به گزارش افکار نیوز،چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور امروز با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی(ره) رونمایی شد که چکیده این سند در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که در ذیل آن را می‌خوانید:

چکیده سند راهبردی صنعت چاپ کشور

امروزه سرعت تغییرات و تحولات گسترده در برهه موسوم به حاکمیت «عصر اطلاعات» مبین شرایط و مقتضیاتی است که سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دیگر قادر نخواهند بود با گفتمان و تفکر سازمانی منقضی، همگام با توسعه و رشد فوق تصور حرکت نمایند. دگردیسی‌های فناورانه، افزایش سطح تقاضای عمومی و کاهش عمر مصرف محصولات، ترویج فرهنگ و رعایت احترام به اصل مشتری مداری و… سبب شده که سازمان‌ها ضمن افزایش تنوع رقابت‌پذیری در شرایط کنونی اهداف و نظام مدیریت خود را سازمان یافته و هدفمند دنبال نمایند.

طراحی برنامه‌های راهبردی، نیروی محرکه چرخه‌حیات سیستم و حامی مقتدر مدیران کارآفرین در اتخاذ تصمیم‌های بنیادین و اثربخش، پیشران بهبود فضای سازمانی و روش‌های کار و تنظیم کننده نظام‌های ارتباطی و اطلاعاتی خواهند بود. بر این اساس تدوین برنامه راهبردی، شرایط را برای اثر بخشی و هدفمندسازی سازمان فراهم نموده و قطب‌نمای نقشه راه مدیریت برای اقدام ماموریت‌های اصلی سازمان و در نهایت تحقق اهداف آن خواهد بود.

اهمیت راهبردی صنعت چاپ به عنوان یکی از موثرترین و کلیدی‌ترین عوامل پیشران و توانمندساز در عرصه‌های فرهنگی، صنعتی و اقتصادی جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا در راستای انجام این رسالت خطیر گام بردارد. از این رو «سند راهبردی صنعت چاپ» را که حاصل تلاش مجدانه یک گروه پژوهشی و استفاده از دیدگاه‌ها و نظرات صاحب‌نظران این صنعت می‌باشد را به اهالی و اصحاب جامعه چاپ تقدیم می‌نماید، باشد که با همراهی و همدلی همه دست‌اندرکاران مرتبط در اجرای این سند، گام‌های موثری در اعتلای صنعت چاپ این مرز و بوم برداشته شود.

بخش اول: بیانیه ارزش‌ها

۱. پاسداشت فرهنگ دینی، آداب، رسوم، سنن و ارزش‌های حاکم بر کشور

۲. احترام به کرامت ا‌نسانی، رعایت اخلاق اسلامی و حقوق اجتماعی

۳. رعایت اصول و مفاد استانداردهای ملی و بین‌المللی

۴. اهتمام به اصل مشتری مداری و رضایتمندی ذینفعان

۵. تعمیم بینش و دانش فرهنگی و ارزشی

بخش دوم: بیانیه ماموریت

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوام بخش فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، به عنوان اصلی‌ترین نهاد متولی فرآیند و محصولات صنعت چاپ در کشور، با مشارکت اصحاب و اهالی این صنعت و همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها‌ی دولتی و غیردولتی مرتبط، نقش برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت این صنعت را برای توسعه و پیشرفت و توانمندسازی و رفع موانع و مشکلات پیش رو بر عهده دارد.

بخش سوم: چشم انداز

صنعت چاپ، به عنوان یک فرا صنعت فرهنگی - هنری با اتکال به عنایت الهی و در پرتو اراده، عزم، تلاش و کوششی اثربخش، با نگاه تحولی - راهبردی مبتنی بر تفکری آینده ساز، با تبعیت و هم‌گرایی با اسناد و تکالیف بالادستی و اهداف بلند مدت مصرح در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران و همچنین بهره‌گیری حداکثری از توان همه جانبه علمی، تخصصی، فرهنگی و اجرایی کلیه نقش آفرینان این عرصه، به عنوان ارزشمندترین دارایی‌های این صنعت، در افق پنچ ساله از ویژگی‌های زیر برخوردار است:

• پیشران‌ مهم حاکمیت الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و نوید بخش تمدن نوین اسلامی - ایرانی

• صنعتی هوشمند، نوآور، دانش بنیان، توسعه یافته مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، خودکفا و همگرا با تحولات فناوری ارتباطات و اطلاعات در سطح جهان و تامین نیازهای اساسی جامعه و انتظارات قانونی ذی نفعان

