به گزارش افکارنیوز، حجت الله ایوبی معاون وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی در شبکه خبر به گزارش ۱۰۰روزه سینما و افق های پیش روی سینمای ایران پرداخت و به سوالات کارشناس برنامه پاسخ داد.

تعریف شما از رابطه دولت و سینما چیست؟

اگر ما بتوانیم در نهایت به رابطه ای معقول و منطقی بین دولت و هنردر همه سطوح و به خصوص سینما برسیم کار بسیار بسیار مهمی انجام دادیم. نقش دولت در فرهنگ غیر قابل اجتناب است و اگرچه فلسفه خلق دولت ها برای ایجاد امنیت بوده و اما امروزه توجه به فرهنگ از دو منظر بازده اقتصادی و بومی گرایی در اولیت برنامه های کشورهاست و مقوله ای به نام سیاست گذاری فرهنگی ایجاد شده است. به عبارتی دیگر امروزه دولت ها باید در راستای تحقق عدالت فرهنگی تلاش کنند.

به نظر شما قوانین سینمای ما خیلی قدیمی نشده و می تواند پاسخ گوی نیازهای امروز باشد؟

کاملا با شما موافقم. ما چه در زمینه سینما و چه در سطح کلان تر قوانین بسیار زیادی داریم که گاهی هم ناسخ و منسوخ همدیگرند و تناقض هایی هم در بینشان به چشم می‌خورد. به همین دلیل چند سال پیش دستگاهی در قوه قضاییه مامور شد تا قوانین را مرور کند و ناسخ و منسوخ ها را در بیاورد. اما از آنجایی که سینما مدرن ترین هنر حال حاضر است قدیمی بودن این قوانین بیشتر به چشم می خورد و این قوانین قدیمی ناظر به مسایل روزی مثل کپی رایت و حق تالیف و اینها نیستند. این مسایل دایم با توسعه تکنولوژی به روز می شوند و قوانین باید با حرکت بسیار سریع و پر شتاب جهان روز پیش برود. ما به زودی با کمیسیون فرهنگی مجلس وارد بحثهای اصلی می شویم تا از مسایل ریز و حاشیه ای فاصله بگیریم و اتفاقا این کمیسیون هم خیلی مایلند قوانین را بررسی کنیم.

ر ساله رسم است که سازمان سینمایی حول وحوش جشنواره فجر یا رسیدن به پایان سال دفتری با عنوان سیاست گذاری منتشر می کند و سرفصل های فعالیتش را بازگو می کند. اول اینکه امسال شما هم همین کار را می کنید؟ ‌و نکته بعد اینکه دفتر شما چه تفاوت هایی با دوره های گذشته خواهد داشت؟

به نظر من سال سینمای ایران با جشنواره فجر شروع می شود و پرونده سال بعد از بعد از جشنواره آغاز می شود. ما هم تصمیم داریم این کار را بکنیم که دوران جدید که نام سینمای امید رویش گذاشتیم و مردم هم دوست دارند چون خودشان به دولت امید رای دادند هم گزارش سیاست هایش را به سینماگران بدهد. در تمام این روزهای گذشته اتاق فکر ما کاملا فعال بوده و من با بیش از ۲۰۰مدیر و منتقد و منتقدان و صاحب نظران سینمایی دیدارهای چهره به چهره داشتم و در جریان مستقیم همه وقایع سینما قرار گرفتم.

یکی از مهم ترین تغییر این دفترچه رابطه بین دولت و سینماست. واقعا بنده بر این باورم که دولت در کنار سینماست و به سینما اعتقاد و ایمان دارد. سال آینده سال پایان یک سوء تفاهم طولانی بین بخشی از دولت و اهالی فرهنگ و هنراست. نکته بعدی توجه سال آینده به زیر ساخت هاست. دولت باید جایی وارد بشود که بخش خصوصی توان ندارد.

