به گزارش افکارنیوز، مهدی کریمی مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه دو سیما با اشاره به پروژه هایی که قرارست این شبکه درباره نوشت‌افزارهای ایرانی - اسلامی کار کند به خبرنگار مهر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را در سال ۷۹ تصویب کرد که در آن بر همکاری نهادهای مختلف برای ترویج علایم و نشانه های ایرانی - اسلامی لوازم‌التحریر و البسه تاکید شده بود.

وی افزود: با این حال از سال ۷۹ تاکنون چندان این مساله پیگیری نشد و با وجود تلاش های شورای عالی انقلاب فرهنگی که این کار در اولویت نهادها قرار بگیرد، باز هم به آن عمل نشد تا اینکه امسال به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. البته سبک زندگی اسلامی - ایرانی بحثی است که توسط رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر آن شده و یکی از شاخصه های آن همین توجه به محصولات فرهنگی است.

مدیر طرح و برنامه و نظارت شبکه دو درباره فعالیت‌های صداوسیما در این زمینه بیان کرد: رسانه ملی در این زمینه نیز در میان نهادها مظلوم است چون همه از این سازمان انتظار توجه و پیگیری دارند درحالیکه در تمام مقولات فرهنگی نهادهای مختلف باید دست به دست هم دهند تا کار به نتیجه لازم برسد و رسانه ملی هم اگر چه نهاد مهم و تأثیرگذاری است اما تنها یکی از این نهادهای مسئول است.

گفتمان غالب شبکه دو تا مهرماه توجه به نوشت افزار ایرانی اسلامی است

کریمی اضافه کرد: در بخش ترویج نوشت افزار ایرانی - اسلامی با توجه به کم کاری نهادهای مرتبط، تلویزیون برای پرداخت و پیگیری این حوزه پیش‌قدم شده است و شبکه دو سیما که شبکه ای با اولویت های کودک و خانواده است به شکل ویژه به این بحثورود پیدا کرده است. این موضوع و چگونگی پرداخت به آن در اتاقهای فکر و شوراهای شبکه مطرح و حتی در یکی از نشست‌های شورای راهبردی شبکه که با حضور صاحب‌نظران برگزار شد به شکل ویژه به این حوزه پرداخت پرداختیم. هم اکنون هم گفتمان غالب شبکه دو تا مهرماه توجه و پرداخت مناسب به نوشت افزار ایرانی اسلامی است.

مسئول دبیرخانه شوراهای عالی هماهنگی کودک‌ و نوجوان و خانواده سیما ادامه داد: کار ستادی ما با توجه به اینکه شبکه دو مسئولیت شوراهای عالی " کودک و نوجوان " و " خانواده " سیما را برعهده دارد این است که با حضور اعضای این شوراها که مدیران گروه‌های " کودک و نوجوان " و " خانواده " و برخی از صاحبنظران این دو حوزه، چیستی و چرایی نوشت افزارهای ایرانی اسلامی مورد بحثو بررسی قرار گیرد و آیین نامه‌ مربوطه ابلاغ شود تا همه شبکه‌های سیما به صورت هنرمندانه و هماهنگ و هم‌افزا و در قالب برنامه های میزگرد، ترکیبی، گزارش و … به این مقوله بپردازند.

کاراکترهایی چون سنجد خبرنگار به بازار می آیند

کریمی به اهمیت این بحثبا توجه به وجود حدود ۱۸ میلیون دانش آموز و دانشجو اشاره و اظهار کرد: حوزه نوشت افزار که همگانی ترین کالایی است که جنبه فرهنگی نیز دارد(از دفتر و دفترچه و کیف و جامدادی گرفته تا دیگر لوازم التحریر که در حدود ۲۰ قلم جنس می‌شود) اما با وجود این تقاضای زیاد برای این اقلام فرهنگی، محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی ما نمی شود. البته به تدریج برندهای خوبی در این زمینه ها وارد بازار شده و حتی سازمان صداوسیما نیز در این زمینه ورود پیدا کرده که نمونه آن کاراکترهایی است که بر اساس شکرستان بوجود آمده اند و حتی در نظر داریم درباره سایر کاراکترها نیز نظیر سنجد خبرنگار این اتفاق بیفتد. با این حال هنوز هم این حوزه خلا بسیاری برای کاراکترسازی و برندسازی داریم.

وی همچنین با بیان این نکته که هدف ما این است که این حرکت هنرمندانه و اصولی باشد و از کارهای مقطعی که به نوعی به پس زدگی و دلزدگی منجر می‌شود جلوگیری کنیم، گفت: البته ما در این حوزه علاوه بر کارهای کوتاه مدت که گفته شد، برنامه‌های میان مدت و بلند مدت نیز در دستور کار داریم که یکی از آنها ایجاد فرایند شخصیت سازی و نماد سازی است زیرا صداوسیما از یک طرف از نهادهای مرجع در حوزه برندسازی است و کاراکترهای برنامه های تلویزیون همیشه مورد توجه قرار می گیرد و از طرف دیگر برای تبدیل یک کاراکتر به نماد و شخصیت که به اصطلاح یک کار میان خطی است باید پروسه‌ آن و مراحل آن طی شود.

این مدیر رسانه ملی درباره این روند توضیح داد: این روند شامل ایده پردازی(براساس نیازهای جامعه هدف)، طراحی، ساخت و تولید انواع محصولات برای اقشار مختلف، برنامه ریزی و اجرای حرفه ای رسانه ای و تبلیغی، توزیع و عرضه گسترده و تسخیر بازارخرید با کمترین ریسک، تهیه رمان، پویانمایی، فیلم و بازی های رایانه ای از شخصیت های داستانی و اسطوره ای و در نهایت تبدیل شدن شخصیت ها و مضامین به عروسک، اسباب بازی و نوشت افزار. مشخص است که این فرایند یک فرایند چندوجهی و سیستماتیک است که رسانه ملی فقط بخشی از آن را می‌تواند پیگیری کند.

مسئول دبیرخانه شوراهای عالی هماهنگی كودكونوجوان و خانواده سیما در پایان از انجام اقدامات اولیه رسانه ملی در این حوزه خبر داد و گفت: اما باید توجه كرد كه رسانه در این زمینه كه یك كار ملی و فرابخشی است، تنها بخشی از كار را میتواند انجام دهد و نهادهای مختلف فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی باید به كمك رسانه بیایند تا انشاءالله رسانه ملی در این حوزه نیز موفق شود.