• صنعتی پویا، مولد، سرآمد و صادرات گرا، دارای سهم قابل توجهی در بازار‌های منطقه با حاکمیت تفکر و نگاه اقتصادی و در راستای حفظ و تامین منافع ملی

• صنعتی متعادل و منطقی در مصرف منابع ملی و زیست محیطی و حافظ راهبردی و پایدار آن

• صنعتی متوازن در مناطق مختلف کشور برپایه مزیت‌ها و قابلیت‌های منطقه‌ای و هم‌افزا در قالب مجتمع‌های یکپارچه

بخش چهارم: اهداف راهبردی

۱. توسعه و ترویج عناصر و مؤلفه‌های فرهنگی تمدن نوین اسلامی - ایرانی

۲. ارتقای جایگاه صنعت چاپ در نظام اقتصادی و صنعتی کشور

۳. افزایش کیفیت بهره‌وری، بازدهی و سودآوری

۴. تولید دانش و فناوری روزآمد و کاربردی و رسیدن به مرز خودکفایی

۵. برخورداری از منابع انسانی متبحر، متخصص و مجرب

۶. ارتقا‌ و نهادینه‌سازی فرهنگ کار مبتنی بر اصول و ارزش‌های رایج در جمهوری اسلامی ایران

۷. متوازن سازی منابع و اعتبارات بر اساس آمایش نیازها، استعدادها و قابلیت‌های منطقه‌ای کشور

۸. ایجاد مشارکت و همراهی بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی با تمرکز بر کاهش نقش تصدی گرانه دولت و افزایش توانمندی‌های بخش خصوصی

۹. ایجاد صنعتی، چابک، هوشمند‌ و منعطف نسبت به تغییرات و رشد جهانی

۱۰. بهسازی و نوسازی در تجهیزات، امکانات و سخت‌افزارها

۱۱. به کارگیری معیارها و استانداردهای ملی و بین‌المللی بویژه اصول ایمنی، بهداشت و زیست محیطی

۱۲. بهره‌گیری از نقش و کارایی بسته‌بندی به عنوان یک رسانه فرهنگی

بخش پنجم: راهبردهای کلان

۱. اهتمام به رشد عناصر و مؤلفه‌های فرهنگی هنری تمدن اسلامی - ایرانی در محصولات چاپی

۲. ایجاد زمینه‌های حمایتی برای بهسازی و نوسازی صنایع، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ

۳. اصلاح و بازنگری قوانین و مقررات مرتبط برای تسهیل و روان سازی توسعه و رشد صنعت چاپ

۴. تقویت ساختارهای ارتباطی و تعاملات بین دستگاهی و نهادهای دولتی و غیردولتی در راستای هم‌اندیشی، هم‌فکری و مدیریت مشارکتی

۵. تقویت همکاری با مراکز علمی و پژوهشی برای انجام پژوهش‌های کاربردی و مطالعات متناسب با نیازهای روز

۶. زمینه سازی برای ارتقاء سطح کیفیت، تنوع‌سازی و افزایش میزان رقابت‌پذیری فرآورده‌های چاپی مبتنی بر مزیت‌های نسبی

۷. طراحی و تدوین استانداردهای صنعت چاپ منطبق با معیارهای رایج و پذیرفته شده ملی و جهانی

۸. مشارکت فعال و موثر در نمایشگاه‌ها، سمینارها و سمپوزیوم‌های ملی و بین‌المللی جهت اخذ آخرین یافته‌ها و دستاوردهای مرتبط با صنعت چاپ و گسترش سطح تعاملات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

۹. تلاش در جهت کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش سهم بخش خصوصی در فرآیند تولید و توزیع محصولات صنعت چاپ

۱۰. برنامه‌ریزی برای مدیریت چرخه تامین و تدارک مواد اولیه کیفی و ارزان با اولویت حمایت تولید در داخل کشور

۱۱. زمینه‌سازی برای رشد صادرات محصولات چاپی به ویژه از طریق ایجاد مناطق اقتصادی ویژه

۱۲. اهتمام به آموزش و توانمندسازی منابع انسانی جامعه هدف و طراحی و توسعه رشته‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی روزآمد در سطوح مهارتی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با برخورداری از تجهیزات.

۱۳. برنامهریزی برای ساماندهی و هدایت واحدهای چاپی در قالب مجتمعهای یکپارچه و منطبق با معیارهای زمان بویژه در شهرکهای صنعتی