سر و سامان به سالن های سینما یکی دیگر از سرفصل های ماست که سال ۹۳ را به سال آشتی مردم با سینما تبدیل می کند. باید سالن ها تجهیز شود و انشا ا.. تا فجر آینده هیچ سالنی نباشد که دیجیتال نشده. مردم فیلم خوب می خواهند تا به سینما بروند و با تزریق امید به جامعه سینما به این هدف خواهیم رسید. به وضعیت جمعیت ۵هزار نفری زحمت کش سینما و به معیشت زندگیشان رسیدگی خواهیم کرد و به وضعیت سازمان سینمایی سر و سامان می دهیم.

آیا واقعا سینمای ایران زیاد حاشیه دارد؟

بله. ولی آنچه که مردم می بینند بیش از واقعیت است. سینما در بین هفت هنر تنها هنری است که روزنامه دارا و هر روز خبرش دیده می شود. مردم هم چون دوست دارند خیلی پیگیرند حاشیه اش را بیشتر می کنند و این طبیعت سینماست که طرفدار بیشتر دارد. متاسفانه در سال گذشته سیاست هم در مسئله خانه سینما روی سینما سایه انداخت و سینما را پرحاشیه تر کرد. امروز سینما سخت ترین عرصه فرهنگ و هنر است که وقتی آن را با ۱۰۰روز گذشته مقایسه می کنم احساس می کنم آرامش بیشتری بر آن حاکم شده است.

درباره مدیرهای تئاتری در سینما بگویید.

هیچ وقت ادعا ندارم بهترین تصمیم را گرفتم ولی حوزه سینما وسیع و گسترده است و گروه زیادی حدود ۶۰مدیر را شوراهای پروانه تا مدیران فارابی و غیره گرفته شامل می شود که اگر بین اینها چند مدیر تئاتری باشد ایرادی ندارد. همچنین ما بین اهالی سینما وقتی گزینش می کنیم حتما عده ای به دلیل این حاشیه های به وجود آمده رنجیده می شوند انتخاب فرد تئاتری کمی از این تنش ها می کاهد.

به نظر شما واقعا اختلاف ها از جشنواره امسال آغاز می شود؟


ما نباید از اختلاف ها بترسیم. ما الان ۱۶۰فیلم متقاضی داریم و طبیعی است که این تقاضا و اشتیاقشان گاهی منجر به اختلاف شود ولی همین شور و هیجان نشان می دهد که سینما دارد حالش خوب میشود. به طور طبیعی نقد ها وجود دارد و اختلاف هست اما نباید ریشه به تیشه سینما بزنیم و بحران سازی کنیم.

آینده نهادها و موسسات در سازمان شما چیست؟

همین که معاونت به سازمان تبدیل شد اقدام بسیار خوبی بود و نگاه ما به روان سازی، کوچک سازی و چابک سازی است. انشا ا به زودی از تکنولوژی نوین استفاده می کنیم و رفت آمدهای حضوری مکرر سینماگران رابه فضای مجازی انتقال دهیم.

فعلا هیچ کدام از مراکز ادغام نخواهد شد. فارابی به عنوان رصد خانه فکری و اندیشه ای سینمای ایران سر جایش می ماند. انجمن سینمای جوان به عنوان مدرسه سینمای ایران و آینده ایران برقرار است. مرکز سینمای مستند ممکنه فقط مرکز مستند بشود و انیمیشن را از آن جدا کنیم و مستقل کنیم. موسسه رسانه های تصویری مکان بسیار مهمی است که به سینمای ایران کمک می کند و از بار هزینه آن می کاهد و هیچ وقت نباید بگذاریم رقیب بخش خصوصی بشود و درتولید سینما دخالت کند.

شورای عالی سینما چه طور؟

این شورا با ظرفیت های خوبی تشکیل شده و از آنجایی که سینمای ایران ویترین نظام است در ماه های آینده فعالیتش را از سر خواهد گرفت و به زودی احکام اعضای جدید توسط وزیر محترم صادر خواهد شد.

شورای صنفی نمایش چه طور؟

مسئله این شورا که چندی است به یکی از شوراهای چالش برانگیزو نگران کننده برای اهالی سینما تبدیل شده هم به زودی حل خواهد شد و به دلیل حاشیه های به وجود آمده تصمیم ما تقریبا نهایی است و تا اواخر این هفته تکلیف این شورا به گونه ای که همه راضی باشند مشخص کرده و اعلام می کنیم .