار سینمای ایران است.

شمقدری ادامه داد: سازمان سینمایی یک پرشی برای سینمای ایران محسوب می شود و دوره جدیدی را رقم خواهد زد. بعید می دانم شخصی نخواهد این پرش را در دوره های بعدی ادامه دهد اما عده ای در نوستالژی غیر قابل قبول همچنان قرار دارند. باید بپذیریم این پرش بی نظیر است. هر مدیری که در آینده در راس کار سینمای ایران قرار گیرد می تواند به خوبی از این توان استفاده کند.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: ما نتوانستیم به خوبی از این توان استفاده کنیم چرا که در حال استقرار سازمان سینمایی بودیم و مراحل قانونی آن را طی می کردیم. هنوز مشکل جا و مکان داریم. درحال حاضر سازمان سینمایی کار خود را شروع کرده است.

وی افزود: امروز می خواهم مروری بر سینمای ایران در چند سال اخیر داشته باشم. هر شخصی که دلسوز سینمای ایران است این مواردی را که فهرست وار بیان می کنم را قطعا مورد توجه قرار می دهد. با پیش رو قرار دادن این موارد قطعا ما در آینده سینمای مطلوبی خواهیم داشت.

شمقدری با اشاره به جایگاه سینمای ایران عنوان کرد: سینمای ایران پدیده زنده ای است و به همین دلیل قطعا با ریزش و رویش روبرو است. ما در این سینمای مدام با تغییرات روبرو می شویم. این تغییرات ضرورت چنین پدیده ای است.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: تولید فکر و محتوا در سینمای ایران مدام در حال گسترش است اما باید دقت کنیم که قرار است چه چیزی را به مخاطب ارائه کنیم. وقتی سینما به موضوعی به خوبی می پردازد قطعا آن موضوع دغدغه جامعه می شود. خاطرم هست موضوع جانباز شیمیایی در جامعه زمانی دغدغه شد که فیلم " از کرخه تا راین " را دیدیم.

وی با اشاره به عناصری که باعثبقاء سینمای ایران می شود توضیح داد: این عناصر که در ذیل به آنها اشاره می کنم قطعا باعثپیشرفت سینمای ایران می شود. ۱ - مخاطب که مهمترین عنصر است. ۲ - سینماگر ۳ - سرمایه گذاری و زیرساخت ها ۴ - ارزشهای فنی و هنری ۵ - ارزشهای محتوایی و اخلاقی ۶ - مدیریت فرهنگی و ۷ - شناخت سینمای و ماهیت آن.

شمقدری در ارتباط با عنصر مخاطب در سینمای ایران افزود: مهمترین مسئله در این زمینه اکران عمومی است. سال گذشته اکران دستمایه یک فتنه و رفتار فراقانونی شد. کسانی که طراح این مسئله بودند مشکلات تلخی را بوجود آوردند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: سالن سینما در این مسئله نقش مهمی دارد که من بارها به بحثزیرساخت ها در سالن های سینمایی اشاره کردم. ما در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. موضوع نمایش خانگی امروز بحثجدی است که متاسفانه با مشکلاتی روبرو است. مسئله قاچاق آثار سینمایی یکی از همین مشکلات است.

وی عنوان کرد: شبکه های تلویزیونی به عنوان خوراک خود باید از نمایش فیلم های ایرانی استقبال کنند. بحثاکران بین الملل موضوعی است که سالها مورد غفلت قرار گرفته و اگر در این زمینه تلاش هایی شده بسیار محدود بوده است.

شمقدری با اشاره به عنصر سینماگر در سینمای ایران گفت: در این زمینه باید بحثآموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. ما نیازمند داشتن کارگردان و فیلمساز مولف هستیم. همچنین باید ستاره سینما نیز داشته باشیم البته نه به مفهوم بازاری بلکه ستاره ای که بتواند مخاطب را جذب کند و به خوبی روی پرده سینما نقش آفرینی کند.

رئیس سازمان سینمایی درباره اهمیت صنوف سینمایی افزود: صنوف سینمایی یکی از موارد بسیار مهم است. ما در این زمینه مشکلات جدی داریم البته گامهایی نیز برداشته شده است. ما در سازمان سینمایی تلاش کردیم صنوف را سازماندهی کنیم. آنها مشکل امنیت شغلی دارند باید حوزه بازیگری مدیریت شود تا بازیگرانی که سالها قبل در سینمای ایران فعالیت می کردند به یک باره محو نشوند.

وی با اشاره به بازگشایی خانه سینما عنوان کرد: اساسنامه خانه سینما توسط کمیته ۷ نفره اصلاح شده است. در یکی از ماده های این اساسنامه تاکید شده که این نهاد باید زیر نظر وزارت ارشاد تشکیل شود و به فعالیت خود ادامه دهد. پس اساسنامه هفته پیش به وزارت ارشاد ارائه شده و هم اکنون مسیر قانونی خود را طی می کند تا به سازمان سینمایی ابلاغ شود و امیدواریم به زودی با کمک صنوف و بدنه سینما مراحل بازگشایی خانه سینما به سرانجام برسد.

شمقدری افزود: بحثاصلاح اساسنامه خانه سینما باید ۲ سال و نیم پیش اتفاق می افتاد. من در همان زمان با آخرین هیات مدیره خانه سینما جلسه داشتم و تاکید کردم باید اساسنامه را اصلاح کنیم زیرا اشکال قانونی دارد اما متاسفانه عزم آنها این نبود. امروز خوشبختانه به این نقطه رسیدیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: نکته بعدی در ارتباط با سینماگران بحثخدمات رفاهی و بیمه ای است همه ما باید شرمنده شویم وقتی که می بینیم آنها مشکلات جدی در این زمینه دارند، اما سازمان سینمایی در این زمینه تلاشهای جدی انجام داد خوشحالیم بحثامتیاز بیمه تکمیلی را بگیریم و شرایط خوبی برای سینماگران در شان آنها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به بحثسرمایه و زیرساخت ها در سینمای ایران گفت: اصلاح چرخه صنعتی سینمای ایران در اولویت اول قرار دارد. در این چرخه نقاط مفقودی وجود دارد که باید اصلاح و بازسازی شود.

شمقدری با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه سینمای ایران عنوان کرد: وقتی بخش خصوصی پولی را وارد سینمای ایران می کند باید اصل سرمایه تامین شود تا آنها احساس امنیت کنند. این امنیت باید بیمه شود. قطعا باید برنامه ریزی هایی انجام دهیم تا پولی که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود برگردد اما قطعا سود در این بخش برای کسانی بازگشت خواهد داشت که خلاقانه عمل می کنند.

رئیس سازمان سینمایی افزود: با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته در سینمای ایران بوجود آمد بخش خصوصی مشارکت خود را کاهش داد و به همین دلیل بنیاد سینمایی فارابی در ساخت نیمی از فیلمها مشارکت کرد که البته این یک کارنامه خوبی برای این بنیاد است. باید بین دستمزدها و درآمدها با بازگشت سرمایه توازن منطقی بوجود آید در صورتی که در حال حاضر چنین توازنی وجود ندارد و باید اصلاح شود.

وی گفت: فیلمی که یک میلیارد هزینه داشته نمی تواند بازیگر آن دستمزد ۳۰۰ میلیون تومانی داشته باشد. در این زمینه باید بدنبال راهکار باشیم البته راهکار من این است که در هر رشته هنری باید یک سقف دستمزد مشخص شود و از آن مبلغ به بالا باید به عنوان سهام در نظر گرفته شود. در این شرایط عوامل نیز سهمی از فیلم خواهند داشت این موضوع باعثمی شود دغدغه آنها برای گیشه نیز بیشتر شود. این راهکار باعثمی شود در نقدینگی تعادل ایجاد شود.

شمقدری افزود: حمایت دولت باید از سینما بیشتر شود اما این حمایت باید به صورت نظام مند صورت گیرد. برگزاری جشنواره رکن مهمی در سینمای ایران است. در این زمینه نیز باید برنامه ریزی های بیشتر شود.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به عنصر ارزشهای محتوایی و اخلاقی گفت باید روی بحثمحتوا و ارزشهای اخلاقی بیشتر کار شود. طرح اسطوره ها، شناخت دین و توجه به مسائل فرهنگی و تاریخی باید در آثار سینمایی مورد توجه قرار گیرد. همکاری با نخبگان در تولید فکر مهمترین بخش است.

وی درباره ارزشهای فنی و هنری سینمای ایران عنوان کرد: دستیابی به زبان تصویر متناسب با فرهنگ نقش مهمی در سینمای ایران دارد که بخشی از آن خوشبختانه طی سالهای اخیر انجام شده است. باید تلاش کنیم حضور در عرصه های بین المللی با تدبیر باشد. در سالهای دور فیلمهایی در جشنواره های خارجی شرکت می کردند که با سرمایه گذاری های داخلی ساخته می شدند اما در مرحله بعد بیشتر بنگاههای غربی بودند که چنین فیلمهایی را می ساختند اما خوشبختانه ما این موضوع را مدیریت کردیم تا هر فیلمی به جشنواره های خارجی راه نیابد.

شمقدری تاکید کرد: تامین تجهیزات روز سینما، کار کردن روی بخش های مستند، کوتاه و انیمیشن از دیگر مسائل مهم است. در بخش نظارت ها باید خط قرمزها به خوبی مشخص شود. بخش اجرایی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل ما در این بخش نیازمند قوانین و آئین نامه های جدی هستیم.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: امیدواریم سند توسعه سینمای ایران در شورای انقلاب فرهنگی به زودی به تصویب برسد تا بتوانیم با یک برنامه ریزی دقیق که متاثر از اندیشه هاست در مسیر ارتقا این سینما قدم برداریم.

وی با اشاره عملکرد خود در حوزه سینما گفت: خوشبختانه در ساختار، سینمای ایران از معاونت به سازمان تبدیل شد. بحثبیمه تکمیلی مهمترین موضوعی بود که در این دوره پیگیری شد اما عده ای که با اصل سینما مشکل دارند از بیرون و حتی برخی دیگر از درون به این فعالیت ها هجمه وارد کردند و نگذاشتند تا به نتیجه برسیم به همین دلیل بیشتر انرژی ما معطوف به حل موانع این گونه سنگ اندازی ها شد.

شمقدری ادامه داد: ما آماده بودیم تا فعالیت های بیشتری انجام دهیم اما انرژی مان همان طوری که اشاره کردم هدر شد که البته دود آن در چشم دیگران نیز رفت. از این رو برخی فرصت ها از دست رفت.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: کل بودجه بخش فرهنگی کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان بود که به سینما حدود ۵۰ میلیارد تومان رسید. می شد این بودجه را بیشتر کرد و ما باید برای این کار به ارگانها و سازمانهای بیشتری مراجعه می کردیم اما متاسفانه برخی موانع نگذاشتند که ما چنین فعالیت هایی را ادامه دهیم. من قطعا این مباحث و تجربیاتم را طی این چند سال ثبت و مکتوب خواهم کرد و امیدوارم سینمای ایران در آینده جایگاه مهمتری داشته باشد.